Avantasia - The Metal Opera (2001)

Duitsland
Label: Century Media

1. Prelude (1:11)
  2. Reach Out for the Light (6:15)

met Michael Kiske

3. Serpents in Paradise (6:33)

met David DeFeis

4. Malleus Maleficarum (1:43)

met Ralf Zdiarstek

5. Breaking Away (4:34)

6. Farewell (6:32)

met Norman Meiritz, Michael Kiske en Sharon den Adel

7. The Glory of Rome (5:28)

met Ralf Zdiarstek en Oliver Hartmann

8. In Nomine Patris (1:04)
  9. Avantasia (5:32)

met Michael Kiske

10. A New Dimension (1:39)
  11. Inside (2:24)

met André Matos en Kai Hansen

12. Sign of the Cross (6:24)

met Jens Ludwig, Oliver Hartmann en André Matos

13. The Tower (9:43)

met Jens Ludwig, Michael Kiske, David DeFeis, Kai Hansen en André Matos

avatar van lennert
Toen Ruud en ik inmiddels al weer enkele jaren geleden begonnen met marathons was er een situatie bij een Sonata Arctica album waar Ruud een, in de ogen van een bepaalde user, te lage score gaf. Vervolgens werd ons gevraagd om dan toch maar geen Avantasia op een zelfde manier te gaan reviewen, mogelijk om onterecht lage scores te vermijden.

Goed, het scheelt misschien dat ik altijd dol ben geweest op Avantasia, dus wees gerust specifieke user. Sterker nog, de eerste twee Metal Opera albums nemen me weer mee terug naar mijn middelbare schooltijd met Warhammer 40K, Dungeons & Dragons en vooral veeeeeeel power metal. Ik moet ook bij herbeluistering van dit album toegeven dat ik deze stijl toch mis. Dat teutoonse, kitscherige, kazige gehalte is misschien wat de wereld op het moment iets meer nodig heeft. Wat kon je ook eigenlijk anders verwachten met de zanger van Edguy, de gitarist van Gamma Ray, de bassist van Helloween en de drummer van Rhapsody? Goed, muzikaal wordt het nergens zo spectaculair als het beste van die bands, maar de focus ligt dan ook vooral op de combinatie van aanstekelijke refreinen en gastzangers. Hoe vaak ik Serpents In Paradise vroeger heb meegeschreeuwd zou ik in de tussentijd dan ook niet meer weten. Hetzelfde geldt voor Avantasia, Sign Of The Cross en The Tower.

Het album voelt bij vlagen ietwat verouderd aan, vanwege het feit dat ook dit soort power metal tegenwoordig allemaal overgeproduceerder is en omdat Sammett gewoon met de jaren een beter componist is geworden, maar het eindresultaat maakt me tot de dag van vandaag gewoon nog steeds heel erg blij. Dan vergeef ik Sammett 'I was your knight, holding you tight' nog wel even als een van de meest verschrikkelijk kitscherige rijmschema's ooit.

avatar van RuudC
Het zal inmiddels jaren geleden zijn dat ik dit album gehoord heb. Ik heb mezelf ook nooit een fan genoemd van Avantasia. Nu ik na al die tijd weer The Metal Opera luister, verbaas ik me hoeveel ik (nog) ken. In elk geval bevalt de cd nu wel echt heel goed. Ik ben natuurlijk toch al een liefhebber van euro power metal van rond 2000 en The Metal Opera is een heerlijk aanstekelijke plaat. Knipogen naar Helloween, Gamma Ray, Rhapsody en Blind Guardian zijn overduidelijk. Dat komt niet alleen vanwege de bijdrages van Michael Kiske, Markus Grosskopf, Kai Hansen Henjo Richter etc.

The Metal Opera is een heerlijk album. Het staat vol met geweldige songs. Het gitaarwerk is subliem en het geheel is superaanstekelijk. Ieder nummer is raak, maar toch weerhoudt iets me ervan om de volle mep te geven. Ergens blijf ik het gevoel hebben dat het nog beter kan. Misschien is 't het gebrek aan originaliteit. Dat laatste vind ik zelf absoluut het probleem niet. Dit is een verdomd lekkere plaat.

avatar van buckingham

Dat was ik Maar ik zie dat jullie je daar gelukkig niet aan houden! Succes en ik ben benieuwd, alhoewel ik stiekum wel denk te weten hoe de reviews zo ongeveer gaan verlopen.

avatar van lennert
buckingham schreef:

Ik probeerde je incognito te laten blijven, maar herinner me niet dat we het ooit beloofd hebben om niet te doen

Ik betwijfel een herhaling van Sonata Arctica overigens. Nou ja, van mezelf waarschijnlijk wel, maar ik vermoed dat Ruud hier toch ook echt meer van kan genieten!