Charli XCX - True Romance (2013)

Dance / Pop
Label: Asylum

1. Nuclear Seasons (3:46)
  2. You (Ha Ha Ha) (3:05)
  7. So Far Away (3:27)
  8. Cloud Aura (2:45)
  9. What I Like (3:01)
  10. Black Roses (4:05)
  11. You're the One (3:17)
  12. How Can I (3:52)
  13. Lock You Up (3:51)
topshop grrrl interessantdoenerij.

avatar van E-Clect-Eddy
Na de EP's You're the One (2011) en Stay Away (2012) en de single You (Ha Ha Ha) heeft Charli XCX eindelijk haar début kunnen uit brengen. Hierop staat ook nummers van die EP's plus 10 nieuwe nummers. Het is dat ik toevallig op Stay Away stuitte dat me wel beviel en daarom aan de 3voor12 stream waag. Vind het lastig om haar te vergelijken met anderen aangezien ik niet vaak electropop luisteren, liever electroclash of electrorock.

Chairlift is het eerste waaraan ze me doet denken, ook Sleigh Bells en vleugjes van M.I.A. en The Ting Tings. Uiterlijk is het inderdaad een beetje interessantdoenerij maar ja ze zal iets moeten doen om onderscheiden met de rest van de wannabe popsterretjes te maken. De singles zijn de betere nummers van het album de rest vult de tijd. Ze heeft een stem waar mee ze veel kanten op kan zoals in Set Me Free is te horen. Maar dan is electropop niet het genre om dat tot uiting te brengen. Er ontbreken ook goeie hooks of meezingers en dan blijft dus weinig hangen. Vanwege de singles en de stem krijgt ze dan toch nog 3,5 sterren.

Een uitstekende debuut-album van een artiest die niet makkelijk in een hokje te plaatsen is.
Haar muziek varieërt van dance tot electro-synth tot dark-goth pop met hip-hop elementen. Het is een ambitieuze album van een artiest die wellicht nog niet heeft besloten welke stijl haar het beste past. Met nummers als You (Ha Ha Ha), Nuclear Seasons en Grins toont ze aan dat ze commercieël goed uit de voeten kan met catchy electro-dance. Daarnaast heeft ze veel donkere nummers zoals Stay Away, Set Me Free en You're The One die tevens erg sterk zijn. Enig minpuntje is Cloud Aura, een nummer die totaal niet past bij de rest van de tracklist.

Conclusie: Erg indrukwekkende debuut van een talentvolle artiest.

Qua stijl is het trouwens een mix tussen Lykke Li (donkere elementen) en Marina And The Diamonds (dance-pop)

1,5
Ik vind het eerder juist een (mislukte) Britse versie van Sky Ferreira.

Mislukt? Als je opent voor Coldplay, Ellie Goulding en Marina & The Diamonds en een hit zoals Icona's Pop 'I Love It' hebt geschreven wat gewoon erg dansbaar is, dan ben je niet mislukt. Ik zie haar nog wel doorbreken in de komende maanden.

ScudRocket schreef:

Ik heb het over de muziek die mislukt is, niet de carrière.

Brooklyn Dodger
Nee Sky Ferreira is ze ieder geval niet. Beetje jammer dat het album nogal halve bak aanvoelt na een reeks erg fijne singels.

avatar van shaadiq haynes
1,5
wat een rotcommerciële troep: lelijke synths, autotune overal, geen greintje durf, ...

1,5
Het is een soort van muziek wat meisjes "indie pop" claimen te zijn. Vrij belachelijk.

avatar van Shinobi
Stay Away kende ik al van Charli XCX en nu dus ook maar eens haar album beluisterd. En het is inderdaad zoals in de vorige berichten al beschreven wordt: teveel autotune, synths en geen originaliteit.
Wel luistert het op zich wel aardig weg.

2,5 Sterren.

1,0
Major Label-indie rommel. Fake as hell, en gehyped door hypocriete blaadjes en blogs zoals NME. Ellie Goulding zit in hetzelfde schuitje. Marina & the Diamonds komt er nog net mee weg.

1,5
Brooke Candy apart vind ik zelfs nog aardig, maar op Cloud Aura slaat ze dan ook weer (toevallig) helemaal de plank mis... Sorry fans, maar ik vind dit echt afschuwelijke muziek.

avatar van Nickstbo
Hier in een duet met Marina and The Diamonds. Best aardig!
YouTube - MARINA AND THE DIAMONDS + CHARLI XCX | ? "JUST DESSERTS" ?

tip_of.yourstar
Erg goed debuut van Charli XCX. Voor mij is dit het beste popalbum van 2013 tot nog toe. Als je even niet oplet, lijkt het soms alsof je naar een danceversie van Marina & the Diamonds zit te luisteren, maar na enkele luisterbeurten hoor ik enkel nog Charli XCX. Beste nummers vind ik Nuclear Seasons, Take My Hand, Set Me Free en Lock You Up. Cloud Aura is het dieptepunt.

Toch: een mooie plaat van een zangeres waarvan ik benieuwd ben wat ze verder nog in petto heeft.