Ochre - National Ignition (2013)

Electronic
Label: Aura Materia

1. Blue Hours (3:54)
  2. Awaiting the Green Morning (4:29)

met Benet Walsh

3. David Elsewhere (4:23)
  4. Glassmaker (4:27)
  5. Leaving Arcadia (4:09)
  6. Jack In (5:15)
  7. Dead Republics (3:24)
  8. Self Assembly (2:17)
  9. Helicene (4:42)
  10. Abbau (3:03)
Zoveel moeite voor een mooie hoes en dan het album alleen digitaal uitbrengen.
Maar er is nog hoop, op zijn website zegt Ochre:
Perhaps I’ll be able to work out a physical release for National Ignition in the future. I’d certainly like to! Shall have to see how things pan out this year.

Hoe dan ook. De muziek is weer erg fijn, zoals we gewend zijn van Ochre. Soms wel wat meer recht-toe-recht-aan beats en wat minder melodie, maar er valt nog genoeg te genieten!

4* voorlopig

avatar van Bardt1980
Hmm een nieuwe Ochre, altijd fijn Vooral met de zomer in het verschiet.
Ik ga deze maar eens snel uitchecken. Hopelijk kan het tippen aan 'A midsummer nice dream'.

avatar van robbizzel
Erg benieuwd. A Midsummer Nice Dream en Lemodie waren geweldig.

avatar van John Doe
Fijn weer een Ochre albumpje en geen al gehoorde tracks meer te bekennen zoals op Like Dust en Early Learning. Veel ligt aardig in lijn met het laatste Plaid album (die te laag wordt beoordeelt naar mijn mening), maar met een iets toegankelijkere opbouw. Beide houden in ieder geval van dezelfde muzikale elementen, .

Fijn positieve klanken en een prima productie weer. Uitstekend wat vernuft toegevoegt aan hedendaagse dance elementen zoals een Mount Kimbie dat bijvoorbeeld ook goed doet. Normaal tref je sprankelende glitch en harp(-achtige) melodieën niet snel zo fijn aan in dance en dat is waar ik op doel met het vernuft. De titel David Elsewhere is een leuke verwijzing naar de geliefde breakdancer (die ik al heb zien dansen op Ae en BoC). 3.5* is het in ieder geval dubbel en dwars waard.

avatar van John Doe
Lekker voor op repeat merk ik, het is niet te lang en een goed verloop zit erin. Na de rustige afsluiter snak ik weer naar meer. De schoonheid en magie van A Midsummer Nice Dream vind ik nog het meest terug op deze plaat merk ik en daar ben ik erg blij mee. De tussenliggende werken waren voor mij wat wat modderiger, wat minder (consistent) krachtig stralend dan deze. Ook al liggen ze best dicht bij elkaar voor mij zal ik deze vaker draaien.

BrotherJohn
Eindelijk weer een volwaardig Ochre-album. De handig ingepaste dance-elementen zijn soms even wennen, maar het is onmiskenbaar Ochre. Hier en daar fijne onalledaagse ritmes en het geëxperimenteer met elektrische gitaarklanken dat er soms een beetje te nadrukkelijk bovenop ligt kan me toch wel bekoren. Toch haalt het album het voor mij niet bij A Midsummer Nice Dream en Lemodie, albums die iets harmonieuzer en dromeriger zijn.