a-ha - Analogue (2005)

Noorwegen
Label: Universal

1. Celice (3:41)
  2. Don't Do Me Any Favours (3:53)
  3. Cosy Prisons (4:10)
  4. Analogue (3:50)
  5. Birthright (3:46)
  6. Holy Ground (4:01)
  7. Over the Treetops (4:26)
  8. Halfway Through the Tour (7:28)
  9. A Fine Blue Line (4:11)
  10. Keeper of the Flame (4:01)
  11. Make It Soon (3:22)
  12. White Dwarf (4:27)
  13. The Summers of Our Youth (3:56)
avatar van SirNoodle
Ember,

Als je de titelsong analogue goed vindt beginnen, maar dat refrein minder, dan moet je eens op zoek gaan naar 'minor key sonata', een soort demo-versie van analogue, met zelfde begin maar heel ander refrein (het huidige refrein is later bijgevoegd, analogue is eigenlijk een mix van 2 nummers). Hele mooie song, te vinden als b-kantje van 1 van de singels van dit album.

avatar van DJFreez
Ember schreef:
Met uitzondering van het vreselijke poppy klinkende titelnummer 'Analogue' (hoewel, het begint mooi, het refrein is afschuwelijk),

Grappig, ik vind juist het refrein beregoed, omdat het daar wat meer begint te rocken .

Dit hier allemaal teruglezend, vind ik het erg leuk te zien dat namen als Coldplay en Keane hier genoemd worden, aangezien de zangers van beide bands hun waardering voor a-ha niet onder stoelen of banken steken. Chris Martin refereert regelmatig aan a-ha en heeft zelfs gezegd dat hij door a-ha ertoe is gezet om zelf een band te beginnen. En ook Bono van U2 heeft al eens gezegd dat de songs van a-ha ondergewaardeerd worden en de mannen erg goede songschrijvers zijn.

dVTB
Uitstekend album, dat ik een paar jaar lang heb grijsgedraaid en ook aan heel wat mensen heb laten horen, die behoorlijk verrast waren. Zeer geslaagd en zonder meer een aanrader.

Cosy Prisons is een onontdekte wereldplaat, Analogue was de eerste Top 10-hit voor A-ha in Engeland in 18 jaar tijd. De eerste single, Celice, vind ik nota bene het zwakste nummer op de plaat en het enige ondermaatse nummer. De rest is echt sterk.

Naast Cosy Prisons vind ik ook The Summers Of Our Youth, A Fine Blue Line en Keeper Of The Flame toppers, Holy Ground en White Dwarf zijn ook erg goed.

avatar van rkdev
Het titelnummer, Holy Ground, Cosy Prisons, A Fine Blue Line, Celice, The Summers of Our Youth ...
Allemaal erg goede nummers.
En dat bij de 1e luisterbeurt. Dit belooft nog wat

p.s. de 2e helft van de plaat moet nog wel duidelijk groeien.

Zo, 1 hele ster erbij !
Wat ben ik blij dat ik via MuMe deze plaat heb ontdekt. Echt een geweldig mooi album. Mijn favo nummers blijven de nummers uit mijn vorige post, maar het geheel is gewoon supergoed !

avatar van Pinsnider
Mwâh, met Stay on these Roads en Memorial Beach kan ik me voorstellen dat veel mensen zijn afgehaakt. Jammer alleen dat vooral deze plaat daarna volledig onopgemerkt is gebleven... Misschien brengt de nieuwe plaat daar verandering in..??

avatar van rkdev
Ik vind eigenlijk elke plaat vanaf de comeback (Minor Earth, Major Sky) méér dan de moeite waard.

rkdev schreef:

...Ik snap eigenlijk niet dat a-ha in Nederland na de jaren 80 zo buiten beeld is geraakt.

dat snap ik dus ook niet.

Harribo schreef:
dat snap ik dus ook niet.

Ben ze daarom nu maar aan het pluggen in mijn kennissenkring

avatar van DJFreez
dVTB schreef:

Dat heb ik wel met meer singles van ze gehad, vooral de eerste singles: "Forever Not Yours" en "Summer Moved On" zijn op zich geen slechte nummers, maar op de albums staan nummers die beduidend beter zijn.

Ben dit album gaan luisteren nadat ik het nieuwe album heb gehoord. Het nieuwe album vond ik wat tegenvallen, maar wat ik daarin mis, hoor ik bij dit album wel.

Meer kracht in de stem van Morten, meer gitaar, meer bezinning!

Onbegrijpelijk dat ik dit album nu pas voor het eerst hoor, want het is meer dan de moeite waard!

lennon schreef:

Meer kracht in de stem van Morten, meer gitaar, meer bezinning!

Snap wat je bedoelt. Ik vind die laatste 2 albums ook niet met elkaar te vergelijken.
Ik heb beide albums inmiddels grijsgedraaid, afhankelijk van mijn stemming.
Qua diepgang en inhoud heeft Analogue meer te bieden, qua ritme en meezingers Foot of the Mountain.

avatar van Boldface
Wat mij betreft het beste album dat A-ha heeft gemaakt, ook al wijkt het qua sound wat af van hun originele sound. Het is veelal ingetogen en doet bij vlagen sterk aan Keane denken. "Cosy Prisons" behoort tot de beste nummers die A-ha ooit heeft gemaakt.