Manic Street Preachers - Generation Terrorists (1992)

Label: Epic

1. Slash N' Burn (3:59)
  2. Nat West-Barclays-Midlands-Lloyds (4:32)
  3. Born to End (3:55)
  4. Motorcycle Emptiness (6:08)
  5. You Love Us (4:18)
  6. Love's Sweet Exile (3:29)
  7. Little Baby Nothing (4:59)
  8. Repeat (Stars and Stripes) (4:09)
  9. Tennessee (3:06)
  10. Another Invented Disease (3:24)
  11. Stay Beautiful (3:10)
  12. So Dead (4:28)
  13. Repeat (UK) (3:09)
  14. Spectators of Suicide (4:40)
  15. Damn Dog (1:52)
  16. Crucifix Kiss (3:39)
  17. Methadone Pretty (3:57)
  18. Condemned to Rock 'N' Roll (6:06)
avatar van voskat
En toch zijn vrijwel al die 18 nummers fantastische meezingers voor in volle stadions.

avatar van evil23
Generation Terrorists is een echte Feel-Good plaat (van een toen nog jong bandje) waar het spel plezier rockend en punky vanaf spat. Manic Street Preachers bewezen op dit eerste album al geweldige songs te kunnen schrijven, die een meerwaarde krijgen door de briljante zang van James Dean Bradfield.

avatar van SebastiaanQuekel
Manic Street Preachers. Een band met een interessante geschiedenis. De verdwenen gitarist en de veranderde koers qua muziekstijl staan hierbij centraal. Met Generation Terrorists begon de Amerikaanse band vrij rock-achtig, met hier en daar wat blije popnummers (lees: Motorcycle Emptiness, gelijk één van de betere nummers op de plaat). Over het algemeen klinkt het album ook wel aardig, maar overtuigen doet het nergens. Daarnaast staan er gewoonweg te veel nummers op. Achttien nummers die in totaal 75 minuten duren, daar moet je klasse voor hebben. Manic Street Preachers had dat niet. Toen niet.

De eerste zeven nummers zijn gelijk de betere nummers van Generation Terrorists. Daarna volgt er een gladde productie die ik liever kwijt dan rijk ben. En oh: wat een ongelooflijk zaagnummer is Repeat. Verschrikkelijk.

2,5 sterren.

avatar van DjFrankie
Prima debuur plaat, beter zelfs als sommige opvolgers van deze Welshmen.
Ook de opener Slash N' Burn is geweldig.

avatar van Ronald5150
Debuutplaat "Generation Terrorists" van Manic Street Preachers is vooral te kenmerken als energiek. Elementen uit de punk en rock komen voorbij en dit leidt tot een serie best aantrekkelijke, puntige, venijnige en aanstekelijke tracks. Het gitaarwerk is over de gehele plaat dik in orde. Het grote nadeel aan deze plaat is het aantal nummers. Achttien tracks is gewoon te veel als de consistentie ontbreekt. De samenhang is weg en dan is "Generation Terrorists" best een lange zit. Maar dan is er die ene track; "Motorcycle Emptiness". Dit is wellicht wel een van de mooiste liedjes uit de jaren 90. En alleen vanwege dit nummer is de debuutplaat van Manic Street Preachers memorabel. Over de gehele linie niet even sterk, maar zeer genietbaar, met een absolute uitschieter.

avatar van SirNoodle
heb de anniversary editie gekocht, en in het cdboekje staat eigenlijk wel een goeie beschrijving van dit album: iedereen vindt het wel te lang, maar iedereen heeft ook zijn verschillende favorieten en miskleunen waardoor schrappen heel moeilijk wordt. 't blijft een fantastische debuutplaat met een overvloed aan songs en met de nodige imperfecties.

de favoriete verborgen parel van vandaag is 'born to end'

avatar van AppieAap
Via mijn vriendin kennis gemaakt met MSP en ik was meteen verkocht. Met dit album als topper en Little baby nothing als topnummer. Vorig jaar heb ik ze nog gezien in den Haag, soort van Best of tour. Heerlijk.

TheArtfulDodger
Mooie plaat. Ook leuk de quotes in het cd-boekje van kunstenaars, filosofen... Zo staat bij het nummer Motorcycle Emptiness een citaat van de Amerikaanse dichteres Sylvia Plath en zo heb ik dus door de Manic Street Preachers in 1992 haar prachtige poëzie leren kennen.

I talk to God but the sky is empty

avatar van ArthurDZ
Ik heb dit album naar aanleiding van de negatieve reacties alhier lang links laten liggen, maar na een eerste luisterbeurt moet ik toegeven dat dit album helemaal zo slecht nog niet is. Te lang inderdaad, maar verder gewoon allemaal uitstekende nummers met hier en daar een gigantische uitschieter naar boven.

avatar van stoepkrijt
Als je alleen Motorcycle Eptiness en If You Tolerate This... een beetje kent is dit album best een verrassing. Aanstekelijke hardrock, ik dacht dat deze band saaier was. Jammer dat het hele album vrij eentonig is en dat de meeste liedjes niet veel om het lijf hebben, maar ik hoor nog genoeg lekkere riffs en refreintjes om me af en toe te laten opveren tijdens de vijf kwartier dat dit album duurt.