Freek de Jonge - Zonde (2013)

Label: V2

1. De Eerste Keer (4:34)
  2. Moederschoot (3:04)
  3. Niemand Niets Nergens (2:59)
  4. Laat Me Zijn (3:12)
  5. Mormel Zonder Vorm (6:02)
  6. Orde van de Dag (4:23)
  7. Het Nu (2:22)
  8. Bijna Doodervaring (5:07)
  9. De Dood of de Gladiolen (5:51)
  10. Ga Zitten Mijn Vrienden (4:00)
  11. Jan Koopmans (5:35)
  12. Zeg Nooit het Is van Mij (3:04)
  13. Zonde (6:00)
Zonde de nieuwe plaat van Freek de Jonge, zag hem liggen voor een redelijke prijs in Amsterdam.
Het was het proberen waard dacht ik, ik heb er zeker geen spijt van gehad.

Al met al is het een redelijke plaat van Freek.
Een vriend vond het vreemd dat ik naar zijn stem kon luisteren hij vond het `afschuwelijk`.
Freek de Jonge is natuurlijk alles behalve een perfecte zanger, toch klinkt hij op deze plaat beste oke.
De Jonge krijgt hulp van een paar topmuzikanten (Bertolf, Anne Soldaat en Tim Knol) de muziek zit dus wel snor.
Freek de Jonge heeft alle teksten op deze plaat zelf geschreven, en die zijn goed!
Dat hij een goede tekstschrijver was wisten we natuurlijk al van o.a. teksten die hij voor Boudewijn de Groot geschreven had.

Om terug te komen op deze plaat, ik vind hem nogal zwartgallig en soms wat donker het neigt net niet naar depressief .. Dat wil niet zeggen dat het niet mooi is.
Met nummers als ''De eerste keer'' en ''Ga zitten mijn vrienden'' weet de Jonge je te raken, in ieder geval mij wel!

Al met al 3.5 ster voor deze plaat.

avatar van jvandemerwe
Ik heb deze plaat zo maar een keer opgezet in Spotify en ik was zeer aangenaam verrast. Heb nu de CD en deze zet ik zeer regelmatig op. Dit is popmuziek (of luister popmuziek) van het hoogste niveau.

Mooie teksten (wel donker af en toe) en mooie arrangementen met een zeer goede band.

En kan Freek zingen? Nou ik moet zeggen dat deze CD niet beter zou worden als het door een ander zou worden gezongen. Ik vind het aangenaam om naar hem te luisteren.

Persoonlijk is dit één van mijn favoriete Nederlandstalige CD's.