Elton John - 21 at 33 (1980)

Label: Rocket

1. Chasing the Crown (5:33)
  2. Little Jeannie (5:10)
  3. Sartorial Eloquence (4:45)
  4. Two Rooms at the End of the World (5:41)
  5. White Lady White Powder (4:33)
  6. Dear God (3:46)
  7. Never Gonna Fall in Love Again (4:09)
  8. Take Me Back (3:52)
  9. Give Me the Love (5:22)
Little Jeanie vind ik wel één van zijn mooiste nummers.

avatar van Poeha
Little Jeannie is überhaupt één van de mooiste nummers ooit.
De rest van het album is middelmatig.

EVANSHEWSON
Ik zou zelfs méér durven zeggen : Little Jeannie is überhaupt één van de mooiste nummers ooit, de rest van het album is middelmatig, geeuw.

avatar van beaster1256
ja, little jeannie is fantastisch nummer maar ik hou ook van sartorial e. en vooral van i' m never gonna fall in love again

avatar van evert-jan
sartorial eloquence is écht mooi! Little jeannie is prachtig, en één van zijn mooiste nummers, maar niet alles op dit album is van deze kwaliteit! Alles bij elkaar wel de moeite waard!

avatar van Song4Guy
Little Jeannie is een prachtnummer. Ook 1 van mijn lievelingsnummers van Elton. Jammer dat dit ook het enige nummer is waarin ik Elton betrap op plagiaat. Als hij begint te zingen:
"You stepped into my life from a bad dream") is het zowat een copie van '' When I Need You " van Leo Sayer uit 1977.
De cd bevat overig niet echt sterke nummers maar hij is in iedergeval weer op het goede spoor na Victim of Love.
Het laatste nummer van deze cd Give me The Love schreef hij samen met Judie Tzuke. Hierdoor ben ik me in haar muziek gaan verdiepen. Leuk om zo weer andere artiesten te gaan ontdekken.

avatar van Dibbel
Elton John, goed voor 53 hit- en tipparadenoteringen tussen 1970 en 2000, was met zijn 14e album weer op de weg terug, na de dramatische discodraak Victim Of Love (terecht de laagste beoordeelde plaat van hem).
Van deze plaat kent waarschijnlijk iedereen Little Jeannie wel, ook al haalde dat zelfs De Top 40 niet in 1980.
Dit is een klassieker geworden en terecht.
Vermeldenswaardig is verder over deze plaat dat de gitarist in 5 van de 9 nummers Steve Lukather is en op de overige 4 Richie Zito.
Op kant 1 trapt Elton stevig af met Chasing The Crown, een sterk nummer waarin Lukather zich laat gelden.
Daarna volgt het bekende Little Jeannie (niet geschreven met Bernie Taupin, maar met Gary Osborne) en het ook redelijk rustige, maar erg mooie Sartorial Eloquence. Het weer wat stevigere Two Rooms At The End Of The World, wordt enigszins ontsierd door te schetterende blazers op het eind. Daarmee is kant 1 ten einde.
Kant 2 is iets minder.
White Lady, White Powder is weer een stevig nummer en gaat inderdaad daarover ja.
Hier scheurt Zito wat op de gitaar en we hebben wat Eagles (Frey, Henley en Schmitt) in het achtergrondkoortje.
Dear God is het slechtste nummer van de plaat, Een sentimentele draak. Weet niet of het als kerstliedje is bedoeld, maar ook dan voldoet het niet.
Het eveneens rustige Never Gonna Fall In Love Again moet dan weer het Little Jeannie gevoel oproepen, maar doet dat helaas niet.
Take Me Back is dan weer een heel aardig enigszins country-achtig nummer met een folky middenstukje.
Het lichtelijk funky Give Me The Love wat wederom met veel backing vocals en blazers de plaat afsluit gaat ook nog wel.
Twijfel tussen 3 en 3,5, maar vind hem nu eigenlijk beter dan vroeger, dus voorlopig 3,5.
Ik raad iedereen die hierboven heeft gereageerd om hem nog eens op te zetten
Op vinyl en gewoon op het label The Rocket Record Company zoals het hoort.

avatar van Deranged
Mooie Elton.

Zo aan het begin van een behoorlijk zwakke periode door de tachtiger jaren is dit nog een hele respectabele worp waar zijn nieuw gevonden machtige stemgeluid ook al aardig begint door te komen.

Fedde
Sartorial Eloquence is erg mooi, Little Jeannie is best aardig en ook Two Rooms at the End of the World heeft wel wat. Maar er staan net te veel tamelijk anonieme, snel te vergeten nummers op als Never Gonna Fall in Love Again en Take Me Back. Net wat te traag en grijs voor EJ. Qua stijl duidelijk de opvolger van A Single Man uit 1978. En hoewel er 1980 op de hoes staat, bevinden we ons hier nog heel duidelijk in de sfeer van de jaren '70.

avatar van Deranged
Sartorial Eloquence is wel echt een van zijn allermooiste nummers.

Mooie tekst ook, en niet eens van Bernie.

Onmiskenbaar juweel van ontzaglijke pracht binnen zijn omvangrijk output.

Ander pareltje hier is natuurlijk Little Jeannie.

Ook al niet een tekst van Bernie.

Maar het feestje is er even niet minder om.

avatar van Supersid
Ietwat tegen de stroom in, maar ik vind dit best een erg mooi album.

avatar van gaucho
Sartorial eloquence is inderdaad wel een pareltje, op een plaat die verder toch vooral wordt gekenmerkt door middelmaat. Het wordt nergens echt slecht, maar uitschieters in positieve zin hoor ik, afgezien van dat ene nummer verder ook nergens.

Little Jeanie werd een grote Amerikaanse hit en sleepte dit album aan de overkant van de plas nog behoorlijk mee in de verkoopcijfers, maar in Europa werd het een relatieve flop. Het album luidde gelukkig wel de gedeeltelijke terugkeer van Bernie Taupin in, die aan tweee nummers meeschreef. Maar voor het overige bevat dit album collaboraties met Gary Osborne (in die jaren de 'vaste' vervanger van Taupin voor wat betreft de teksten), Tom Robinson en Judie Tzuke.

Little Jeanie staat eigenlijk wel model voor deze hele LP: best een mooi liedje, maar wat soft en aan de veilige kant van de streep. Een voldoende zit er dan ook wel in, maar een uitschieter vind ik het niet, zelfs niet in het totaal aan platen dat Elton in de jaren tachtig afleverde.