Johnny Cash - Ride This Train (1960)

Alternatieve titel: A Stirring Travelogue of America in Song and Story

Country
Label: Columbia

1. Loading Coal (4:59)
  2. Slow Rider (4:10)
  3. Lumberjack (3:03)
  4. Dorraine of Ponchartrain (4:47)
  5. Going to Memphis (4:22)
  6. When Papa Played the Dobro (2:54)
  7. Boss Jack (3:56)
  8. Old Doc Brown (4:15)
  9. The Fable of Willie Brown * (1:57)
  10. Second Honeymoon * (1:57)
  11. The Ballad of the Harpweaver * (3:50)
  12. Smiling Bill McCall * (2:06)
avatar van AOVV
Wat nou?

Dat dacht ik toen ik de tracktijden van enkele songs op dit album in aanschouw nam. Zeker in zijn beginjaren waren nummers van ruim 4 minuten een zeldzaamheid voor Johnny Cash. De man had een patent op songs van anderhalf à drie minuten. Toen begon ik wat reacties alhier te lezen, en bleek er ook wat spoken word aanwezig te zijn. De ondertitel van dit album, 'A Stirring Travelogue of America in Song and Story', lijkt me dus erg op zijn plaats.

Ik begrijp wel dat de verhalen die Cash vertelt bij de opzet van de plaat horen, maar ze doen toch wat afbreuk aan de liedjes, want die zijn erg goed. Songs als 'Loading Coal' en 'Lumberjack' hebben die typische schwung van een Cash in opperbeste vorm; bovendien laat The Man in Black aan de hand van de fraaie teksten ook horen dat hij heel wat te vertellen heeft. De instrumentatie is ietwat anders dan op eerdere albums, maar evenzeer dienend, en perfect passend in het concept van het album. Een lichtjes nostalgische (inderdaad, volgens mij bestond nostalgie ook toen reeds, al heb ik die tijd uiteraard nooit meegemaakt) achtergrond is het resultaat.

Dit album is in zekere zin een vreemde eend in de bijt, maar toont dat Johnny Cash ook als albummaker meer dan stevig in z'n schoenen stond. Na het debuut is dit één van z'n betere uit de beginperiode.

4 sterren