CocoRosie - Tales of a Grass Widow (2013)

Pop / Avant-Garde
Label: City Slang

1. After the Afterlife (3:04)
  2. Tears for Animals (5:19)

met Antony Hegarty

3. Child Bride (4:19)
  4. Broken Chariot (2:15)
  5. End of Time (3:20)
  6. Harmless Monster (3:08)
  7. Gravediggress (5:26)
  8. Far Away (4:37)
  9. Roots of My Hair (5:58)
  10. Villian (4:19)
  11. Poison (18:18)

met Antony Hegarty

Velen weten dat ik erg veel moeite heb met kinderlijke dameszang. Ik heb het al aangegeven bij Joanna Newsom, Björk en ook CocoRosie.
En toch blijft dit duo me op de meest bijzondere wijze aantrekken. Ik erger me aan de zang en ik vind ze zo avontuurlijk als wat.... tegenstrijdigheid troef zo ook op Tales of a Grass Widow waar Antony wederom opduikt tijdens het nummer Tears for Animals. Jazeker, dit is Tearz for Animals dat vorige zomer al verscheen maar dan in een ander jasje. Er is een dansbaar geluid aan toegevoegd en dat hoor je al in het haast Daft Punk-achtige nummer en tevens opener After the Afterlife.

Dit nummer zet gelijk al de toon voor hun nieuwe album dat vaak een nadruk krijgt op dansbaarheid en daarmee soms wat tegen Björk aanschuurt maar waar de gekke geluidjes, kirrende stemmetjes en kinderspeelgoed niet ontbreken. Knor-piep-boem muziek zoals ik het al eerder bij een ander album van het duo noemde.

En zoals ook bij de andere albums moet ik er voor in de juiste mood zijn maar durf ik ook wel te zeggen dat de groove van dit album me wel bevalt en er voor zorgt dat ik er redelijk makkelijk in kan komen en twee keer Antony is natuurlijk ook wel prettig.

Het zal altijd wel haat-liefde blijven.....

Ja, vreemd eigelijk, dat kinderlijke trekt me net aan. Misschien omwille van het naïeve, speelse van de kindertijd?
De 3 namen die je noemt zijn absolute topartiesten en ik blijf ze dan ook volgen.

Bij mij dus pure liefde. In 2010 in KC zorgden zij zowat voor de belevenis van het jaar op muzikaal vlak. Gravediggress is alvast weer geweldig. De nieuwe single 'After The Afterlife' is veel luchtiger. Gewoon fijn.

avatar van nikon42
Deze muziek is vaak getypeerd als ¨freak folk¨, maar zo langzamerhand zou dat veranderd kunnen worden in ¨freak hip/hop¨ met de humanbeatbox geluiden en soort van rap/zang van de dame.

avatar van kappottevic
aardig plaatje. beetje björkachtig inderdaadachtig, met een vleugje tori amos? best lekker, maar wat knap ik toch af op die "hidden" tracks. oh man is dat platgetreden cliché niet verboden inmiddels door de platenmaatschappijen?

Electro_
aERodynamIC schreef:
... en dat hoor je al in het haast Daft Punk-achtige nummer en tevens opener After the Afterlife.

Sorry Eric, niet alles met een beat refereert gelijk aan Daft Punk! Ik hoor het totaal niet... Fijn album, ik vind de kant die ze zo langzaam opgaan wel bij ze passen, inderdaad een soort freak-hiphop. En fijn dat ze Antony weer tweemaal hebben uitgenodigd! (Of gesmeekt hebben, je weet het niet!)

Voorlopige hoogtepunten zijn "End of Time", "Child Bride" en "Tears for Animals"!

avatar van T.A.
Altijd mystiek en verrassend om een nieuw album van Cocorosie te beluisteren. Het was weer een fijne ervaring.

avatar van erwinz
Na het uitsterven van de freakfolk zit er niemand meer te wachten op CocoRosie. Een serieuze misser want de Franse zusjes zijn de freakfolk al lang ontgroeid. Wat mij betreft weer een spannende plaat die teveel leuks bevat om hem te negeren.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: CocoRosie - Tales Of A Grasswidow - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van cddrive
Heel mooi: Björk meets Röyksopp ..Antony doet mee...vleugje Raincoats... gewoon intrigerend, spannend en tijdloos

avatar van sander.
Heerlijk album. Roots of my Hair is prachtig gedaan. Heel onderhoudend hoe ze op het ene moment zingen als Rihanna, dan rappen, dan weer kinderlijk fluisteren. Interessante schizofrene pop.

Yann Samsa
Na Gravediggers verlies ik m'n aandacht wat; ik vind het eerste deel duidelijk beter dan het tweede.

avatar van hond racisme
In mijn ogen is dit het beste CocoRosie album tot nu toe. Ik kan me er niet toe brengen om dit album een echt hoge score te geven, maar ik vind de kant die CocoRosie opgaat wel enorm goed. After the Afterlife klinkt zowel funky en dansbaar als folk-achtig, sereen, rustig, en het niveau van het album daalt op geen moment.

child bride omg, ik hou nog steeds zo hard van ze. zo diep:) tijd om het hele album eens te gaan checken...

bizar hoe weinig aandacht dit hier toch krijgt...

avatar van sander.
Inderdaad, nog maar 37 stemmen, onbegrijpelijk!
Dit is een steengoed album wat, ondanks de soms opgewekte catchy refreintjes, niet snel gaat vervelen. Alle nummers op de plaat weten me te boeien, en er zitten bloedmooie melodieën in verstopt. Heel erg knap hoe dit in elkaar steekt. Zo wild maar zo intiem!

Hier een prachtige live opname van enkele oudere nummers en After the Afterlife:
YouTube - Aufnahmezustand: CocoRosie (720p HD, full sync, Recording Session 2012)

avatar van MusicFreak
Heb me al een aantal keren aan de muziek van CocoRosie gewaagd maar nu dan eindelijk begint het kwartje te vallen. Mooi album!

avatar van sander.
Mijn nummer één voor 2013, zo heerlijk zomers, zo compleet. Verveelt nochtans niet!

LannisterInDenim
Het is toch wel onvergeeflijk dat de prachtsingle We Are On Fire niet op deze schijf vinyl staat.

De songtekst leek de mystieke essentie van het album toch wel goed te weerspiegelen:
[quote] A marvel light, a daze of gold
Tears of a grass widow
When I was young, I thought I’d be
more than just a fantasy [quote]

Daarnaast, het hele album is geweldig. Net ietsje minder dan het zwaarbeladen Grey Oceans, maar uitstekend vermaak voor een zwoele zomeravond.