Buffalo Springfield - Retrospective (1969)

Alternatieve titel: The Best Of

Label: ATCO

1. For What It's Worth (2:41)
  2. Mr. Soul (2:51)
  3. Sit Down, I Think I Love You (2:33)
  4. Kind Woman (4:19)
  5. Bluebird (4:29)
  6. On the Way Home (2:30)
  7. Nowadays Clancy Can't Even Sing (3:27)
  8. Broken Arrow (6:14)
  9. Rock and Roll Woman (2:46)
  10. I Am a Child (2:22)
  11. Go and Say Goodbye (2:23)
  12. Expecting to Fly (3:44)
Down_By_Law
Elk nummer is natuurlijk grandioos, maar deze compilatie uit drie albums is zwaar overbodig. Min 1 volle punt dus. Ik prefereer de 4 CD Box Set uit 2001. Heb je veeeel meer aan. 4/5

avatar van IMPULS
Mee eens, heb daarna de 3 albums aangeschaft en dan is (ook hier) 'The best of' een zeer subjectieve keuze. Laat niet onverlet dat de muziek erop stuk voor stuk GROOTS is. Die 4 klopt als een bus.

avatar van LeRoi
Neigt naar volle 5. Verplicht album voor iedere ware muziekliefhebber!

Harald
Buffalo Springfield zijn Neil Young, Stephen Stills en Richie Furay. Ze hebben alleen drie platen gemaakt maar hun invloed is tot vandag te horen. Grandiouse Retrospective!

DonDijk
Down_By_Law schreef:

Toch maar weer een volle punt erbij?

avatar van Droombolus
Mmmm, die box kan ik mij nog druk over maken. Wat een boeren bedrog zeg: een 4CD box uit een oeuvre van 3 LPs persen en dan nog de gore moed hebben er nummers van die platen niet op te zetten ............ en ook de legendariese lange uitvoering van Blackbird staat er niet op !

Op deze uitmundende comp mis je natuurlijk nog van alles, maar in geval van twijfel is dit een prima startpunt !

EVANSHEWSON
Harald schreef:

Ja, Harald, vandaag in Gent gevonden bij Fnac, voor amper 9.90 € en niet getwijfeld.

Kom hier wel terug met quotering en bespreking.

Harald
Dan wens ik je veel luister plezier

EVANSHEWSON
Ik deel dit album op in Neil Young songs en de andere songs. En ik ben blij met zowel de Neil Young pareltjes (2,8,10 en 12) als al de rest. De Stephen Stills songs leunen muzikaal soms aan bij The Byrds, enfin, zo ervaar ik ze toch.
Expecting To Fly en Broken Arrow zijn hier voor mij toch de absolute parels, waarvoor hulde.

Voor deze verzameling topnummers heb ik maar 1 cijfer over :
* * * * *

thebyrds69
Een prachtig overzichts album van een fantastische groep met een klein euvre., vooral het nummer Expecting To Fly is bijzonder mooi

Voor de rest:
For What It's Worth
Mr. Soul
Broken Arrow
I Am A Child

Dit album heeft ook een plaats in m'n top 10 gekregen ( plaats 7), en terecht. 5,0*

avatar van deedee
Vandaag voor 5 euro bij Van Leest gehaald, na al die jaren. De herinnering van 30 jaar geleden was zeer positief. Het blijkt dat ie de tands des tijds grandioos doorstaan heeft.

Expecting to Fly blijft de beste begrafenis song.

thebyrds69
Het is dat je het zegt, Expecting To Fly past inderdaad goed bij een begrafenis.
Dan moet je ook eens het nummer Goin' Back van The Byrds luisteren, ook een perfect begrafenisnummer

Expecting To Fly =

DonDijk
Ik vind Broken Arrow een absolute parel op deze cd, die mij verder niet heel veel doet jammer genoeg. Vind het af en toe veel naar The Byrds neigen, maar in dat opzicht vind ik The Byrds dan net een niveautje beter. 3.5

avatar van Stijn_Slayer
Natuurlijk stuk voor stuk schitterende nummers, maar ik vind het nogal overbodig. De band heeft slechts 3 albums, dus dat is nog wel te kopen lijkt me zo? En anders is Buffalo Springfield Again eigenlijk ook al een schitterende kennismaker.

avatar van postpunker
Ok, verhoogd naar 3,5*. Maar ik blijf het een matige verzamelaar vinden. Wat mij betreft hadden er meer Richie Furay songs op mogen staan. Drie gezongen, waaronder 1 van hemzelf (Bluebird), is wat mager.
De door Neil Young gezongen nummers, vind ik de mindere van het album.

avatar van Stijn_Slayer
postpunker schreef:
De door Neil Young gezongen nummers, vind ik de mindere van het album.

Bluebird is van Stephen Stills. Kind Woman zul je dan bedoelen. Ik vind zelf de door Neil gezongen nummers erg goed, maar die van Stills nog net iets beter.

avatar van postpunker
Stom, natuurlijk bedoel ik Kind Woman.

avatar van LucM
Deze verzamelaar heb ik al een hele tijd en sommige nummers hier vind ik gewoon grandioos, met name "Broken Arrow" en het zeer sfeervolle "Expecting to Fly". Buffalo Springfield was ondanks zijn kort bestaan een legendarische band mede omdat Neil Young en Stephen Stills daar deel uitmaakten en was zowat de voorloper van het al even legendarische Crosby, Stills, Nash (& Young).
De 3 reguliere albums ga ik dit jaar toch aanschaffen.

Hmmm. Niet helemaal mijn ding. Een paar nummers zijn leuk (For What It's Worth, Mr. Soul), maar voor de rest een beetje flauwe muziek. Krijg hier geen jaren 60 gevoel van.