Daan - Le Franc Belge (2013)

België
Label: [PIAS]

1. Mes États Unis (3:56)
  2. La Vraie Décadence (4:31)
  3. Everglades (4:49)
  4. The Gates (3:48)
  5. Mélodies Paroles (3:26)
  6. La Crise (3:58)
  7. Lust or Love (3:34)
  8. The Kid (3:54)
  9. Parfaits Mensonges (4:53)
  10. Ma Vendeuse (3:58)
  11. Irrelevant (4:33)
  12. Conductuers Phantômes (4:20)
  13. Belle (3:57)
  14. Facebook Affaires * (3:16)
  15. Palaistine * (4:32)
  16. Brouillard * (5:20)
avatar van muziekobsessie
yes een nieuwe daan in 't frans dit keer dat belooft wat! fragmenten op zijn site klinken formidabel. damm geen programmeur in nederland die m boekt, kom op zeg

avatar van Mel24
LP is besteld, en de tickets voor Muziekodroom ook!

Kijk er naar uit! DAAN zorgt telkens voor speciale, vernieuwende en zalige muziek!
De nieuwe single Everglades vind ik alvast geslaagd!

Mel24 schreef:
LP is besteld, en de tickets voor Muziekodroom ook!

De nieuwe single Everglades vind ik alvast geslaagd!

wow die single is inderdaad fantastisch! Daan rules, waar is muziekodroom?
YouTube - Daan - Everglades

Hasselt

avatar van (Blacksad)
Hoewel ik niet alle werk van Daan even goed vind kijk ik hier toch wel naar uit. Ik ben benieuwd hoe het frans hem gaat afgaan

CHIEP (crew)
Goed, luister maar eens naar Le Vaurien, La Gueule Du Loup of Le Joueur.

avatar van OscarWilde
Hier ben ik zeer benieuwd naar. Zeer veelzijdige artiest, vindt zichzelf met elke nieuwe plaat opnieuw uit.

avatar van Pittaman
Straks moet ik nog frans leren!

avatar van Pittaman
Jawel, genoeg genialiteit voor een vier op dit moment. Maar de kans is heel groot dat ik mijn score nog verhoog met meer te luisteren denk ik.

Momenteel zijn La Crise en Lust or Love mijn favorieten, lust or love vanwege het heerlijke basske.

avatar van CWTAB
op vinyl uitgekomen met 3 bonus tracks en een enigzins andere tracklist:

A1. Mes Etats Unis
A2. La Décadence
A3. Everglades
A4. Irrelevant
B1. The Gates
B2. La Crise
B3. Facebook Affaires (LP only track)
B4. Melodies Paroles

LP 2
C1. The Kid
C2. Lust Or Love
C3. Ma Vendeuse
C4. Belle
D1. Parfaites Mensonges
D2. Conductuers Fantômes
D3. Palaistine (LP only track)
D4. Brouillard (LP only track)

CHIEP (crew)
"Palaistine" is ook de iTunesbonustrack, dus da's een beetje veel gelogen .

Daan Franstalig: dat lijkt me zeker wel wat.

CHIEP (crew)
Waarom blijft "iedereen" doen alsof dat volstrekt nieuw is?

Is er dan een album met zoveel nummers van hem in het Frans? In die mate vind ik dat dus wel iets aparts omdat ik Franstalige nummers altijd wel lekker vind.

avatar van (Blacksad)
Neen, voor zover ik weet heeft hij nog geen (bijna) volledig franstalig album gemaakt. Hij heeft uiteraard al verschillende franse nummers gemaakt (bv. degene die chiep hierboven zette) maar toch geen volwaardig frans album.

CHIEP (crew)
En dat is dit dus ook niet zijn . Het neemt in ieder geval wel niet weg dat hij dit keer uitdrukkelijk op de Franstalige markt mikt (waar ze trouwens "Mes États Unis" als eerste single krijgen).

interessant artikel

avatar van muziekobsessie
Ben al Daanfan vanaf berchem van dead man ray die de programmeur van Nighttown me toen gaf(harry hamelink) en ben eigenlijk sindsdien verkocht aan Daan. Hij verrast me elke keer weer met zijn eigenzinnige styl. De Bee Gees zijn nu weer goed aanwezig met die bizarre mooie disco die alleen daan kan maken. Je moet er wel voor in de stemming zijn natuurlijk(voor mij soms te druk). Maar prachtige franstalige ballads(het engels heeft hij naar eigen zeggen al leeg geplunderd) als melodies Paroles maken het geheel beter verteerbaar. De plaat klinkt volgens daan alsof hij net uit de gevangenis is ontsnapt haha.
Maargoed het is weer volop genieten van al die lagen die Daan in de nummers aanbrengt nu maar hopen dat hij eindelijk weer is nederland aandoet want ik zit daar met spanning op te wachten

het is zijn eerste in t frans hoor, hooguit is 1 of 2 nummers

en leuk artikel chiep maar ik kan m echt niet lezen in t frans jij wel?

Daan leerde ik kennen ten tijde van Profools: hij komt uit België dus dan is het al snel goed was toen de gedachte (en nog steeds heb ik dat wel een beetje) maar een echte 'personal darling' zoals veel van zijn landgenoten is hij nooit echt geworden voor mij want opvolger Bridge Burner had ik gelijk al gemist
Door de Bee Gees link raakte ik opnieuw geinteresseerd in opvolger Victory om er vervolgens weer 2 over te slaan en uit te komen bij het mooie Simple.
En nu dus Le Franc Belge. De taal gaf heel snel de doorslag. Ik heb iets met Franstalige nummers en daar staan er aardig wat van tussen op dit nieuwe album.

Een album dat lekker veelzijdig klinkt zoals we gewend zijn van Daan en die Franse tint geeft het voor mij iets sexy's mee. Daarnaast hebben een aantal nummers wel een soort barok randje meegekregen; sowieso hebben de nummers veel laagjes die het een vol geluid geven (je zou het haast bombastisch gaan noemen).
Humor ontbreekt ook niet door het gebruik van Griekse instrumenten in La Crise.
Allemaal ingrediënten die het bij mij goed doen. Het zal u dus ook niet verbazen dat ik hier een uitstekende score aan kan verbinden.

avatar van Pittaman
La Crise is naar mijn mening één van de beste Daan nummers ook (Dead Man Ray buiten beschouwing gelaten). En ik ben een redelijke fan ... Een beetje té goed waardoor de rest van het album door mij al vaker eens wordt geskipped om nog een La Crise door de boxen te laten bonken.

Wat betreft het langzamere werk vind ik vooral Parfait Mesonges heel mooi (samen met Conductuers Phantômes eigenlijk). Helaas is mijn frans niet van dergelijk niveau dat ik zomaar de tekst begrijp MAAR ik zal het wel eens opzoeken.

Everglades en "The Kid" kan ik om één of andere reden echt niet goed plaatsen, maar zal wel aan mij liggen. Maar het verschil in stijlen vind ik juist één van de beste eigenschappen bij Daan. Het kan alle kanten op: en het kan niet dat je alles dan even veel gaat smaken.

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als bij Manhay: ik ben niet helemaal zeker hoe goed ik hem vind, maar om één of andere reden blijf ik er wel naar luisteren, maar ik skip al vaak eens nummers ...

Het leuke aan Daan is: na het beluisteren van elk nieuw album is de eerste vraag direct: welke richting kan het VOLGENDE album nog uit gaan. Maar dat blijft altijd weer iets anders. Straf. Het hoeft nooit te stoppen wat mij betreft (maar Dead Man Ray mag eens gaan terug komen ook ).

avatar van Mel24
Daan in het frans is voor mij toch niet echt nieuw. Le Vaurien, La Gueule Du Loup, Le Joueur en het zalige Jamais Neutral..

Op het album "Cinema" staan toch ook voornamelijk franse nummers..

avatar van Pittaman
Dingen in het frans, nederlands en duits zijn zeker niet ongewoon, maar hier ligt de focus toch sterk op het frans, en de teksten zijn toch van een ongeziene omvang vind ik persoonlijk. Ik begon even te zweten toen ik de teksten zag in het hoesje van het album. Hallo zeg ...

avatar van Mel24
Gisteren weer een hoogtepunt beleefd met DAAN @MOD.
Ze hebben er een serieuze lap op gegeven! Super optreden met fantastische nieuwe nr's. Mijn Vinyl is spijtig genoeg nog niet aangekomen.. Kijk er naar uit om hem te beluisteren!

avatar van freekowtski
The Kid is dat niet het liedje over Bart De Wever, Landmijn, maar nu met een Engelse tekst? Waarom was dat nodig?

freekowtski schreef:

Ja dat is dat, maar dan "anders". Om één of andere reden voel ik er ook niet veel voor, toch zeker niet in de context waarin het zit. Maar bij Daan vind ik dat meer mijn probleem, ik zal het wel niet snappen!