Drive Like Jehu - Yank Crime (1994)

Punk / Rock
Label: Interscope

1. Here Come the Rome Plows (5:45)
  2. Do You Compute (7:13)
  3. Golden Brown (3:14)
  4. Luau (9:28)
  5. Super Unison (7:25)
  6. New Intro (3:32)
  7. New Math (4:06)
  8. Human Interest (3:24)
  9. Sinews (9:13)
  10. Hand over Fist * (4:24)
  11. Bullet Train to Vegas * (2:40)
  12. Sinews [Original Version] * (9:33)
avatar van Ataloona
Fantastische plaat van Drive Like Jehu. Het is een geweldige post-hardcore plaat vol passie, energie, intensiviteit en ongelovelijke herrie. Het brengt het beste van alle hardcore, punk, no-wave en post-rock (in de trant van Slint) tezamen. De harde energieke stukken doen erg denken aan Fugazi (maar dan nog harder) en de rustige delen doen mij denken aan Slint.

Geen wonder ook dat deze 2 eigenschappen deze plaat zo goed maken. Het heeft een perfecte balans tussen rustig en traag, en hard en snel. Niet verrassend dan dat de langere nummers nog het mooist zijn. Ze hebben een schitterende opbouw en bevatten het beste van keiharde hardcore en prachtige emotievolle rock. (eigenlijk gewoon post-rock voor mijn gevoel) Alleen al het hoogtepunt van Yank Crime - Luau - is schitterend intens. In feite is het gewoon een heerlijke meezinger, hoor het refrein maar. Toch is het niet zomaar een meezinger. Het is een ontoereikbare compositie die je de volle 9 minuten blijft achtervolgen en blijft meesleuren in het verhaal. Het is een rustig nummer die je met elke toon weet te raken. De tekst van Luau is zeer mooi en ook zeer grappig. Dit valt het hele album wel op. De teksten gaan voornamelijk over geweld en crimineliteit met een flinke dosis zelfspot. (zoals die ''yeah's'' die vaak opduiken)

Het andere hoogtepunt is Sinews. Find yourself an asshole/Knew you could afford/Keep your hands out, cupcake/Find yourself the door. Een behoorlijk depressief en tragisch nummer. De tekst doet denken aan een pijnlijke breakup met je vreemdgaande vriendin, maar de muziek doet denken aan een veel diepere boodschap. Op de intense manier waarop gezongen word kun je dit ook afleiden. Een waar kippevel nummer met vermoedelijk diepere lagen. Als de muziek dan ook nog eens perfect is, dan heb je de jackpot te pakken. Dat is alleen al te merken aan de sublieme opbouw met agressieve delen en zeer kalme en tragische delen.

Echter staat het hele album vol met hoogtepunten en vooral de eerste 2 nummers, Here Come the Rome Plows en Do You Compute zijn ook ware hoogtepunten. Zeer sterk cultalbum dat wel wat meer volgers verdient hier op MusicMeter. Het beste wat post-hardcore te bieden heeft. Ik verhoog naar 4,5*.