The Beatles - Long Tall Sally (1964)

Label: Parlophone

1. Long Tall Sally (2:03)
  2. I Call Your Name (2:09)
  3. Slowdown (2:56)
  4. Matchbox (1:58)
is dit epeetje op cd verschenen?
collector's item

Heb deze nooit op cd gezien, zal wel weer zo'n collector's item zijn die alleen op plaat is uitgebracht.

avatar van HiLL
Ha! Die George!

avatar van Toon1
Misschien wel de vier beste covers van the beatles, en samen met Magical Mystery Tour de beste EP (het zijn ook de twee enigste waarvan de nummers nog niet op hun albums stonden). Vooral Long Tall Sally is geweldig. Opgenomen in één take trouwens!

Bob Cremers
Ik vindt dit echt de waardeloze covers die ik ken !

EVANSHEWSON
Ik treed Toon1 hier bij, uiteraard.
Prachtig, toch?
****

avatar van George
De nummers van dit epeetje zijn niet uitgebracht op de toenmalige Europese lp releases. Later wel op verzamellp's aan te treffen.
3 rock and roll covers en een Lennon/McCartney (lees:Lennon)compositie , verschenen tijdens het Beatle-Mania jaar 1964.
Matchbox is een stokoude bluessong. Carl Perkins maakte er in de vijftiger jaren een swingende rockabilly versie van. Die interpretatie evenaren The Beatles en met Ringo voorop als leadzanger niet.
Van Larry Williams zou Lennon later nog een nummer zingen : Dizzy Miss Lizzy (Help! ) Slow Down krijgt een aanstekelijke uitvoering mee. I Call Your Name is zo'n nummer dat in je hoofd blijft rondspoken zonder dat je precies weet of je het nummer nou wel zo goed vindt. Het is een van mijn minst gedraaide Beatle-nummers....dat wel.
Het prijsnummer is echter Long Tall Sally. Sluitstuk van menig Beatles concert. Jaren van tevoren als imitatie van Little Richard begonnen , lukt het McCartney om het tenslotte bijna om te vormen tot een eigen Beatles compositie. Misschien overtreft hij met zijn versie zelfs het origineel.

Harald
Alle vier parels zijn er tijdens de Beatle-Mania wel als b-sites op 7" singels terecht gekomen.

EVANSHEWSON
Volgens mij staan ze ook allemaal op Past Masters, verzamelplaten.

Correct.

Harald
Ik heb hier over de original release tijdens de Beatles mania gehad en niet over latere releases op verzamelaars, in dit geval 1988.

avatar van George
McCartney's ' Matchbox ' voor een vrijwel lege zaal...

Harald
Well done Paul maar de Beatles versie was wel met Ringo on vocals.

beaster1256
long tall sally is fantastisch , rocken lik de beesten , heb het nog op single gehad toen ik een jaar of 12 was , spijtig genoeg ben ik al mijn singles verloren ( een 500 tal ) een ramp !!!!!

Father McKenzie
@ beaster1256; echt zonde, want zulke oude singles hebben niet enkel sentimentele waarde, maar zijn misschien ook nog wel wat geld waard... met al die verzamelaars, je moet maar eens op rommelmarkten en platenbeurzen kijken...

Long Tall Sally rockt als de beesten, maar ook het door Lennon geschreven I Call Your Name, het swingende Slowdown en het prachtig door Ringo geneuzelde Matchbox van Carl Perkins!

Top-EP, een Extended Play zoals dat toen heette, een single met 4 nummers op, de hoes was vaak ook uit wat harder en blinkend karton gemaakt, dus kwalitatief te vergelijken met een elpeehoes!

avatar van rkdev
Music4ever schreef:

Nee hoor, ik heb dit EP-tje op cd. Volgens mij zijn alle EP's ooit op cd verschenen.

avatar van Janz
EVANSHEWSON schreef:
Volgens mij staan ze ook allemaal op Past Masters, verzamelplaten.

Inderdaad. Alle 4 de tracks achter elkaar en in de juiste volgorde op Past masters vol. 1.