Jason Isbell - Southeastern (2013)

Country
Label: Southeastern

1. Cover Me Up (4:54)
  2. Stockholm (2:51)

met Kim Richey en Amanda Shires

3. Traveling Alone (4:29)

met Amanda Shires

4. Elephant (3:39)
  5. Flying Over Water (4:00)
  6. Different Days (3:36)
  7. Live Oak (3:37)
  8. Songs That She Sang in the Shower (3:58)
  9. New South Wales (3:55)
  10. Super 8” (3:27)
  11. Yvette (4:30)
  12. Relatively Easy (4:45)

met Kevin Richey

avatar van Renoir
Maar je had vrijdag in Paradiso natuurlijk de CD moeten kopen! Was maar een tientje.

avatar van wvv89
Had ik inderdaad moeten doen ja

wvv89 schreef:
Had ik inderdaad moeten doen ja

Die heb ik gekocht voor mn schoonvader terwijl hij aan het pissen was. Pittig druk op het einde bij die stand.

avatar van jeroenheinz
Voor mij de beste plaat van de laatste jaren. Elk nummer is raak en vol emotie. Was er niet bij in Paradiso, maar de dag erna in Brussel gelukkig wel en het was schitterend!

jeroenheinz schreef:

Ja he ik vond het ook geweldig. Echt zo'n krachtige stem heeft hij.

avatar van jeroenheinz
Klopt helemaal!

avatar van Tav74
Wat mij betreft een van de beste albums van de laatste jaren. Goede liedjes, geweldig rake teksten, indringende stem (zeker live). Raakt me ook nu iedere keer als ik het opzet. Isbell deed bij de Truckers al geweldige dingen, maar dat overtreft hij met zijn solowerk inmiddels ruimschoots.

avatar van Dave82
Topplaat. Hoogtepunten wat mij betreft Stockholm, Relatively Easy en Cover Me up! Live nu twee keer gezien en twee keer een geweldig optreden gezien. Leuke positieve band om hem heen en fantastische stem die mensen raakt. Afgelopen augustus was Tivoli muisstil tijdens Bv Cover Me Up.

MartijnDigitaal
Na Something More Than Free grijs gedraaid te hebben ben ik eerdere albums van Jason Isbell gaan beluisteren. Ik heb het laatste album in mijn persoonlijke top 10 staan, maar deze doet er amper voor onder. Beide albums behoren tot de beste albums die er de laatste jaren zijn verschenen!

Dave82 schreef:

Ik ook 2 x vorig jaar. Ga je aankomende november weer ?

Ik heb alweer kaarten gehaald hoor.

Groet

avatar van Dave82
Lambchop schreef:

Ik ook 2 x vorig jaar. Ga je aankomende november weer ?

Ik heb alweer kaarten gehaald hoor.

Groet

Kon het niet laten om ook weer kaarten te halen, dus ben er ook weer bij. Gewoon te goed om te missen

avatar van viking1
Wat een prachtige plaat!
En wat een fantastische opener gelijk(cover me up), de trend is gelijk gezet!! Heerlijke americana, singer song writer muziek ?.
Alleen nummer 10 super "8" springt er wat uit de verder redelijk ingetogen plaat. Nummer 10 past idd beter op een drive- by truckers album, zoals hier ook al eerder gememoreerd.
Vindt wel een mooi nummer, maar breekt het rustige balans van het album. Daar in tegen wekt het je wel weer even wakker mooi stevig nummer.
Maar wat een fantastische album!! Heb hem op vinyl voor 18 euro gekocht, zeker geen miskoop!

avatar van Shelter
Ik ben meer van de hiphop en electronic music, maar vindt dit een prachtig album met veel gevoel en mooi spel. Ik ben onder de indruk en ga meer van hem checken. 4*

avatar van wilbur
Inderdaad mooie muziek, goed gespeeld,verstaanbaar gezongen, maar ik vind het zo saai..
Het mag van mij juist wel wat minder bloedeloos.

Muziekverslaafd
Fantastische plaat! Met afstand het beste album wat de beste man tot nu toe gemaakt heeft.

avatar van Niek
Muziek die heel veel muzikanten proberen te maken, maar dan wel echt goed gedaan. Het onderscheidt zich dus alleen op kwaliteit; een echt eigen geluid ontbreekt. Daarmee ook wat spanning. Daardoor is het wat te saai om intensief naar te luisteren, maar om de kamer te vullen tijdens een gezellig avondje of tijdens het werken, is het prima. Een goeie nice-to-have dus.

avatar van Zwaagje

avatar van Paalhaas
Wow

avatar van Mssr Renard
Ik vind dit uiteindelijk beter dan dat ik dacht. Ik heb weleens alternative country gehoord die ik erg moeilijk genietbaar vond. Ook heb ik een singer-songwriter-trauma opgelopen in de loop van de tijd.

Jason heeft een gevoel voor goede songs. Echt goede songs. Ook heeft hij een erg goede stem. De productie en instrumentatie van deze plaat zijn ook erg goed in orde. Al die ingrediënten zorgen ervoor dat deze plaat wel met kop en schouders boven de grote massa singer-songwriterplaten, die over ons is uitgegoten, uitsteekt.

Tel daarbij op dat Jason stevig verankerd is in het southern rock-idioom, en hier en daar een lekker slide-gitaar in de muziek verwerkt. Hij weet ook erg goed spanning op te bouwen en dynamiek in de songs te verwerken. Hij lijkt mij erg professioneel.

Jason is een persoon die ik vaak voorbij heb zien komen, die ik (ten onrechte) heb genegeerd, maar waar ik zeker meer aandacht aan ga schenken. Ook het samenwerken op enkele songs met Amanda Shires klinkt erg mooi. Ik kende haar al in samenwerking met Blackberry Smoke.

Ik meen dat dit een meer ingetogen plaat is, en dat Jason met zijn band wat meer rockt. Ik hoop dat die platen mij ook gaan bevallen. Ik hoop ook dat hij wat langere jams op zijn andere platen heeft staan. Want als al zijn platen vol staan met korte luisterliedjes, slaat de verveling misschien wel snel toe.
Tot nu toe, een meer dan ruime voldoende voor deze (voor mij onbekend gebleven) plaat.