Jason Isbell - Southeastern (2013)

Country
Label: Southeastern

1. Cover Me Up (4:53)
  2. Stockholm (2:51)

met Kim Richey

3. Traveling Alone (4:29)

met Amanda Shires

4. Elephant (3:39)
  5. Flying Over Water (4:00)
  6. Different Days (3:36)
  7. Live Oak (3:37)
  8. Songs That She Sang in the Shower (3:58)
  9. New South Wales (3:55)
  10. Super 8 (3:27)
  11. Yvette (4:30)
  12. Relatively Easy (4:45)

met Kim Richey

34. Super 8 [Live] *
  35. Yvette [Live] *
  36. Relatively Easy [Live] *
avatar van Ronald5150
Wat is dit een hemels mooi album zeg! Jason Isbell heeft me altijd geboeid sinds ik Drive-By Truckers leerde kennen. Maar ook zijn daaropvolgende soloalbums heb ik altijd sterk gevonden. Maar ”Southeastern” is wat mij betreft zijn beste werk tot nu toe. Over het algemeen is het een vrij ingetogen album, maar het is nergens saai. Ik krijg ook nooit het gevoel dat het maar wat voortkabbelt. Ondanks dat de instrumentatie in de basis vrij sober is, past het precies bij het gevoel en de sfeer van het album. De veelal akoestische gitaren leggen een mooie basis voor de prachtige zang en indringende teksten van Isbell. Af en toe komt er even een subtiele elektrische gitaarsolo tussendoor die zorgt voor dat extra beetje emotie. Ook de tweede stem is prachtig en die samenzang zorgt regelmatig voor het nodige kippenvel. ”Southeastern” bevat zoveel mooie liedjes. Mijn favorieten zijn ”Cover Me”, ”Elephant”, ”Live Oak”, ”Yvette” en ”Relatively Easy”. Het nummer ”Flying Over Water” valt wat uit de toon en is wat harder qua geluid, maar het is wel een melodieus nummer. Toch een punt van kritiek is het nummer ”Super 8””. Het past totaal niet in de sfeer van ”Southeastern” en is toch een klein beetje een spelbreker. Ik zou een dergelijk nummer eerder van Drive-By Truckers verwachten. Maar dat is dan wat mij betreft ook het enige smetje op een verder weergaloos en indringend album van een van de beste liedjesschrijvers van zijn generatie (vind ik dan tenminste).