James Horner - The Legend of Zorro (2005)

Score
Label: Sony Classical

1. Collecting the Ballots (3:25)
  2. Stolen Votes (6:31)
  3. To the Governor's... and Then Elena (4:05)
  4. "This Is Who I Am" (3:06)
  5. Classroom Justice (1:50)
  6. Cortez Ranch (6:35)
  7. Proposal with Pearls / Perilous Times (3:58)
  8. Joaquin's Capture and Zorro's Rescue (5:00)
  9. Jailbreak / Reunited (5:37)
  10. A Dinner of Pigeon / Setting the Explosives (5:05)
  11. Mad Dash / Zorro Unmasked (3:21)
  12. Just One Drop of Nitro (2:41)
  13. Train (11:12)
  14. Statehood Proclaimed (5:01)
  15. "My Family Is My Life" (8:14)
Met sterkere Mexicaanse en Spaanse invloeden, een weelderiger orkest en een veel energieker geheel heeft Horner zichzelf overtroffen.

Het enige minpunt dat nog overeind blijft is het constante toepassen van het liefdesthema (uit de ballad), maar ook dat wordt enigszins gecamoufleerd door het vaker toepassen van andere (actie)thema's.

Onbetwist hoogtepunt is het wervelende Train! 4*

neo
Lijkt mij nogal een ''vond je de vorige goed, ga je deze ook geweldig vinden'' score. Kan nooit genoeg krijgen van castagnettes, flamenco en alle andere elementen van dit soort scores. Als er iets is wat bij vele Horner's subliem is, is het wel een of enkele lange tracks met een spektakel van jewelste. Een vriendin die de cd al heeft gekocht gaf mij al een voorproefje met ''Train''. schuift alvast weer alle Horner hoogtepunten een stukje op voor een extra plaatsje

neo schreef:

Hoeft niet. Zoals vele recensenten al aangaven kun je je ook ergeren aan het vele terugkeren van dezelfde thema's, en dat er in feite weinig echt nieuws wordt toegevoegd. Meer van hetzelfde, en dat kan ook tegen je smaak werken.

neo
Sprak ook meer voor mij zelf. En dan komt er ook nog eens bij dat meer van hetzelfde nog meer tegen kan werken door de dubbele laag ervan

Legend of Zorro is gewoon alles wat ik ervan verwachte + een kopje BETER. Ongelooflijk energieke, frisse, levendige score met opnieuw die geweldige drie thema's van Mask of Zorro. Zoals Bob al zei, meer castagnetten, meer gitaar, meer flamenco en een hogere dansbaarheidsfactor! Het volle orkestrale geluid (de muziek klinkt nooit leeg, wat Mask idd af en toe had) is prachtig, Horner toont zich duidelijk een specialist daarin.

Geen viernoten motief trouwens, maar wel enkele van zijn andere bekende statements. Ahja, het hoort bij de componist, zoals elke andere componist zijn eigen stijl/akoorden/stukjes hergebruikt. Dat maakt Legend of Zorro er voor mij zeker niet minder om. Zeker een van de meest aangename scores van het jaar en iets dat hoog in mijn top 5 zal belanden.

En we hebben met Legend of Zorro ook een nieuwe nominee voor Worst Coverart of the Year. Als ik zoiets zou hebben ontworpen op school, dan werd ik niet alleen vierkant uitgelachen maar bovendien gebannen uit dat klaslokaal wegens slechte smaak..

Horner's kopietjes uit eerdere scores zijn hier inderdaad op normaal acceptabel niveau. Het is aanwezig, maar als het altijd zo was had ik hier nooit problemen mee gehad.

Bregt schreef:

Valt reuze mee toch? Zonder die twee rode randen erbij wel wat mooier, maar ook al met valt het erg mee. Gelukkig schijnt er dus animo te zijn voor een hoesmeter

neo schreef:

Neen!
Het valt niet mee.
En zeker niet reuze.

Maar een hoes of covermeter zie ik wel zitten.

avatar van JohnWilliams
Prachtige muziek van Horner. Toen ik de muziek hoorde was ik gelijk helemaal verkocht wat een album!

ik heb deze al meermaals gehoord. Het is een mooie score.