The Beatles - Magical Mystery Tour (1967)

Label: Parlophone

1. Magical Mystery Tour (2:51)
  2. Your Mother Should Know (2:29)
  3. I Am the Walrus (4:37)
  4. The Fool on the Hill (3:00)
  5. Flying (2:16)
  6. Blue Jay Way (3:56)

is toch een ep

avatar van Facedown
een LP of elpee

Een Ep is het.

avatar van platedraaier
Een EP = een extended play, oftewel een 45 toeren singletje met +-2 nummers aan elke kant.
Een LP = een Longplayer oftewel een 331/3 toeren plaat met ongeveer 5/6 nummers aan elke kant.
Van magical mystery toer ken ik alleen een Lp.

Dit is toch een EP.

avatar van platedraaier
Ja inderdaad, je hebt gelijk, dit is een EP.

Overbodige release, hoe kun je nou kiezen uit die 11 geniale nummers van de LP. Vind de andere nummers dus wat tekortgedaan.
Alsnog 4* (de muziek blijft natuurlijk mooi).

avatar van tomthumb
Er is geen keuze gemaakt, zo is deze EP uitgebracht. Later is er een tweede versie verschenen met de andere nummers erbij, die in principe niets met het Magical Mystery Tour -project te maken hebben.

avatar van Toon1
Klopt. Deze EP werd uitgebracht in Groot-Brittannië en zijn alle nummers uit de film 'Magical Mystery Tour'. Later werd in de VS nog een LP uitgebracht met de nummers van deze EP plus de a-kanten en b-kanten van hun singles in 1967. En dat is het album 'Magical Mystery Tour' dat wij kennen.

@ tomthumb en @ Toon1: Dank je voor de info, dat maakt mijn opmerking irrelevant...

avatar van Oldfart
Ep, lp ?? Ik heb een exemplaar met 2 singles in een klaphoesje, met de zes hier genoemde nummers; wat is dat dan?

eh... EP

avatar van Oldfart
hmm...dubbel-EP???

avatar van Toon1
Dat zal het wel zijn zeker

avatar van FunkStar
Een ondergewaarde plaat van The Beatles. Het wordt vaak gekoppeld aan de ietwat rare gelijknamige film, maar is desondanks een van de leukste Beatle platen. Het is niet bepaald een album te noemen omdat er naast de film muziek ook een hoop singles op staan, maar dit zijn een aantal van de beste Beatle songs ooit opgenomen. Ik noem maar: I Am The Walrus, het opzwepende Penny Lane, All You Need Is Love en het meesterwerk Strawberry Fields Forever. Het werd uitgebracht vlak na Sgt. Pepper en werd mede door het overweldigende succes van Pepper een beetje ondergesneeuwd. Desondanks blijft deze plaat (samen met The White Album mijn favoriete Beatle Album.

avatar van Paalhaas
FunkStar schreef:

Volgens mij moet je deze hebben. Dit hier is de EP, en die bevat maar 6 nummers.

avatar van FunkStar
U R Right, haha!

Mojo Pin
Een must-have.

avatar van bawimeko
Dit een fraaie staalkaart van de Beatles in hun Psychedelische Periode. Leuk en erg fantasievol! Eigenlijk is de titeltrack een soort van Sgt. Peppers, maar wat minder pittig. Voor Flying (met bijbehorende filmclip) heb ik altijd een zwak gehouden.

avatar van Klumpie
bawimeko schreef:
Waarom hier de 'niet-soundtrack'-nummers niet opstaan (All You Need is Love, Penny Lane, Strawberry Fields) niet bijstaan is me een raadsel.

Dit is de EP versie, hier heb je de album versie.

avatar van bawimeko
Je hebt gelijk, stom van me! Ik verander m'n bijdrage (als dat nog kan..)

EVANSHEWSON
Potdorie, een ep met niet 4 maar 6 liedjes, en een kleine 20 minuutjes, is dat nog wel een ep???

Een filosofische vraag, waarop zeker een antwoord bestaat...

*****

Aai em de Walvis, het blijft toch hun leukste nummer hier!

Flum
Volgens wikipedia is de gebruikelijke lengte van een EP ongeveer 15 tot 35 minuten. Dus...ja, dit is een EP!

EVANSHEWSON
Bedankt voor het uitvlooien en het beantwoorden van deze zware psychologische vraag, ik kan nu terug ademen, en zal met wat geluk het nieuwe jaar nog halen!

hallo ben nieuw hierzo want zocht deze titel of eigenlijk de waarde

ervan,want heb hem namelijk hier op mn schoot liggen.

""""THE BEATLES""""
in song and music from a
colour television film called

"MAGICAL MYSTERY TOUR"

RECORD ONE: Side One .. MAGICAL MYSTERY TOUR

YOUR MOTHER SHOULD KNOW

Side Two ..I AM THE WALRUS
(Lennon-mcCartney)
(,,NO YOU,RE NOT,,said Little Nicola)

RECORD TWO: Side One..THE FOOL ON THE HILL

PRODUCED by BIG GEORGE MARTIN

electrola
gesellschaft m. b. h.
kÖln

dit is alle muziek info wat door en over de muziek is exclusief de stripjes die in dit "album" zitten foto,s etc .etc .etc.

greetz danny

avatar van Darkzone
Ik heb hem ook als dubbel-ep met stripverhaal-boekwerkje.
Is helaas in de kaft geschreven en stukje uitgeknipt, dus meteen een stuk minder waard helaas. Maar wel fijn zoiets moois uit mijn ouders (vaders?) jeugd te mogen hebben.

danoise schreef:
hallo ben nieuw hierzo want zocht deze titel of eigenlijk de waarde

ervan,want heb hem namelijk hier op mn schoot liggen.

""""THE BEATLES""""
in song and music from a
colour television film called

"MAGICAL MYSTERY TOUR"

RECORD ONE: Side One .. MAGICAL MYSTERY TOUR

YOUR MOTHER SHOULD KNOW

Side Two ..I AM THE WALRUS
(Lennon-mcCartney)
(,,NO YOU,RE NOT,,said Little Nicola)

RECORD TWO: Side One..THE FOOL ON THE HILL

electrola
gesellschaft m. b. h.
kÖln

greetz danny

Zo te zien de EP. De waarde hangt enorm af van de staat van het vinyl en de hoes! Als nieuw: als je mazzel hebt een euro of 70; in goede staat halveert dat en bij wat tikken en krassen halveert dát weer....

avatar van Dungeon
FunkStar schreef:

ha ha ietwat. Ik zou eerder zeggen behoorlijk

avatar van novalepidoptera
Mijn favoriete E.P. van de beatles.Het is een boekje met in de in de kaft aan de voorkant een E.P. en aan de achterkant een E.P.
Kant 1 ( Magical Mystery Tour , Your Mother Should Know ) .
Kant 2( I Am The Walrus ) .

Kant 3 (The Fool On The Hill, Flying ) .
Kant 4 (Blue Jay Way ) .
Het boekje bevat fragmenten van de film en een strip verhaal plus alle songteksten.

avatar van kobe bryant fan
I Am The Walrus.
Verdere is dit een vermakelijke EP zoals we natuurlijk gewend zijn van ze.

avatar van waxs
Blue Jay Way is mijn absolute favoriet op dit album, maar eigenlijk is er geen track op te bekennen die verveeld.

avatar van Robertus
Deze dubbel-ep heeft mijn vader nog liggen. Vroeger heb ik de plaatjes als kind kapotgedraaid, maar dan vooral het eerste plaatje, met Magical Mystery Tour, I Am The Walrus en Your Mother Should Know.

Vooral I Am The Walrus heeft diepe sporen op me nagelaten. Het is tijdloos, eigenwijs, grensverleggend en oh zo muzikaal....Voor mij persoonlijk één van de beste songs uit de popgeschiedenis.

Dat begin alleen al, met dat overbekende electrische pianootje waar in één keer die strijkers zo mooi overheen gaan en dan de eerste drumklappen van Ringo....Dan raspt Lennon zijn surrealistische rijms door de mic en wordt het nummer steeds voller, broeieriger.

Tekstueel zou het ook een soort beschrijving van een bad trip kunnen zijn: Helemaal overspoeld worden door indrukken waar je niks mee kan. De rode draad in de strofes is echter: I'm Crying. Wat dus zou kunnen duiden op ofwel overgave aan de trip of totale (psychische) ineenstorting ten gevolge van dat alles.

Aan het einde heeft de protagonist geen woorden meer, maar wordt totaal overgenomen door de trip. Een brei in zijn hoofd van radiostemmen en spreekkoren en gaan de strijkers nog steeds in crescendo. Perfecte muzikale verklanking van totale chaos in je hoofd waar woorden voor tekort schieten....

Tot zover mijn persoonlijke duiding van I Am The Walrus.