a-ha - Analogue (2005)

Noorwegen
Label: Universal

1. Celice (3:41)
  2. Don't Do Me Any Favours (3:53)
  3. Cosy Prisons (4:10)
  4. Analogue (3:50)
  5. Birthright (3:46)
  6. Holy Ground (4:01)
  7. Over the Treetops (4:26)
  8. Halfway Through the Tour (7:28)
  9. A Fine Blue Line (4:11)
  10. Keeper of the Flame (4:01)
  11. Make It Soon (3:22)
  12. White Dwarf (4:27)
  13. The Summers of Our Youth (3:56)
  14. Celice [Thomas Schumacher Remix Edit] * (3:22)
  15. Celice [Boris Dlugosch Remix Edit] * (3:51)
Ben ik de enige die naar deze plaat uitkijkt? Ben benieuwd wat de heren ervan bakken.

Casartelli (moderator)
ik kijk er ook naar uit, al geloof ik dat ik de muziek van voor hun comeback (Minor earth major sky) meer kan waarderen..

Ben ook wel benieuwd zal hem zeker gaan volgen en beluisteren

Ik heb toevallig vandaag een cd weten te bemachtigen (via officiele kanalen - geen kopie Na hem 1x geluisterd te hebben vind ik persoonlijk dat het een redelijk rustige cd is geworden. Na de eerste twee nummers (incl. Celine) wordt het album steeds rustiger. Niet slecht, maar ik had wat meer verwacht. Deze cd verdwijnt waarschijnlijk in de auto voor 's avonds onderweg...

avatar van titan
titan (crew)
Het doet me deugd om te horen dat de heren van A-ha op dit album helemaal hun eigen gang gaan en geen boodschap hebben aan commercie of gelikte deuntjes. Na twee wat stevigere nummers ontvouwt zich namelijk een verrassend rustig en ingetogen album waarop A-ha zich van zijn stemmigste en breekbaarste kant laat zien, hetgeen wonderwel mooi past bij de hoge stem van de nog immer zeer aantrekkelijk ogende zanger. 3,5*.

Met 'Analogue' laat A-ha zich van zijn beste kant zien. De titelsong verdient het om een nummer 1 hit te worden en deze keer ook in Nederland. Natuurlijk moet het wel een kans krijgen. Het vreemde is dat de Nederlandse deejay's een vooroordeel hebben wat A-ha betreft en het dus bij voorbaat niet spelen. Dus hopelijk laten ze hun vooroordeel eindelijk varen (mede door uitspraken van Coldplay, Keane en U2 die grote bewondering hebben voor A-ha) en krijgt A-ha eindelijk hun verdiende come-back in Nederland. (In andere landen is hun comeback al ruim gerealiseerd in 2000)

Naast de titelsong zijn de nummer 'Cosy prisons', 'Holy ground', 'Don't do me any favours', 'Birthright' , 'a fine blue line' en 'Celice' ook prachtige nummers waarbij de goddelijke stem van zanger Morten Harket goed tot zijn recht komt.

Het nummer 'over the treetops' is een soort 60's nummer en is een heel andere stijl dan we van A-ha gewend zijn. 'The summers of our youth' doet erg aan de huidige nummers van Coldplay denken. Dus voor elk wat wils. Absoluut een 'must'; dit album !

Volledig mee eens!

Maar hier staan inderdaad een paar lekkere nummers op.

Het titelnummer, Celice, Don't Do Me Any Favours, Holyground, Birthright en Halfway Through The Tour.

Een onverwacht goed album! Absoluut de moeite waard.

[/quote]Volledig mee eens!

Maar hier staan inderdaad een paar lekkere nummers op.

Voor de rest zijn het naar mijn smaak wat te rustige nummers, maar ik blijf A-Ha volgen.[/quote]

Ik vind juist dat er een gebrek is aan goede up-tempo nummers. Als je kijkt naar de twee vorige albums, vond ik het merendeel toch lekker up-tempo en dat is juist wat ik een beetje mis aan deze cd. Het houd voor mij namelijk wel een beetje op na Celice, Don't Do Me Any Favours en natuurlijk niet te vergeten Make It Soon. Maar al met al blijft dit album gewoon lekker het luisteren waard. Toppertje!

avatar van musicfriek
Vandaag deze weer eens opgezet. Jammer dat er zo weinig belangstelling is voor dit album gezien de 10 stemmen. Is zeker de moeite waard! Mijn 4,5* blijft lekker staan. Favorieten: Holyground en The Summers of Our Youth. Prefereer de rustige A-ha dus.

avatar van Pinsnider
Na de grote dip die ze toch echt gehad hebben (Memorial Beach) wederom een verrassend goeie plaat van de band die ik ook nog altijd een warm hart toedraag. Mijn favoriet The Fine Blue Line. Daar kunnen de Coldplays van deze wereld nog een puntje aan zuigen. En het klinkt ook oprecht allemaal. Heerlijk!!!

avatar van Harribo
Ik heb deze plaat nu al tig keer gedraaid en dan zie je dat andere nummers boven komen drijven die echt super zijn.

Het zijn inderdaad rustige nummers, niet echt a-ha zoals de meeste die kennen, maar ik ben wel echt weg van deze plaat. Sterker nog, beste plaat van het jaar voor mij.

Erg goede nummers: cosy prisons, fine blue line,keeper of the flame, birthright en heeeeel veel later : white dwarf

avatar van dynamo d
Met vorige commentators eens: inderdaad lekkere plaat. Vooral het begin van dit album is erg goed met nummers als 'Celice' en 'Cosy Prispns'. Beste nummer vind ik de titelsong 'Analogue'. De stem van Morten Harket vind ik heel bijzonder en maakt A-ha in positieve zin herkenbaar.

Casartelli (moderator)
Deze plaat blijft mij toch een beetje tegenvallen... een enkel nummer is wel mooi (de heren schurken wat tegen bijv. Keane aan), maar van A tot Z vind ik het geheel toch minder dan de som der delen. Kortom: ik prefereer nog steeds hun oudere werk. 2½*

avatar van vigil

Eens!

Casartelli schreef:
de heren schurken wat tegen bijv. Keane aan

Ha wat? Wat te denken van andersom misschien?

Justinx schreef:
Ha wat? Wat te denken van andersom misschien?

Tja, dat is een oprechte indruk, aangezien ik Analogue ooit eenmaal beluisterd heb*, toen een hele tijd niet, hem toen hier eens in de huiskamer-random-playlist gegooid heb en bij elk nummer dat van ze langskwam aan Keane moest denken, iets wat ik bij oudere a-ha-nummers niet heb. Omgekeerd heeft Keane natuurlijk het wiel ook niet uitgevonden, maar liggen hun inspiratiebronnen toch ook wel weer wat verspreider dan alleen een a-ha...

* inmiddels ook wel weer opnieuw in zijn geheel beluisterd, anders slaat voorgaand bericht ook nergens op...

avatar van Pinsnider
Ik ben het zeer zeker eens met de opmerking van Justinx: Zoals ik ook al op het Keane forum heb gezegd, vind ik de nieuwe Keane een combinatie tussen Achtung Baby en Scoundrel Days... Zowel Keane als A-ha proberen Mooie Liedjes te maken, en beiden hebben een licht verteerbare doch uiterst prettig herkenbare zanger...
Toch vind ik A-ha nog steeds beter... En dat zeg ik niet uit nostalgische overwegingen...

avatar van vigil
Pinsnider schreef:

nee, vanuit een goed smaak

avatar van SirNoodle
ik vind dit een echte groeiplaat, bij eerste beluistering komen de eerste 2 uptempo nummers beter over, na meerdere keren luisteren blijf je steeds nieuwe dingen ontdekken, en bloeien een pak van de kalmere nummers echt helemaal open.

cosy prisons: fantastisch nummer, schitterende tekst (so if you're careful you won't get hurt, but if you're careful all the time then what's it worth).

SirNoodle schreef:

Kijk, hier ben ik het met je eens. Analogue springt er echt uit, het is een popalbum die gezien mag worden. Met inderdaad prachtige nummers als Cosy Prison en Analogue, maakt dit album toch wel iets beter als de twee voorgaande albums Minor Earth, Major Sky en Lifelines. Kan niet wachten op het nieuwe album binnenkort. Vind A-ha sowieso een topband. Een van mijn weinige 5,0 sterren albums overigens.

avatar van Joy4ever
titan schreef:
van de nog immer zeer aantrekkelijk ogende zanger.

avatar van titan
titan (crew)
Wat snap je daar niet aan dan?

avatar van Poeha
Ja, dat begrijp ik ook niet!

Volledig mee eens!

Maar hier staan inderdaad een paar lekkere nummers op.

Ik vind juist dat er een gebrek is aan goede up-tempo nummers.[/quote]

=========================================

Dat bedoelde ik toch ook?!!

Justinx schreef:

Het houd voor mij namelijk wel een beetje op na Celice, Don't Do Me Any Favours en natuurlijk niet te vergeten Make It Soon.......... Toppertje!

Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen?

Poeha schreef:

Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen?

Ja klopt, kwa formulering klopt dit natuurlijk niet. Maar als ik mijn bericht terug lees, dan doelde met de bovenstaande nummers op de weinig up-tempo nummers die Analogue bevat.
Maar natuurlijk zijn de minder up-tempo nummers ook geweldig - ik geef niet voor niets dit album een 5* natuurlijk!

avatar van DJFreez
Ik heb direct na de release van dit album al geroepen dat het 'misschien wel het beste album' is dat a-ha gemaakt heeft. Een erg sterk album, met de duidelijk herkenbare a-ha sound, zonder dat het ook maar hetzelfde is wat ze eerder hebben gedaan. Een bijzonder fijn pop/rock album dat helaas door veel mensen zal worden genegeerd, omdat men a-ha nog steeds ziet als een soort 'boyband' . Tijdlozer dan de vorige twee, die met hun dance-invloeden toch wat meer typisch jaren '90 platen zijn geworden.

avatar van musicfriek
Nou, dit is zeker niet hun sterkste album hoor. En ik zie ze al lang niet meer als boyband. Mensen die dat wel doen moeten hun oren eens na laten kijken Minor Earth Major Sky blijft voor mij hun mooiste

Met uitzondering van het vreselijke poppy klinkende titelnummer 'Analogue' (hoewel, het begint mooi, het refrein is afschuwelijk), geeft A-ha hiermee een album af met hier en daar kwalitatief zeer goede nummers. Het is daarbij leuk om te zien dat vooral Mags zich heeft ontwikkeld tot een redelijke songwriter, gezien het mooie 'Cosy Prisons', 'Birthright', 'A Fine Blue Line' en 'The Summers of our Youth'. Als favoriete nummers van dit album wil ik hierbij 'Holy Ground' en 'White Dwarf' toevoegen. (ik ben duidelijk van de rustige nummers op dit album) Mortens stem heeft trouwens altijd buiten kijf gestaan. Toch prefereer ik de sfeer van de begintijd van A-ha, en dan m.n. het niet te evenaren 'Scoundrel Days' en sommige nummers van 'Stay On These Roads'.