Smith Westerns - Soft Will (2013)

Label: Mom+Pop

8. Best Friend
  9. Cheer Up
  10. Varsity
avatar van Motdattan
Wist niet dat Smith Westerns ook met een nieuw album kwamen. Vond Dye it Blonde erg tof, dus ben benieuwd of Soft Will die lijn kan doortrekken.

avatar van thetinderstick
Weer een album om naar uit te kijken. 'Dye It Blonde' was mijn favoriete plaat van 2011. Een plaat met veel meer diepgang dan je op het eerste gehoor zou vermoeden. Met name door het fantastische gitaarspel.

Op het nummer 'Varsity' is de gitaar wat minder nadrukkelijk aanwezig, desondanks een lekker nummer. Ik ben benieuwd of het niveau van Dye It Blonde weer gehaald kan worden.

Varsity:
YouTube - Smith Westerns - "Varsity" (Official Audio)

avatar van Snoeperd
Ik kende nog niks van de band. Maar Varsity vind ik een topsingle, dus ik ben benieuwd geraakt.

Het openingsnummer:
SoundCloud - Hear the world?s sounds

Weer een lekker nummer, maar ik mis toch een beetje het rauwe van het eerdere werk.

avatar van thetinderstick
..En de plaat is in zijn geheel te beluisteren:
First Listen: Smith Westerns, 'Soft Will' : NPR

Het is een hele 'zomerse' plaat geworden, ideaal om te draaien op een broeierige zomerse dag. 'Soft Will' klinkt daarmee wel een pak minder venijnig dat de eerste twee platen, waar de gitaar toch wat prominenter aanwezig was. En nogmaals, 'Dye It Blonde' was wat mij betreft een van de beste gitaarplaten van de laatste paar jaar. Voor een groot deel was dat te danken aan het gitaarwerk van Max Kakacek (wat een goeie gitarist is dat!). Wat dat betreft schuiven ze wat meer richting de dreampop, hoewel nog steeds onmiskenbaar Smith Westerns.

Is het zomerse karakter van 'Soft Will' een probleem? Mwah toch niet echt; het zijn gewoon 10 heerlijke dromerige gitaarpopnummers. De single 'Varsity' is vrij representatief. Het nummer blijft al snel dagenlang in je kop hangen. De tijd zal uitwijzen of het gebrek aan gitaargeweld op de lange termijn echt een gemis is.

Voorlopig ga ik flink genieten van 'Varsity', 'Fool Proof', 'Idol', 'Only Natural', het instrumentale 'XXIII' en vooral 'Best Friend', waar Max Kakacek weer schittert met zijn gitaarpartijen.
Voorlopig 4*

khonnor
lekkere zomerse laidback plaat met een hoop hemelse melodieën.
soms een beetje te laidback. had hier en daar de gitaren een beetje meer willen horen ronken. edoch, al bij al een lekkere symbiose van een beetje psychedelica, glam, indie en rock.
welverdiende 4 sterretjes

avatar van Kaaasgaaf
Heerlijk zomerse popplaat, misschien stiekem nog wel een pak sterker dan hun vorige twee (vind ik dan). Alleen het pinkfloydiaanse XXIII, alhoewel op zichzelf genomen best mooi, valt een beetje uit de toon en haalt de vaart uit de plaat. Ik zet het album vaak als geheel op, maar nummers als Idols en White Oath draai ik ook regelmatig los. Het zijn van die schijnbaar achteloos simpele popliedjes, die tegelijk melodieus onweerstaanbaar in elkaar steken en waar ik een heel verliefd gevoel van krijg.

avatar van Linius
Heerlijke plaat weer. Minder rock, wel meer melodieën. Ik hou er wel van.

Uitstekende groeiplaat. Hoogste score, want stuk voor stuk zijn dit werkelijk prachtige nummers, bij voorkeur te draaien op lange autoritten. Cheer up, Fool Proof, Varsity, 3AM spiritual, het is moeilijk om dé track te kiezen op dit album. Altijd een goed teken!

avatar van thetinderstick
Een van de meest ondergewaardeerde platen van het jaar als je het mij vraagt. Mijn waardering is alleen maar gegroeid in de afgelopen maanden. Alleen 'XXIII' valt wat uit de toon. Favoriet blijft toch 'Best Friend'. Ook de gitaarsolo in 'Foolproof' is fantastisch.
Al met al is 'Soft Will' de nummer 6 in mijn top-10 van 2013.

YouTube - Smith Westerns - Best Friend (Live on KEXP)

avatar van Mindshifter
1,0
Wauw! Het is een tijd geleden dat ik zo'n smakeloze generieke plaat heb gehoord. Het kabbelt allemaal inspiratieloos voort. *1.