Sun Kil Moon - Tiny Cities (2005)

Folk / Rock
Label: Jetset

1. Exit Does Not Exist (1:25)
  2. Tiny Cities Made of Ashes (3:14)
  3. Neverending Math Equation (2:53)
  4. Space Travel Is Boring (3:43)
  5. Dramamine (2:45)
  6. Jesus Christ Was an Only Child (2:00)
  7. Four Fingered Fisherman (2:41)
  8. Grey Ice Water (2:33)
  9. Convenient Parking (1:56)
  10. Trucker's Atlas (2:50)
  11. Ocean Breathes Salty (4:36)
avatar van Yak
Yak
Hoe je gemoed in één keer kan omslaan. Toen ik dit album vanavond voor het eerst hoorde gingen Sun Kil Moon's covers er echt niet in. Gewoon een beetje de teksten erbij pakken en daar wat nieuwe riedeltjes omheen schrijven, ik vond het bijna lachwekkend... Oh oh the universe...! The universe works on... oh.. a math equation that... but oh... that never even ever really ends in the... in the end... (tweede stem erbij) oh oh in the end, the end. Zoiets.

Maar ik heb het album direct daarna nog een keer opgezet, eigenlijk om er hier een mooie rant over te schrijven.. en plotseling viel het kwartje. Dit is geen cover-album, dit zijn adaptaties. En als je ze los van de originele nummers ziet, is het uiteindelijk gewoon een mooi album. Met een paar missers (Tiny cities made of ashes, Dramamine) maar ook een paar prachtige bewerkingen (Convenient parking, Ocean breathes salty en vooral de schitterende versie van Four fingered fisherman, vele malen beter dan het origineel), en daartussen een aantal nummers die me niet heel lang zullen bijblijven.

Zijn dit stuk voor stuk covers van Modest Mouse nummers?

avatar van Yak
Yak
Yep. Soms ook tamelijk onbekende nummers van EP's (Four Fingered Fisherman, Grey Ice Water, Math Equation).

beaster1256
beluister dan ook eens het werk van red house painters en mark kozelek solo , en huiver sprakeloos mooi en beter dan sun kil moon

*Laura*
Yak schreef:
Met een paar missers (Tiny cities made of ashes)

Die vind ik net prachtig!

avatar van musicfriek
Het is even wennen om de nummers van Modest Mouse in dit 'jasje' te horen, maar ik vind het zeer geslaagd. Mooie ingetogen nummers die lekker te luisteren zijn op een tijdstip als deze. Gaat zeker vaker gedraaid worden

avatar van grovonion
Ach, Mark Kozelek heeft zijn jasje over Modest Mouse composities gelegd. Resultaat zijn heerlijke nummers waarvan de MM referenties vaak behoorlijk zoek zijn. Blijkbaar kan Mark zijn formule ook light toepassen (zonder zelf te moeten componeren) 4*.

avatar van Omsk
Ik ben eigenlijk nog steeds niet over wat Yak's eerste indruk was heen. Ik word hier een beetje lacherig van. Het is wel interessant dat Kozelek enkele van Modest Mouse beste onbekende nummers covert, dus in die zin is het wel een mooi pleidooi voor één van de allerbeste bands ooit. Daarom kan en zal ik er niet minder dan 2,5 voor geven.

avatar van MVW
MVW
Nou ben ik wiskundig niet bijzonder onderlegd maar is 2,0 niet gewoon minder dan 2,5?

avatar van Omsk
Bij een herbeluistering ondervond ik dat ik hem ook net geen 2,5 waard acht .

avatar van Lennonlover
jah! Ik heb'em! Tiny Cities!

Als ik nu naar de cijfers kijk, ziet het er niet goed uit maar daar ik Kozelek's muziek enorm appreciëer, mag deze niet aan de collectie ontbreken en luister ik zelf wel naar het album om het dan te beoordelen. Ik ben benieuwd...

avatar van Lennonlover
Convenient Parking is subliem!

avatar van musicfriek
Prima album dit hoor. Luister hier nog veel plezier naar

avatar van Lennonlover
Prachtig albummetje. Het zijn natuurlijk covers (eerder herwerkte versies) maar zéér mooi! In de zeer herkenbare Kozelek-stijl. Korte nummers, ongewoon, en soms overtreffen deze versies de originelen.

Weer goed werk van Mark en de zijnen.

avatar van The Scientist
Bij mij zit er nog een live-EP bij, die hier maar als bonustracks bijzetten?

avatar van The Scientist
die Live Acoustic EP vind ik echt geweldig trouwens
Neverending Math Equation

The Scientist schreef:

Neverending Math Equation

Onder andere, ja.

Nihilisme
Ik vind het echt ontzettend goede covers. Maar ik houd dan ook heel erg van Modest Mouse en van Mark Kozelek.

avatar van Wildsurf
Het album waardoor ik eindelijk fan werd van Kozelek en consorten. Eerder vond ik Red House Painters en Sun Kil Moon wel aardig, maar na het beluisteren van dit album viel het kwartje. Prachtig ingetogen nummers die voor de verrassing niet eens minimaal acht minuten duren, waar Kozelek weleens last van heeft.

avatar van Bill Evans
Samen met Perils from the Sea is dit het album van Sun Kil Moon/Kozelek waar ik het meest naar luister. Het was ook mijn eerste kennismaking met de grillige singer-songwriter. De covers van Modest Mouse nummers worden op typische Kozelek-wijze uitgevoerd, (gelukkig) nog ver verwijderd van z'n dagboek-stijl van tegenwoordig. De lengte is ook ideaal, waardoor je zin krijgt het nogmaals aan te zetten. Een album zonder missers wat mij betreft.