Blue Öyster Cult - Fire of Unknown Origin (1981)

Label: Columbia

1. Fire of Unknown Origin (4:09)
  2. Burnin' for You (4:29)
  3. Veteran of the Psychic Wars (4:48)
  4. Sole Survivor (4:04)
  5. Heavy Metal: The Black and Silver (3:16)
  6. Vengeance (4:40)
  7. After Dark (4:24)
  8. Joan Crawford (4:54)
  9. Don't Turn Your Back (4:02)
avatar van jedimaster
wie kent t niet? de tekenfilm heavy metal waarin ook een nummer van boc gedraait word Veteran of the Psychic Wars

avatar van orbit
Veteran of the Psychic Wars is van een hartverstillende schoonheid! Als ze zo een hele plaat hadden kunnen vullen was dit een 10* geweest. Nu geef ik het een 4*. Staan namelijk ook weer wat matiger rocknummers op.

Yann Samsa
orbit schreef:

Staan namelijk ook weer wat matiger rocknummers op.

Welke dan?

Als ik echt een matig nummer zou moeten noemen, dan is het 'Heavy Metal'. Maar voor de rest is ieder nummer zeer sterk, toch?!

Yann Samsa
Zeer sterk album van Blue Öyster Cult!

* Zeer sfeervol
* Hoewel er geen pareltjes opstaan, er staan ook geen zwakke songs op
...

Gewoon goed op vocaal, musicaal,... vlak!
Niets op te merken!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Op dit album en op opvolger The Revölution by Night laten de heren van Blue Öyster Cult een geslaagde integratie van de jaren '80 in hun klassieke geluid horen. Groots en meeslepend is hier Veteran of the Psychic Wars (op TRbN is dat Shooting Shark). De rest van de plaat doet er weinig voor onder, enkel Heavy Metal is wat dommig. Nadien zou de band een stuk minder relevant worden, maar deze pakken ze ons niet meer af.

avatar van Tony
Rock met disco invloeden, beetje in dezelfde hoek als Kiss, maar dan zonder de verkleedpartijtjes. Ach, het was 1981, we hadden Journey, Y&T en de buttons van Grease waren nog niet overal van de spijkerjassen verdwenen. Niet al te serieus nemen allemaal dus. Neemt niet weg dat er best wel sterke nummers op staan hoor. Dit is de beste van BOC, die ik ken in ieder geval. En een van de grote inspiratiebronnen van Motorpsycho, alleen daarom al een eervolle vermelding.

avatar van orbit
Disco-invloeden BOC? Waar? Verder gewoon een redelijk serieuze band hoor, niks Y&T of Journey.

avatar van Tony
Nou, disco is inderdaad wat overdreven, maar superglad en volkomen in de heersende tijdgeest geproduceerd is ie wel.

avatar van Rockfan
Tony schreef:

Het valt hier nog mee. Heb The Revolution By Night al eens gehoord ? Die is nog veel erger. Revolution wel maar dan wel de verkeerde kant op.

avatar van RuudC
Ik kan me de schok nog wel herinneren toen ik dit album voor het eerst draaide. Keyboards? wtf!

Het duurde in elk geval niet lang om te horen dat dit album kwalitatief dik in orde is. Fire on Unknown Origin is een heerlijke track. Juist vanwege die keyboards! Prijsnummer is uiteraard Veteran Of The Psychic Wars. Tot nu toe de beste epic die de band schreef. Misschien ook wel mijn favoriete nummer van ze. Da de tekst speciaal door fantastyschrijver Michael Moorcock geschreven is, maakt het ook wel speciaa;. Ik ben natuurlijk dol op verhalende songs waarin de protagonist beschrijft wat hij/zij allemaal meegemaakt heeft.

Na zo'n track van wereldklasse klinkt alles natuurlijk vrij matig, maar toch staan die nummers als een huis. Ja, minder goed dan Veteran, maar nog steeds puike muziek. Dat komt natuurlijk voor een groot deel omdat het de typerende mysterieuze sfeer van Blue Öyster Cult heeft. Muzikaal vakmanschap dus. De muziek doet me al aan Stranger Things denken. Deze plaat had in die serie ook niet misstaan eigenlijk. Zeker een fijne track als Vengeance.

Tussenstand:
6. Agents Of Fortune
7. Mirrors
8. Tyranny And Mutation

avatar van lennert
Het meest gebalanceerde album dat de band tot nu toe heeft uitgebracht. De melodieuze radiovriendelijke kant komt op perfecte wijze naar voren in tracks al Fire Of Unknown Origin en Burning For You, de epische aan heavy metal-schurende kant komt naar voren in Veteran Of The Psychic Wars, Heavy Metal: Black And Silver en Vengeance (The Pact), terwijl de sinistere en mysterieuze sfeer fantastisch wordt gespeeld in Sole Survivor en Don't Turn Your Back. Met Joan Crawford komt de kenmerkende humor ook nog even naar voren. In een bepaald opzicht vind ik het echt jammer dat de band deze stijl niet nog iets langer is blijven spelen, want de combinatie van muzikale stijlen met de kenmerkende BÖC-zanglijnen zorgt voor een absoluut schot in de roos. Had nog net iets heavier mogen zijn om helemaal perfect genoemd te worden, maar zal altijd een van mijn favoriete albums van deze band blijven.

Voorlopige tussenstand:
5. Agents Of Fortune
6. Mirrors
7. Tyranny And Mutation
8. Blue Öyster Cult

By fire het beste album van BOC. Joan Crawford meesterlijk. Intrigerende hoes vooral op vinyl grote. Gitaren begin 80 er jaren lekker.

avatar van RonaldjK
Rond 1981, '82 uit de fonotheek geleend omdat de band met Black Sabbath op tournee ging, met wie zij producer Martin Birch deelden. Dit onder de noemer Black & Blue Tour.

De kleurige hoes vond deze liefhebber van stripverhalen schitterend, maar de muziek viel bij eerste draaibeurt zwaar tegen. Dit door de gewekte verwachtingen met de songtitel Heavy Metal.
Wat ik hoorde waren veel, véél keyboards. Het was alsof een Britse synthpopband á la OMD een bandlid had uitgeleend aan deze New Yorkse (hard?)rockgroep.
Herhaaldelijk draaien hielp wennen. Eenmaal voorbij mijn metalen verwachtingen bleken er vooral oorwurmpjes op te staan.

Bijna iedereen hierboven noemde al Veteran of the Psychic Wars, dat met zijn digitale drumsound en indringende zang een portret schetst van een getormenteerd persoon.
Vengeance vond ik extra fijn met zijn rare versnelling en het klassiek-geïnspireerde intro van Joan Crawford leidde een griezelige track in.
Het nummer Heavy Metal bleek juist mijn minst favoriete; te vierkant en sloom. Dan liever de swing die in Burnin' for You, het net iets snellere After Dark en het relaxte Don't Turn Your Back zitten.

Sci-fi met een mysterieus randje, verpakt in een schitterende hoes. Muzikaal op de grens van synthpop en rock, schitterend geproduceerd met sterke composities. Nog altijd een eigenzinnig album.