KISS - Hot in the Shade (1989)

Label: Mercury

1. Rise to It (4:04)
  2. Betrayed (3:40)
  3. Hide Your Heart (4:26)
  4. Prisoner of Love (3:45)
  5. Read My Body (3:49)
  6. Love's a Slap in the Face (4:05)
  7. Forever (3:53)
  8. Silver Spoon (4:43)
  9. Cadillac Dreams (3:48)
  10. King of Hearts (4:27)
  11. The Street Giveth and the Street Taketh Away (3:32)
  12. You Love Me to Hate You (4:04)
  13. Somewhere Between Heaven and Hell (3:49)
  14. Little Caesar (3:12)
  15. Boomerang (3:31)
avatar van Von Helsing
lennert schreef:
Ik vind dit album dan weer beduidend leuker dan wat er op Lick It Up t/m Crazy Nights gemaakt is. Voelt aan als minder glam en meer als Bon Jovi-achtige hardrock. Stuk minder 'stoer', maar het komt veel fijner op me over. Alsof Kiss ineens een andere band is. Geen overdreven keyboardlagen, Kulick's solos zijn veel natuurlijker in de songs gewerkt en ik moet stiekem toegeven dat ik bijna alle nummers zelfs nog onthouden heb. De fijne productie werkt ook goed mee.

Waar ik op het vorige album Reason To Live een slap Heart-aftreksel noemde, vind ik Forever hier stiekem ook nog best goed werken. Blijkt het lied samen met Michael Bolton geschreven te zijn. Ik grijnsde breed terwijl ik dit las. Mooie akoestische gitaarsolo ook in dit lied. Silver Spoon zit ik lang nadat het afgelopen is nog mee te neurien.

Het allermooiste? Ik erger me dit keer niet zo aan de teksten omdat ik er niet teveel op hoef te letten. De melodietjes zijn voldoende om me bezig te houden. Minpunten zijn er vanzelfsprekend wel, want het album duurt veel te lang en had best zonder een aantal songs gekund om het geheel stabieler te houden. Tegen het einde verlies ik toch mijn aandacht en ik mis ook echte uitschieters (met uitzondering van Boomerang), maar moet nu ten minste wel zeggen dat ik het album zonder problemen heb beluisterd en er zelfs bij vlagen goed van genoten heb.

Tussenstand:
16. Rock And Roll Over
17. Dressed To Kill
18. Peter Criss
19. Gene Simmons

Michael Bolton heeft een lange geschiedenis met Bruce Kulick die terug gaat te midden jaren 70's. Beide zaten toen in Black Jack. Kulick hanteert ook de gitaar op Bolton's eerste drie AOR solo platen. Vandaar dat de link Bolton en KISS snel is gelegd.

Brutus schreef:
1 van de zwakste albums van Kiss. Ik draai deze niet vaak.

Prisoner of Love en Somewhere between heaven and hell kan ik niet aanhoren.

Volledig met je eens Brutus!!! de tachtiger jaren heeft Kiss albums gemaakt van een hoog mayonaise metal gehalte. En op elke album met uitzondering van Creatures of the night hoor je wel de invloed van het Dynasty album, dit terzijde. Op dit album hebben ze de pot mayonaise helemaal tot op de bodem leeggegooid. Mayonaise metal is totaal niet geschikt voor Kiss en dat hoor je overduidelijk en helemaal op dit album. Ik heb al eerder aangegeven dat de tachtiger jaren voor Kiss overduidelijk minder zijn dan de zeventiger jaren. Hot in the shade is het laatste album voor Kiss in de eighties. Voor de echte fans waren de tachtiger jaren een lijdensweg van maar liefst 10 jaar. Creatures of the night is bij far het allerbeste album van Kiss, tevens het laatste album met Ace Frehley destijds. De rest kan je afvoeren naar de Kringloop. En over hair orkaan gesproken - leuk gevonden overigens- in datzelfde jaar kwam Motley Crue met het Dr Feelgood album uit. Nou dat is een veel beter album dan dit, een groter contrast is er volgens mij niet. De opvolger Revenge deed Kiss de titel eer aan. De ijzersterke terug keer aan het Metal front. De albums in de jaren negentig waren weer van een degelijk niveau. De jaren tachtig is voor de Kiss fans jaren om heel snel te vergeten.

avatar van Edwynn
Alsof Kiss normaalgesproken zo'n harde underground metalband is. Alsjeblieft zeg.

Hot In The Shade vind ik in de regel een prima album. Stevig in het hairzadel. Maar niet verkeerd. Wel een paar nummers te lang. Misschien.

Een meejanker als Forever of, iets vlotter, Hide Your Heart brengt mij terug naar de rand van het zwembad tijdens de onbezorgde zomers van die tijd toen de lucht nog schoon was en de seks nog vies.

avatar van vielip
Precies Edwynn. En ik ben ook gek op mayonaise overigens. Bestel zelfs de friet altijd met éxtra mayo dus kom maar op!

avatar van Von Helsing
Heerlijk man, Vlaamse friet met een flinke kwak echte mayonaise, heel wat anders dan de cassave friet dippen in de truffelmayonaise van tegenwoordig.

avatar van Kronos
Satriani/vai schreef:
De jaren tachtig is voor de Kiss fans jaren om heel snel te vergeten.

KISS fans vinden zeker ook de jaren 80 onvergetelijk fantastisch.

avatar van ZAP!
Laat Joey DeMayo dit allemaal maar niet lezen... ik ben dan weer van de fritessaus.

avatar van vielip
ZAP! schreef:
Laat Joey DeMayo dit allemaal maar niet lezen...

avatar van Edwynn
Dat wordt dan vast een black arrow of death sent straight to the hearts of all those who play false metal