Daan - Le Franc Belge (2013)

Belgiƫ
Label: [PIAS]

1. Mes États Unis (3:56)
  2. La Vraie Décadence (4:31)
  3. Everglades (4:49)
  4. The Gates (3:48)
  5. Mélodies Paroles (3:26)
  6. La Crise (3:58)
  7. Lust or Love (3:34)
  8. The Kid (3:54)
  9. Parfaits Mensonges (4:53)
  10. Ma Vendeuse (3:58)
  11. Irrelevant (4:33)
  12. Conductuers Phantômes (4:20)
  13. Belle (3:57)
  14. Facebook Affaires * (3:16)
  15. Palaistine * (4:32)
  16. Brouillard * (5:20)
Daan leerde ik kennen ten tijde van Profools: hij komt uit België dus dan is het al snel goed was toen de gedachte (en nog steeds heb ik dat wel een beetje) maar een echte 'personal darling' zoals veel van zijn landgenoten is hij nooit echt geworden voor mij want opvolger Bridge Burner had ik gelijk al gemist
Door de Bee Gees link raakte ik opnieuw geinteresseerd in opvolger Victory om er vervolgens weer 2 over te slaan en uit te komen bij het mooie Simple.
En nu dus Le Franc Belge. De taal gaf heel snel de doorslag. Ik heb iets met Franstalige nummers en daar staan er aardig wat van tussen op dit nieuwe album.

Een album dat lekker veelzijdig klinkt zoals we gewend zijn van Daan en die Franse tint geeft het voor mij iets sexy's mee. Daarnaast hebben een aantal nummers wel een soort barok randje meegekregen; sowieso hebben de nummers veel laagjes die het een vol geluid geven (je zou het haast bombastisch gaan noemen).
Humor ontbreekt ook niet door het gebruik van Griekse instrumenten in La Crise.
Allemaal ingrediënten die het bij mij goed doen. Het zal u dus ook niet verbazen dat ik hier een uitstekende score aan kan verbinden.