Shakira - Oral Fixation, Vol. 2 (2006)

Colombia

3. Hips Don't Lie (3:40)

met Wyclef Jean

4. Animal City (3:18)
  5. Don't Bother (4:19)
  6. The Day and the Time (4:25)

met Gustavo Cerati

7. Dreams for Plans (4:04)
  8. Hey You (4:11)
  9. Your Embrace (3:34)
  10. Costume Makes the Clown (3:12)
  11. Something (4:24)
  12. Timor (3:33)
  13. La Tortura [Alternate Version] (3:33)

met Alejandro Sanz

Net als vol. 1 is dit weer een geweldige CD. De veelzijdigheid van Shakira vind ik erg goed, niet alleen qua muziek maar ook qua thema's. How Do You Do en Timor hebben een geweldige inhoud. Don't Bother vind ik ook een erg goed nummer. Toch zitten er een paar liedjes bij die het niveau naar beneden halen als Dreams For Plans en Costume Makes The Clown. Al met al een geslaagd album.

avatar van Darkzone
Ik vind eigenlijk alleen de albumhoes mooi. Had eigenlijk nóg ietsjes lager uitgesneden mogen worden

avatar van NewYorkCityLight
the Day and the Time blijft toch echt een prachtnummer. Hèt nummer dat deze CD na zo'n tijd nog overeind weet te houden. Bij dat nummer droom ik echt weg. De manier waarop het gezongen is.. de sfeer...

Ook Dreams for Plans en La Tortura mogen er nog zijn, maar voor de rest zit er weinig meer tussen.

avatar van sheep67
Ik koop regelmatig LP/CD's op en ben nu bezig met deze te beluisteren.
Kan zeer kort zijn wat een irritante overslaande stem heeft die Shakira.
Niets voor mij.....

avatar van edje1969
Bij eerdere albums als Pies Delcalzos, Donde Estan Los Ladrones en Laundry Service blijft hele album interessant en afwisselend. Bij Oral Fixation 2 weet alleen Timor, Don't Bother, Hips Don't Lie en Illegal mij te boeien.

avatar van Darkzone
sheep67 schreef:
Ik koop regelmatig LP/CD's op en ben nu bezig met deze te beluisteren.
Kan zeer kort zijn wat een irritante overslaande stem heeft die Shakira.
Niets voor mij.....

Toch geen connecties met de Vinylloods?

Ik heb afgelopen zaterdag deze cd meegenomen uit de kringloop hier in Ridderkerk. Toffe hoes maar vooral bedoeld voor mijn bonusdochters. Maar eerst zelf de cd beluisterd, en die valt reuze mee, ondanks dat ze met een hete aardappel in haar keel zingt. Iets wat ik altijd erg irritant heb gevonden.
Er staan een aantal erg toffe tracks op, en dat zijn de toch wat steverige gitaartracks.

Ik zou dit album misschien zelfs of vinyl aanschaffen, wanneer hij daarop uitgebracht zou worden.

avatar van MIAB
Wat minder dan "Laundry Service", maar toch een aardig verzamelwerkje van hits. We zeggen maar niks meer over haar zangstem 3,5*

How Do You Do (3:47) --- 3,5
Something (4:24) --- 3,5
Timor (3:33) --- 3,5
La Tortura [Alternate Version] (3:33) --- 4,0

avatar van MetalMike
Meteen een klapper in het begin met "How Do You Do", wat een sfeer, haar teksten gaan meestal ook wel ergens over. De vertalingen van haar naar het Engels ligt niet iedereen, voor mij heeft het wel iets. Een eigen soort van poëtische inslag bijna. "Illigal" is niet wat je als tweede nummer verwacht, eerder als 3e of 4e, een soort van rustpunt. Maar Shakira is lekker eigenwijs.
"Hips Don't Lie" skip ik altijd, of bijna altijd. Een absoluut dieptepunt, ik kan daar echt helemaal niets mee. Ze maakt dat wel weer helemaal goed met "Animal City" (lekkere stemwisselingen) en "Don't Bother", beide lekkere rockers. Haar rockkant bevalt me wel, ze kan dan ook alles aan met haar stem.
"Hey You" is wederom weer lekker eigenwijs, een heerlijke liefdesverklaring. Net als het meer ietwat dramatischer klinkende "Your Embrace".
"Costume Makes the Clown" heeft een ietwat mid-jaren 70 feel, met een Bowie/Zeppelin-vibe hier en daar, maar dan meer poppie. Vrij stevig, maar poppie. "Something " is dan weer een ware parel, mooie liefdestekst en breekbaar. haar laatste noten doen we denken aan Edie Brickell.

De plaat bevalt me net wat beter dan de voorganger, constanter en ze lijkt de Engelse kant wat beter te beheersen in haar stijl. Net een jas die net ff wat beter zit. Echt ook een collectie van liedjes, want laten we niet vergeten: ze is meer dan alleen een hitmachine, ze is bovenal een echte singer-songwriter.