Johnny Cash - Ring of Fire (1963)

Alternatieve titel: The Best Of

Country
Label: Columbia

1. Ring of Fire (2:43)
  2. I'd Still Be There (2:39)
  3. What Do I Care (2:12)
  4. I Still Miss Someone (2:40)
  5. Forty Shades of Green (2:59)
  6. Were You There (When They Crucified My Lord) (4:01)
  7. The Rebel - Johnny Yuma (1:57)
  8. Bonanza! (2:24)
  9. The Big Battle (4:09)
  10. Remember the Alamo (2:54)
  11. Tennessee Flat-Top Box (3:05)
  12. (There'll Be) Peace in the Valley (For Me) (2:48)
avatar van AOVV
Deze plaat staat op deze site als oudste verzamelaar van Johnny Cash te boek, en dat zal wel kloppen. Ondertitel The Best Of is echter wat misleidend, want dit plaatje herbergt bijna uitsluitend songs van toen hij al bij Columbia had getekend. Enkel het prachtige I Still Miss Someone verscheen reeds eerder op plaat (op The Fabulous Johnny Cash uit 1958, de eerste LP die Cash uitbracht op het Columbia-label).

Dit is dus geen verzamelaar met 's mans grootste hits, maar wel een verzamelaar met songs, geplukt uit singles en EP's. Het album opent wel met één van de meest bekende liedjes van Johnny Cash, dat zich meteen herkenbaar maakt dankzij het euforisch klinkende trompetspel. Ik heb het dan uiteraard over Ring of Fire, dat door June Carter werd geschreven. Meteen daarna volgt de B-kant van die single, I'd Still Be There. Een pak minder bekend, maar eigenlijk gewoon even goed.

Van de overige songs springen vooral het eerder genoemde I Still Miss Someone, de gospel van Were You There When You Crucified My Lord? (dat op deze plaat naar mijn gevoel niet echt past) en geschiedenisles Remember the Alamo, geschreven door ene Jane Bowers, dat in deze sobere versie érg goed uit de verf komt.

Bonanza! komt uiteraard uit de beroemde western-tv-serie, en is niets meer of minder dan een amusant tussendoortje. The Big Battle echter is een voorbeeld bij uitstek van de schrijver in Cash; hiermee bewijst hij een mooie, pakkende tekst te kunnen schrijven én het ook nog 'ns te brengen.

(There'll Be) Peace in the Valley (for Me) vormt een waardige afsluiter van dit album. Het nummer werd geschreven in 1937, en de sfeer druipt er werkelijk af. Johnny Cash is een meester in het naar z'n hand zetten van songs; welaan dan.

Ring of Fire (The Best Of) heeft me aangenaam weten verrassen. Ik luister al (relatief) lang naar Johnny Cash, en enkele van deze nummers kende ik uiteraard, maar ik vind het knap dat de stem van de beste man me steeds weer naar de keel weet te grijpen.

4 sterren

avatar van nlkink
Leuk dat Bonanza! met tekst door Johnny Cash is opgepakt en daarmee aan de vergetelheid is ontrukt. De pilot aflevering van Bonanza, A Rose For Lotta had de vocale versie van Bonanza! als leader. Het probleem was echter dat van de vier hoofdrolspelers alleen Pernell Roberts (Adam Cartwright) kon zingen. De gezongen leader was bij aflevering twee vervangen voor de legendarische instrumentale versie en is zelfs op DVD uitgave van seizoen 1 verwijderd van de pilot. Johnny Cash kon het wel aan en brengt het nummer met verve.
Overigens heb ik dit album zelf niet maar via een box set zo'n beetje de helft op box set en verzamel-CD. En wat ik hiervan ken is hardstikke goed.