a-ha - Headlines and Deadlines (1991)

Alternatieve titel: The Hits of a-ha

Noorwegen
Label: WEA

1. Take on Me (3:47)
  2. Cry Wolf (4:08)
  3. Touchy! (4:37)
  4. You Are the One [Remix] (3:47)
  5. Manhattan Skyline (4:50)
  6. The Blood That Moves the Body (4:06)
  7. Early Morning (2:59)
  8. Hunting High and Low [Remix] (3:47)
  9. Move to Memphis (4:17)
  10. I've Been Losing You (4:26)
  11. The Living Daylights (4:16)
  12. Crying in the Rain (4:24)
  13. I Call Your Name (4:53)
  14. Stay on These Roads (4:46)
  15. Train of Thought [Remix] (4:16)
  16. The Sun Always Shines on T.V. (5:05)
avatar van Jordy
Jordy (admin)
moet "a-ha" niet met hoofdletters?

avatar van Diesel
Zie album cover.

Jordy schreef:

moet "a-ha" niet met hoofdletters?

Volgens "allmusic" niet, en volgens de mods moest ik hun spelling- en schrijfwijze aanhouden. Maar het zou wel netter staan ja

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Dat zegt natuurlijk niet veel, is gewoon voor gekozen omdat ze dat qua opmaak mooi vonden (waarschijnlijk)

JonnieBrasco
Ik heb de dvd hiervan, daar staan 2 extra nummers op: There's Never a Forever Thing en Sycamore Leaves. Het mooie van die dvd is de live-versie van I've Been Losing You, die rockt echt goed! Goeie stem heeft de zanger ook.

Hoewel ik ervan overtuigd ben dat A-ha genoeg materiaal heeft om een 4*-verzamelaar te maken, vind ik deze compilatie toch echt wel iets te veel slechte nummers bevatten. Zoals The Living Daylights, gebruikt als James Bond-theme - naar mijn mening echt een flop-nummer.

avatar van narva77
Ik wil niet vervelend doen hoor, maar komt dit album niet uit 1991?
Ik heb dit album ook ooit gekocht, en in 1998 was ik al lang en breed geen liefhebber meer van jaren-'80 pop.
Ik zie dat het jaartal van release van dit album ook op allmusic.com 1998 is, maar ik heb daar héél sterk mijn twijfels bij.

avatar van musicfriek
Je hebt gelijk, komt uit 1991.

Edit: heb correctie verstuurd.

Heb deze zelf ook en had er nog niet op gestemd. Thanks!

Leuke cd voor af en toe met redelijke kwaliteitspop. Voor mij is dit vooral jeugdsentiment. 3,5*

Marcel²
musicfriek schreef:

Voor mij ook, nummers als Take On Me, Cry Wolf, Touchy, I've Been Losing You en The Sun Always Shines On TV zijn toch goed. Luister toch graag naar deze verzamelaar, al heb ik ook hun oude albums hier liggen, pak ik toch liever deze.

Ik zie A-ha zelf een beetje als vergane glorie en echt iets wat nog enigzins relevant was in de jaren '80 maar meer ook niet.
Voor de leden van A-ha zelf gun ik ze zeker vandaag de dag nog de glorie van uit hun beginperiode maar blijkbaar pakt de muzikale formule van A-ha vandaag de dag niet meer zo.
En ook ik heb deze band eigenlijk altijd als iets periodieks gezien en niet als een band die tientallen jaren succesvol mee gaat.
In de tijd dat ze nog echt in de muziekmolen zaten, en dat moet ik toegeven hebben ze toch lekker in het gehoor liggende muziek gemaakt, en dat staat nou net allemaal op deze cd.
Ik vind het dan ook wel 3.5 ster waard, maar een groot A-ha liefhebber ben ik nooit geweest, en zal het ook nooit worden.
Ondanks hun zeker erg goede songs toch iets te gepolijst en van een bepaalde periode om deze band nog steeds interessant te kunnen vinden.

avatar van narva77
musicfriek schreef:
Heb deze zelf ook en had er nog niet op gestemd. Thanks!

Geen dank hoor, dat zal misschien nog wel vaker voorkomen

avatar van Joy4ever
A-ha was mijn eerste favoriete band zover ik kan terugdenken. Morton Harket is een erg goede zanger. En A-ha heeft een paar ijzersterke songs. Prima verzamelaar.

avatar van Justinx
Morton Harket is zeker een goede zanger! Moet je zijn soloalbum Wild Seed horen. Echt pure vakmanschap .
Sinds Minor Earth, Major Sky ben ik helemaal fan van A-ha. Ik weet het misschien een beetje laat, maar beter laat dan nooit. Geweldige band dit (samen met Duran Duran )

avatar van fluidvirgo
Ik was ook zeer gecharmeerd van hun muziek, ik groeide als kleuter op met videoclips. Take on me had in dat geval uiteraard een behoorlijke indruk op me achtergelaten. Daarnaast vond ik Hunting high and low een mooi nummer.
Een band die het in mijn ogen niet echt moest hebben van hun losse albums, want eerlijk, daar stonden veel niemendalletjes op. De verzamelaar biedt dan uitkomst en die is in dit geval prima. Ik mis enkel de song Scoundrel days, want hoewel geen single, een prachtig nummer.
De verzamelaar kent een aantal mindere songs (gelukkig niet veel) maar die worden toch overend gehouden door uitstekend vocaal werk van Harket, want alle mensen, wat heeft die man een bereik
Minor Earth major sky kwam voor mij redelijk onverwacht (hoewel de 80's revival het wel enigszins voorspelde), maar de heren hebben wel bewezen dat ze nog wat te vertellen hebben.
Wat deze verzamelaar betreft; zeker voor fans van de jaren 80 een must!

***1/2

avatar van Hans Brouwer
Hoogtepunt van dit album is m.i. ongetwijfeld "Cry wolf" .

EVANSHEWSON
Lees hier plots recenties over dit vergeten bandje; Ik heb enkel deze verzamelplaat en die is best ok.

Hunting High & Low, The Sun Always Shines on TV, The Living Daylights en natuurlijk dàt onweerstaanbare TAKE ON ME blijven voor mij de highlights, maar heel dit plaatje luistert lekker weg!

4 sterren, maar denk dat je met deze best of dan ook alles in huis hebt wàt je echt van deze Scandinaven moet hebben!
****

Ben het helemaal eens met EVANSHEWSON. Dit is het enige album van A-ha wat er toe doet. Mijn favorieten zijn Cry Wolf, I've Been Losing You en het lekker vrolijke Touchy. Wat heeft dat nummer toch een heerlijk loopje.

avatar van LucM
Wellicht is a-ha de domste groepsnaam ooit, maar de muziek van dit Noors trio is best te pruimen. Het is weliswaar glad, maar Morten Harket is een prima zanger en hun songs zijn sterk genoeg om nu nog gehoord te worden.
"Take on Me" dat een nr.1-hit werd mede vanwege de getekende videoclip vind ik prima evenals "Hunting High and Low", "Stay on These Roads" en "The Sun Always Shines on T.V.".
De Everly Brothers-cover "Crying in the Rain" is niet onaardig, maar aan dit legendarisch duo kunnen ze niet tippen, het origineel is een stuk scherper.

Perfecte verzamelaar die me weer even doet verlangen naar 1985. Take On Me en The Sun Always Shines On TV zijn pareltjes die het gat vulden dat artiesten als Duran Duran, Spandau Ballet en Paul Young (op dat moment geen nieuw materiaal van deze eighties acts) openlieten.

Take On Me en The Sun Always Shines On TV brengen me in gedachten weer terug naar 1985, toen deze Noren met geweldige singles en videoclips de hitparades én Music Box veroverden.

Het waren de eerste singles van Hunting High And Low, een fris debuut met aanstekelijke synthipop en vooral prachtige melodieën. Vervolgalbum Scroundel Days (met hits I've Been Losing You, Cry Wolf en Manhattan Skyline) en de titelsong voor de nieuwe James Bond (The Living Daylights) bewezen dat het geen toeval was.

Dit waren geen doorsnee tieneridolen, maar producenten van pure kwaliteitspop. A-ha hoort in het rijtje jeugdsentiment met de vroege Duran Duran, Tears For Fears en Spandau Ballet.

Headlines And Deadlines is een feest van herkenning en herinnering. Nostalgische verzamelaar die weer even doet verlangen naar de playbackshows van de basisschool. Naar de tijd toen ik één van de grootste ontdekkingen van mijn leven deed: muziek.

Father McKenzie
Omdat dit confectie-popbandje best goede singles had, heb ik deze nog gekocht, en zo af en toe haalt deze nog de cd-speler. Vooral die eerste prachtsingle Take On Me blijft toch onweerstaanbaar; Nog enkele keren wist dit bandje dit truukje te herhalen, maar daarna werd de spoeling dunner en dunner. Hun albums stelden echt heel weinig voor, de eerste misschien buiten beschouwing gelaten dan.

Al bij al een leuke verzameling hitjes van deze Noren.

avatar van rkdev
Father McKenzie schreef:

Toch de albums uit deze eeuw maar eens beluisteren Father.
Met name Analogue is echt geweldig en met veel meer diepgang dan het merendeel van de nummers op deze verzamelaar.

avatar van Helicon
Leuk album met een hoop bekende nummer uit mijn jeugd. Heeft niet al teveel om het lijf gewoon leuk

Prachtige verzamelaar die je tegenwoordig voor een paar euro's uit de opruimbakken vissen kan. Wel jammer dat de chronologische single volgorde ontbreekt.

avatar van principal2000
De lekkerste popmuziek uit de jaren '80 van deze band op 1 cdtje. Prima luisterbaar en muzikaal niet eens zo slecht of typisch jaren '80 als andere acts.

principal2000 schreef:

In ieder geval muziek die de tand des tijds moeiteloos heeft doorstaan. A-ha is een van mijn jeugdliefdes, maar als ik de sentimenten even wegleg dan blijft die plaat ook gewoon fier overeind.

avatar van mahone
Leuk album als je alleen geintereseerd bent in de hits van a-ha.Ik heb deze ook maar draai liever de gewone albums.

avatar van mental Theo
80-er jaren nostalgie voor velen... Mijn favoriet is toch wel the sun always shines on TV

Vroeger vond ik dit mooier dan nu. Stay on these Roads vind ik wel nog steeds mooi.

Er staan toch wel een aantal zeer mooie nummers op, maar niet alles is even goed.
Hunting High and Low en I've Been Losing You zijn de beste nummers.

avatar van Funky Bookie
Volop jeugdsentiment van een prettige jaren 80 popband.
Na lang niet meer gehoord te hebben toch wel veel leuke nummers.

Smaken verschillen, maar voor mij zijn dit zeker niet de beste songs die de groep op hun actief heeft staan, maar ja, hier vinden we enkel de singles en dus niet pareltjes als Scoundrel Days of The Swing of Things, en het is ook nog maar 1991 dus pas 6 jaar na de eerste hit.
Desondanks een heel goeie plaat natuurlijk, zelfs deze nummers steken allemaal ruim boven de middelmaat uit.
Hunting High and Low, Train of Thought en The Sun Always Shines on TV zijn mijn favorieten uit dit album.

avatar van james_cameron
Uitstekende verzamelaar, met daarop alle hits, waarvan de meeste eigenlijk nog steeds wel de moeite waard zijn. Het typische jaren '80 geluid, compleet met enigszins kunstmatige produktie, zal niet voor iedereen meer te trekken zijn, maar wat mij betreft heeft dit de tand des tijds prima doorstaan. Songs als The Blood That Moves The Body, Hunting High And Low, I've Been Losing You en vooral The Sun Always Shines On TV, mogen er nog steeds zijn. Unieke band met een uniek geluid.