Johnny Cash - Unearthed (2003)

Country
Label: American

1. Long Black Veil (3:15)
  2. Flesh and Blood (2:30)
  3. Just the Other Side of Nowhere (3:19)
  4. If I Give My Soul (3:02)
  5. Understand Your Man (2:06)
  6. Banks of the Ohio (4:08)
  7. Two Timin' Woman (2:06)
  8. The Caretaker (1:55)
  9. Old Chunk of Coal (1:54)
  10. I'm Going to Memphis (2:40)
  11. Breaking Bread (2:49)
  12. Waiting for a Train (1:47)
  13. Casey's Last Ride (3:21)
  14. No Earthly Good (2:44)
  15. The Fourth Man in the Fire (2:48)
  16. Dark as a Dungeon (3:01)
  17. Book Review (2:08)
  18. Down There by the Train [Alternate Take] (5:49)
  19. Pocahontas (3:44)
  20. I'm a Drifter [Version 1] (3:50)
  21. Trouble in Mind (3:32)
  22. Down the Line (2:38)
  23. I'm Movin' On (2:55)
  24. As Long as the Grass Shall Grow (4:22)
  25. Heart of Gold (3:02)
  26. The Running Kind (3:12)

met Tom Petty

27. Everybody's Trying to Be My Baby (2:12)
  28. Brown-Eyed Handsome Man (2:21)

met Carl Perkins

29. T for Texas (Blue Yodel No. 1) (3:39)
  30. Devil's Right Hand (2:33)
  31. I'm a Drifter [Version 2] (3:45)
  32. Like a Soldier (2:55)

met Willie Nelson

33. Drive On (Alternate Lyrics) (2:24)
  34. Bird on a Wire [Live with Orchestra] (5:12)
  35. A Singer of Songs (2:49)
  36. The L & N Don't Stop Here Anymore (3:13)
  37. Redemption Song (3:28)

met Joe Strummer

38. Father and Son (2:50)

met Fiona Apple

39. Chattanooga Sugar Babe (3:17)
  40. He Stopped Loving Her Today (2:37)
  41. Hard Times (Come Again No More) (4:02)
  42. Wichita Lineman (3:03)
  43. Cindy (2:53)

met Nick Cave

44. Big Iron (3:52)
  45. Salty Dog (2:26)
  46. Gentle on My Mind (3:25)

met Glen Campbell

47. You Are My Sunshine (3:18)
  48. You'll Never Walk Alone (2:59)
  49. The Man Comes Around [Early Take] (3:49)
  50. Where We'll Never Grow Old (3:31)
  51. I Shall Not Be Moved (2:41)
  52. I Am a Pilgrim (2:28)
  53. Do Lord (2:13)
  54. When the Roll Is Called Up Yonder (1:37)
  55. If We Never Meet Again This Side of Heaven (2:31)
  56. I'll Fly Away (1:54)
  57. Where the Soul of Man Never Dies (2:16)
  58. Let the Lower Lights Be Burning (3:14)
  59. When He Reached Down His Hand for Me (2:14)
  60. In the Sweet by and By (2:25)
  61. I'm Bound for the Promised Land (2:15)
  62. In the Garden (3:18)
  63. Softly and Tenderly (3:17)
  64. Just as I Am (2:37)
  65. Delia's Gone (2:20)
  66. Bird on a Wire (4:04)
  67. Thirteen (3:23)
  68. Rowboat (3:46)
  69. The One Rose (That's Left in My Heart) (2:28)
  70. Rusty Cage (2:50)
  71. Southern Accents (4:43)
  72. Mercy Seat (4:36)
  73. Solitary Man (2:26)
  74. Wayfaring Stranger (3:22)
  75. One (3:53)
  76. Hung My Head (3:52)
  77. The Man Comes Around (4:30)
  78. We'll Meet Again (2:58)
  79. Hurt (3:36)
avatar van nlkink
Deze set is een perfecte aanvulling als je de hele American Recordings serie compleet hebt en naar meer verlangd. Inderdaad wat aan de prijs. Ik heb 'm toentertijd via Amazon vanuit de Verenigde Staten geïmporteerd en dat kostte me toen $ 70,-- incl. porto. De box moest hier in Nederland € 99,-- kosten. Dat werd me toch te gortig, helemaal omdat disc vijf een soort 'Best Of' van American I tot en met American IV bevatte.
Maar de andere vier schijfjes zijn top. Zelfs de gospel CD vind ik leuk.
Wat mij betreft van hetzelfde constante niveau als de gehele serie. In het boekje staat ook dat men er moeite mee had om telkens een tracklist samen te stellen omdat er zo'n groot aanbod van goed materiaal voorhanden was.
Misschien dat men ooit nog een superbox uitbrengt a la 'Fisherman's Box' van The Waterboys. Die schaf ik meteen aan!

avatar van Venceremos
Hij is er weer, zij het zeer tijdelijk maar wel voor een redelijke prijs. Just sayin'.

buizen
Men rept hier over een 'must have' 'box'. Dat de term 'juwel case' nog niet gevallen is. Maar als ik het goed begrijp gaat het om een aantal CD'tjes in een gezamenlijke verpakking?
Komt deze prachtverzameling ook op vinyl? Dan heb je pas echt wat.

avatar van nlkink
buizen,

Drie van de vijf CD's bevatten outtakes van de American Recordings. Een vierde CD bevat gospels die tussen de bedrijven door tijdens de American Recordings sessies zijn opgenomen met het oog op een mogelijk gospel album in de American Recordings serie. CD nummer vijf is een compleet overbodige "Best Of". Naar mijn mening schaf je deze set aan als je alle gewone delen al hebt. Ik kan me niet voorstellen dat iemand begint met een dure set als Unearthed.
Enniewee, de CD's zitten in een soort boekwerkje met kartonnen hoesjes en ik moet zeggen dat de schijfjes er vooral in het begin wel erg vast in zaten.
Tevens zit er een fantastisch boekje bij waarbij in interview vorm door Rick Rubin en Johnny Cash elk liedje wordt besproken.
Een vinyl versie van deze set ben ik nog niet tegengekomen.

kiriyama
buizen schreef:
Komt deze prachtverzameling ook op vinyl? Dan heb je pas echt wat.

Niet iedereen krijgt een harde plasser van vinyl.

kiriyama schreef:

Niet iedereen krijgt een harde plasser van vinyl.

En niet iedereen kan het niet nalaten zijn passie(s) te promoten. Ik wel*

avatar van Stalin
Unearthed is niet op vinyl verschenen, maar de rest wel...

Stalin schreef:
Unearthed is niet op vinyl verschenen, maar de rest wel...

Wow! Dat is nog eens een box. Ben helemaal niet zo van de 'heb' met dit soort nieuwe releases, maar Johnny Cash is wel even een ander verhaal. Gaaf zeg. 125,- is nu ook het einde van de wereld weer niet. Een stuk reeler (je krijgt er wel even 7 elpees voor en een limited edition, in feite is deze vinylverzameling spotgoedkoop) dan die idioterie bij Beatles en Stones, dat gaat nergens meer over.

avatar van IntoMusic
Stijn_Slayer schreef:
Neil Young is uiteraard onovertroffen.

Daar wil ik nog wel eens een dozijn eieren voor leggen . Tegenwoordig komt er meer bagger op schijf dan dat hij "onovertroffen" muziek levert.
Zoals zovaak bij covers is meestal(!) het origineel beter, maar Cash levert hier prima covers op schijf.
Geweldige box en regelmatig draai ik disc 3 met Gentle on my mind, Redemption song en Big iron. Beauty's!

avatar van wvv89
Iemand die de vinyl gaat halen in november? Klik

avatar van JohnnyVergerFan
Heb beide boxsets op vinyl, dus in totaal 16 prachtige LP's en daarmee alles van deze onovertroffen American Recordings. Wat een geweldig muzikaal document is dit toch en de mooiste legacy die J.C. heeft kunnen achterlaten voor ons stervelingen.

De Unearthed box is, naast een rijke verzameling van sublieme geluidsdragers gestoken in een fraai gebonden steekmap, ook voorzien van schitterende boekwerken. Prachtige foto's en nog mooiere teksten, waarbij 1 zin meer dan treffend beschrijft wat de samenwerking met Rick Rubin en dus deze collectie zo uniek maakt; "This is the story of what happened when the man with the beard met The Man In Black".

Gewoonweg schitterend.

avatar van AOVV
Fraaie verzameling, deze box, al moet ik eerlijk toegeven dat ik 'm gestreamd heb en dus niet in huis gehaald. Ik heb alle zes American-volumes reeds op CD, en verder is deze gewoon wat te prijzig, al ben ik een groot fan van The Man in Black.

Wat behelst deze box? Wel, in totaal vijf CD's, waarvan vooral de eerste drie erg interessant zijn. Deze bevatten namelijk songs die de eerste vier volumes in de reeks niet gehaald hebben, alsook wat alternatieve versies van songs die het wél hebben gehaald. Veel van die songs had Cash al eerder opgenomen tijdens zijn lange, lange solo-carrière. Long Black Veil en Understand Your Man vind ik hier erg, erg fraai uitgevoerd.

Voor de rest ook heel wat covers, zoals we dat kennen van de eerdere American-platen. Niet alles is even geslaagd, overigens. De twee Neil Young-covers vind ik niet zo geweldig; Redemption Song, met Joe Strummer en Gentle on My Mind, met Glen Campbell, zijn dan weer heel erg geslaagd, en hadden echt een meerwaarde kunnen bieden voor de eerder uitgebrachte albums. Beiden zijn, net als Cash, helaas niet meer onder ons.

Van de alternatieve versies vallen vooral de live-versie met orkest van Cohen's Bird on a Wire en Down There by the Train op; de eerste omwille van de geslaagde uitwerking, de tweede omdat die nogmaals benadrukt wat voor een briljante song dat wel niet is. Verder valt me op dat Cash met zowel You Are My Sunshine als You'll Never Walk Alone twee waardige alternatieven opnam voor We'll Meet Again, maar ik die stiekem toch wel de beste keuze als afsluiter voor American IV: The Man Comes Around vind. Met de songselectie zat het destijds dus wel goed.

CD 4 bevat vijftien gospelsongs, later apart uitgebracht onder de titel My Mother's Hymn Book. Nu vind ik zeker niet alle gospelplaten van Cash geslaagd, maar deze zeker wel. De nummers zijn heel erg sober aangekleed, en de opnames zouden dateren van 1993, rond dezelfde periode als de opnames voor de eerste American-plaat.

De laatste schijf is een soort best-of van de eerste vier American-platen; vijftien songs (van de eerste plaat drie, van plaat 2-4 telkens vier nummers), gekozen door Rubin en Cash zelf, naar verluidt. De box werd uitgebracht amper 2 maanden na het overlijden van Cash, dus het zal wel dat ze hier al mee bezig waren toen Cash nog leefde. Nu had ik zelf wel enkele andere keuzes gemaakt, maar zo'n best-of zal nooit voor iedereen perfect zijn natuurlijk, en dat hoeft ook niet. Ik zie het eerder als een boeiend artefact om die eerste vier platen op een klein uur nog eens mee te maken. Maar ik zal toch eerder naar de platen zelf grijpen, denk ik.

4 sterren