Minutemen - Paranoid Time (1980)

Punk
Label: SST

1. Validation (0:41)
  2. The Maze (0:40)
  3. Definitions (1:13)
  4. Sickles and Hammers (0:47)
  5. Fascist (0:56)
  6. Joe McCarthy's Ghost (1:00)
  7. Paraniod Chant (1:21)
avatar van frolunda
Helemaal zeker ben ik er niet van maar ik dacht dat dit in 1980 de eerste release was van de uit San Pedro,Californië afkomstige Minutemen.Een band die aanvankelijk onder de noemer Punk werd geplaatst,echter uiteindelijk wel wat veelzijdiger bleek te zijn qua sound.
Paranoid Time,een EP met zeven nummers,en na ruim zes minuten is het alweer gedaan.In die korte periode is het echter wel genieten geblazen door middel van een snel,jazzy punkrock geluid waarbij de basgitaar van Mike watt erg prominent aanwezig is.Het trio heeft muzikaal sowieso veel in zijn mars en dat gekoppeld aan een (zeker voor die tijd) origineel geluid levert kwaliteit op.Het is misschien allemaal nog wat wild en rauw maar de scherpzinnige teksten en de al eerder genoemde instrumentenbeheersing laten horen dat hier nog veel meer in het vat zit,iets wat later ook zou blijken.
Vooral Definitions,Joe McCarthy's Ghost en Fascist zijn geweldige nummers en Paranoid time in zijn geheel een ijzersterke start van een muzikaal veelomvattend oeuvre ,waar helaas in 1985 een abrupt einde aan kwam door het noodlottige ongeval van zanger/gitarist D. Boon.