The Beatles - Free as a Bird (1995)

Label: EMI

1. Free as a Bird (4:26)
  2. I Saw Her Standing There [Alternate Version] (2:52)
  3. This Boy [Alternate Version] (3:18)
  4. Christmas Time (Is Here Again) (3:02)
avatar van HiLL
Free as a Bird vind ik toch een heel mooi nummer..zeker het laatste stuk nadat het even stil is hoor je het basloopje van Come Together.

ik snap alleen die compilatie niet

avatar van avdj
Gewoon $$$ vangen. De complilatie is onbelangrijk.

voor het geld is de compilatie onbelangrijk
voor ons liefhebber slaat ie nergens op
helemaal nergens

avatar van avdj
En dus kun je zeggen dat het een kwestie van geld vangen is...?

avatar van HiLL
Ja. Dat is uiteindelijk de essentie van platen verkopen. Natuurlijk door er ook trots op te zijn als artiest(en) maar ja he zonder geld...

avatar van Janz
ettettummu schreef:
ik snap alleen die compilatie niet

Tsjonge, zijn jullie nou Beatleskenners?
Dit zijn gewoon 3 outtakes van Anthology 1.
En inderdaad bedoeld om fans lekker te maken en om geld te verdienen.

avatar van Richard Arthur
Toch vink free as a bird een lekker nummer en this boy ook..

avatar van Toon1
Voor alle duidelijkheid:

Track 1. Free as a Bird

Track 2. I Saw Her Standing There:
Dit is Take 9, opgenomen op 11 februari 1963

Track 3. This Boy
Dit is Take 12 en Take 13, opgenomen op 17 oktober 1963

Track 4. Christmas Time is Here Again
Geschreven en opgenomen op 28 november 1967 voor het kerstplaatje voor de Beatlesfanclub (alleen voor fans dus)

Alle nummers verschijnen voor de eerste maal op cd (en van deze vier staat alleen Free As a Bird op de Anthology cds)!

Ik snap niet dat jullie dit gewoon "geld vangen" vinden. Mogen de Beatles niet even, na 25 jaar, samen komen en 2 nummertjes opnemen, en de fans, zoals Janz zegt, warm maken voor de Anthology documentaire en cds?
(De compilatie "1", dat was geld vangen!)

Dit was trouwens ook het eerste nummer dat ik ooit van the Beatles hoorde en indertijd mijn lievelingsnummer. En het is nog altijd één van mijn favoriete nummers van The Beatles. Ik snap niet waarom dit zo'n lage punten krijgt? Het kan natuurlijk niet tippen met hun werk uit de jaren '60, maar het is toch een goed nummer?

Hoezo "Alle nummers verschijnen voor de eerste maal op cd " ? (zie bericht Toon1).
Op de CD "Please please me" staat "I saw here standing there" als eerste nummer .
Op volume one van de twee "Past masters" cd's uit 1988 staat "This boy" als nummer 7.

avatar van Brain Stew
Ja, maar dit zijn andere versies van die nummers.

Bob Cremers
Free As A Bird een mooi nummer.

avatar van wolf
Waarom is het gemiddelde hier zo laag? Zo slecht zijn deze 4 liedjes toch niet?

avatar van bawimeko
Lastige kwestie; de Beatles klinken ineens als ELO, maar de compositie klinkt als iets wat op Abbey Road had kunnen staan. Ik trek 1/2 punt af wegens de logge productie van Jeff Lynne.
De andere tracks zijn leuk, vooral de Christmas Time-compilatie

Harald
Paul, George en Ringo hebben twee John Lennon Demos van matige geluidskwalieit, Real Love en Free as a bird, gewoon met hun instrumente en een beejje extra voices geupgradet. Ik denk niet dat John dit een leuke idee vond. Ik vind het gewoon macaber. Voor mij zijn dit ook geen echte Beatles songs!

Voor mij was 'Free as a Bird' ook het eerste nummer dat ik leerde kennen van The Beatles, afgezien van misschien 'Yesterday' en 'Let it Be'. Maar 'Free as a Bird' was op zeker het eerste nummer dat me iets deed. Later leerde ik natuurlijk de rest van de Beatles' oeuvre kennen en was ik pas echt verkocht (Revolver en Abbey Road hebben in mijn top 10 gestaan, The White Album staat daar nog altijd in).

Het stukje met "Whatever happened to/The life that we once knew/Can we really live without eachother" dat het refrein inleidt, vind ik nog steeds erg, erg mooi. De andere liedjes zijn helaas een stuk minder, waardoor ik voor deze EP niet verder kom dan een 3.

avatar van HiLL

Is inderdaad prachtig, dat raakt me dan ook echt.

EVANSHEWSON
Met singles of ep's hou ik me niet bezig, er zijn genoeg volle albums te bespreken, toch ?

EVANSHEWSON schreef:

Ja dus?

avatar van Brain Stew
Maar wel een klein beetje gejat van The Shangri-La's - Remember (Walkin' In The Sand), waar George Martin geloof ik ook achter zat.

avatar van Toon1
herman schreef:

Hmm ik geef het toch een 4, want 'Free as a Bird' vind ik echt geweldig. De andere drie nummers tel ik niet mee . Trouwens, dit is toch echt een single en geen EP eigenlijk.

avatar van HiLL
Oeps dan verlies ik een toevoeging!

Beatlesquiz dan maar?

tondeman
O.k. Ik Begin:

Waarom zat Paul altijd achter in het toerbusje te kniezen als Ringo, Sjon en Sjors een kaartje legden?

avatar van Peter88
Ik geef het een 4,5. Prima single. Free As A Bird vind ik een prima single, en de overige tracks zijn leuke toevoegingen. Ik vind het niet erg dat de toen nog 3 overgebleven Beatles die demo van John hebben bewerkt.

tondeman schreef:
O.k. Ik Begin:

Vraag het aan EWAN.

Toon1 schreef:

Een single mag op de site als er maar minstens 3 nummers opstaan die niet al op een album staan. Dus je hoeft niet bang te zijn, HiLL.

Veel aandacht voor dit plaatje opeens!

avatar van Sjaan
Beetje langdradig nummer,geen topper van ze...

Harald
Sjaan schreef:
Beetje langdradig nummer,geen topper van ze...

Ik denk niet dat John Lennon van deze aanzich goede nummer, vroelijk wordt. Ik terminste niet...

avatar van bawimeko
Beter Real Love, in ieder geval! En de sfeer vind ik best stemmig; de lagen vocaal tijdens de slide-solo van George doen me erg denken aan de herfstige stemming van Abbey Road. Jammer van de wollige productie van Jeff Lynne.
Christmas Time is grappige ongein, vooral John blijkt vaak naar de Goon Shows te hebben geluisterd.

avatar van heicro
Ik vind de video van Free as a bird is een grote ontdekkingstocht, prachtig.