Johnny Cash - Original Sun Sound of Johnny Cash (1964)

Country
Label: Sun

1. Always Alone (1:52)
  2. Country Boy (1:54)
  3. Goodnight Irene (2:42)
  4. Wide Open Road (2:37)
  5. Thanks a Lot (2:39)
  6. Big River (2:33)
  7. Belshazah (2:26)
  8. Born to Lose (2:12)
  9. New Mexico (2:06)
  10. I Forgot to Remember to Forget (1:55)
  11. Two Timing Woman (1:59)
  12. Story of a Broken Heart (2:15)
  13. Wide Open Road (Originally Unissued Undubbed Master) * (2:31)
  14. Big River [Originally Unissued Alternate Take] * (3:16)
  15. Born to Lose (Originally Unissued Undubbed Master) * (2:10)
  16. Story of a Broken Heart [Originally Unissued Alternate Take] * (2:34)
  17. Get Rhythm [Originally Unissued Alternate Take] * (2:16)
  18. One More Ride [Incomplete Take] * (1:24)
avatar van sCoenzool
Ik heb wel wat muziek van Cash maar als ik een album wil kopen is dit dan een goede voor een starter?

Father McKenzie
sCoenzool schreef:

Het is zeker geen foute keuze, Cash is een original, en dit is een fijn plaatje.
Zijn gevangenisplaten At Folsom Prison en San Quentin zijn ook absolute aanraders.

avatar van sCoenzool
Father McKenzie schreef:

Bedankt!

avatar van AOVV
Tijdens zijn jaren bij Sun heeft Johnny Cash erg veel songs opgenomen, maar niet per se uitgebracht. Hierdoor kon zijn oude stal nog jaren nadat hijzelf de overstap naar Columbia maakte, albums en singles uitbrengen, en zo aan z'n vroegere goudhaantje blijven verdienen. Da 's geen schande natuurlijk, want business is business; en als het bovendien zulke goeie platen als deze oplevert, ben ik blij.

De albumtitel zou je kunnen opvatten als een sneer in de richting van Columbia, maar aan de andere kant ook gewoon als verwijzing naar het roemrijke verleden van Cash bij Sun. Belangrijker zijn de 12 liedjes (ik beluister de eerste uitgave) die op het album staan. Buiten Belshazzar en New Mexico zijn dit voor mij allemaal bekende, vertrouwde liedjes. Deze uitgaven van Sun grijpen terug naar het verleden, en dat is erg fijn.

Daarbovenop is dit een uitstekende instapplaat voor mensen die naar Johnny Cash willen gaan luisteren. In nog geen halfuur wordt je op de hoogte gebracht van 's mans kunnen, en - in mijn geval toch - overtuigd van zijn klasse. Hij brengt die liedjes met zo veel bravoure en naturel, dat je de man gelóóft.

4 sterren

avatar van heartofsoul
Van Johnny Cash heb ik heel wat albums, waaronder ook diverse compilaties, in de kast staan, maar ik moet bekennen dat ik doorgaans teruggrijp op zijn opnames voor het Sun-label (en dat geldt eveneens voor Elvis Presley en Jerry Lee Lewis). Met die oude, naoorlogse country met rock and roll gevoel ben ik zeer comfortabel. Ik houd nu eenmaal heel erg van vintage, zowel wat country, rock and roll als blues betreft. Wat dit album betreft, alle liedjes komen direct bij mij binnen (eigenlijk kan ik geen favorieten aanvinken) en dat, in combinatie met de diepe bariton van Cash en die heerlijke, spaarzame begeleiding, leidt iedere maal weer tot een zeer bevredigende luisterervaring.

Op dit Original Sun Sound of Johnny Cash staat een enkel nummer wat al op eerdere Sun albums stond. De meeste songs staan voor het eerst op een album en het leuke is dat dit een echte retro country plaat is met bijbehorende sound. Alle songs passen goed bij deze country insteek, waarbij ook het 'loser'/blues thema regelmatig langs komt, zoals op de fraaie openingssong Always Alone. De nummers komen uit de periode 1955-1958 en Johnny Cash zingt ze natuurlijk weer voortreffelijk.

Vijf nummers zijn geschreven door Cash zelf, waaronder het al bekende Big River. Ook Country Boy en Wide Open Road van zijn pen zijn mooie songs. Van de covers vind ik Thanks A Lot geschreven door Charlie Rich echt goed, net als Born To Lose, New Mexico en Story of the Broken Heart. Maar er staat geen minder nummer op dit album, wat weliswaar de laatste plaat van het Sun label was, maar zeker niet de minste.