Testament - Demonic (1997)

Label: Music for Nations

1. Demonic Refusal (5:21)
  2. The Burning Times (5:15)
  3. Together as One (4:17)
  4. Jun-Jun (3:43)
  5. John Doe (3:11)
  6. Murky Waters (3:00)
  7. Hatreds Rise (3:15)
  8. Distorted Lives (3:36)
  9. New Eyes of Old (3:00)
  10. Ten Thousand Thrones (4:37)
  11. Nostrovia (1:32)
avatar van ravenstein
Van dit album kende ik voor ik het me vorige week aanschafte via E-bay enkel het knappe John Doe.
Ondertussen heb ik Demonic al een paar keer kunnen beluisteren en ik moet zeggen dat dit weer een knap en modernklinkend Testament-album is dat vandaag nog even goed klinkt als ondertussen al bijna 10 jaar geleden.
Het wordt meestal aanzien als het Death Metal-album van dit legendarische Bay Area-gezelschap, maar daarmee ben ik het slechts ten dele eens.
Het is wel zo dat Chuck Billy zeer dikwijls z'n grunt bovenhaalt (soms verlang ik echter naar z'n "gewonere" Thrash-vocalen die van hem één van de betere brulboeien in het genre maken), maar dit is voor het grootste deel toch krachtige, mid-tempo Thrash zoals we al konden horen op voorganger Low en opvolger The Gathering.
Het torenhoge niveau van die laatste wordt niet gehaald maar dat wil zeker niet zeggen dat dit een minderwaardig product is. Integendeel.
De productie klinkt zalig, het drumwerk van Gene Hoglan (oa Strapping Young Lad, Dark Angel) is topwerk, Eric Petersen tovert weer volop stoere riffs te voorschijn en Billy klinkt lekker pissed.
Liefhebbers van The Legacy en The New Order zullen misschien verlangen naar de traditionelere Thrash-sound van die albums, maar ik hou ik wel van dit soort stoere macho-gedoe.

avatar van ravenstein
Na enkele maanden en meerdere luisterbeurten moet toch gezegd dat Demonic een fantstische sound heeft, maar de nummers zitten niet al te briljant in elkaar en klinken soms erg gewoontjes eens we voorbij die muur van geluid zijn geraakt.
Ik blijf echter bij m'n cjifer van 3/5.

Voor hét album van het "nieuwe" Testament (vanaf '94): The Gathering!!
Het wordt trouwens eens tijd dat die plaat een opvolger krijgt!

flebbie
The Gathering is superieur aan Demonic ja. The Burning Times an Jun-Jun zijn wel erg bruut.

avatar van wizard
Deze cd was mijn eerste kennismaking met Testament. Hoewel ik deze iets minder vind dat The Gathering, komt Demonic best vaak voorbij in huize wizard.
Demonic is gewoon een goede plaat, waarbij je je eigenlijk moet laten overvallen door de bruutheid. Een ideale plaat als het laat op de middag is (zoals nu), je nog aan het werk bent en er nog even wat dingen afgemaakt moeten worden. Demonic aanzetten, en lekker hersenloos beuken maar en ondertussen een beetje doorwerken.
Als gevolg daarvan kan ik de meeste nummers niet goed van elkaar onderscheiden, dus ik ga hier geen beste nummers benoemen of zo. Hoewel The Burning Times wel uitzonderlijk is.
De nummers klinken allemaal dus een beetje hetzelfde, maar dat is in dit geval geen probleem.

Ozric Spacefolk
Echt blij ben ik nooit geweest met deze Testament...
Net als Sepultura gingen ze richtin een soort stamp-metal, waar ik nooit iets mee gekund heb...
Jammer...

Nieuwstad
Na het comeback album "Low" doet de band er nog een schepje bovenop. Helaas zijn de meeste songs niet erg sterk. Met name de tweede helft stelt weinig voor.

avatar van Faalhaas
Ik zou Practise en Souls wel eens willen horen met een brute productie als deze.

avatar van lennert
Op deze website valt de score van het album nog best mee, want de 36% op metal-archives en 2,95/5 op rateyourmusic zijn toch nog iets lager dan hier. Als metalalbum mankeert er oppervlakkig ook niet per se iets aan Demonic, want het is allemaal behoorlijk hard. Nadat ik echter afgelopen albums (en helemaal op Low) toch wel overtuigd ben geraakt door de kwaliteiten van Testament, valt het hier gewoon allemaal songtechnisch heel erg tegen. Chuck Billy's grunt is heel erg saai en eentonig. De muziek is daarnaast zo voortkabbelend allemaal. Op de tweede helft (vanaf Murky Waters) komt de thrash weer iets meer terug en heel soms horen we Billy's normale zang er nog tussendoor, waardoor het niet allemaal kommer en kwel is. New Eyes Of Old en Hatreds Rise vind ik nog best wel te behappen. Goed is het echter allemaal zeker niet. Eerste echte flinke tegenvaller. De sound van de snare drum doet me bij vlagen ook echt pijn.

Voorlopige tussenstand:
6. Practice What You Preach
7. Demonic

avatar van RuudC
1,0
Natuurlijk wist ik wel dat de score zou uitlopen op een verhoging. Halve sterren geef ik ten slotte aan albums waar een absolute grafhekel aan heb. Toch verandert er weinig aan de waardering. Nog altijd vind ik Demonic een behoorlijke kutplaat, waarbij ik de band nog altijd verwijt trendvolger te zijn. Dat waren ze altijd wel eigenlijk, maar nooit zo storend als hier. Chuck kan niet grunten, het geluid is heel lelijk en de songs zijn vrij simpel. Af en toe duiken er betere momenten op, maar iedere keer weer verzuipt de sfeer of (de bijzonder sporadische) energie in het hakselmolenmetal. Het is ongelooflijk saai. Ik kan me weer levendig te ontgoocheling herinneren toen ik deze plaat zo'n 13-14 jaar geleden voor het eerst (en toen voor het laatst) luisterde. Het is nog steeds verschrikkelijk.

Tussenstand:
5. The Ritual
6. Practice What You Preach
7. Demonic

avatar van namsaap
Tja, deze LP staat in mijn kast om de collectie compleet te hebben maar staat daar vooral stof te verzamelen. Eendimensionaal doordenderende thrash die zelden boeit. Het is ook de enige plaat waar Eric Peterson zelf de leads verzorgt, en ook al is hij een uitstekende gitarist, het melodieuze leadwerk van Skolnick of Murphy wordt gemist. Hatred Rise is een van de weinige lichtpuntjes op deze plaat.