Sleep - Dopesmoker (2003)

Label: Tee Pee

1. Dopesmoker (1:03:31)
  2. Sonic Titan (9:36)
  3. Holy Mountain [Live] * (11:54)
totale tijdsduur: 1:13:07 (1:25:01)
avatar van Mart
Een nummer van ruim een uur van Sleep? Dat zou ik wel eens willen horen dan. Ik heb hun album Holy Mountain, en op dat album wordt in elk nummer op basis van één riff een heel nummer gemaakt, dus ik ben wel benieuwd hoe Dopesmoker (het titelnummer dus) klinkt.

Ohja, en voor de mods: Dit is dezelfde Sleep die Holy Mountain en Jerusalem heeft gemaakt

avatar van Mart
Zojuist voor het eerst helemaal beluisterd. Wat een heerlijke plaat is dit toch. Het titelnummer is werkelijk briljant! Trager en zwaarder dan Dopesmoker kán gewoonweg niet. Het nummer lijkt op het eerste gehoor nogal eentonig (er wordt steeds dezelfde riff herhaald), maar er zit genoeg afwisseling in om te blijven boeien. Er zitten zulke heerlijke stukken in, waarvan mijn favoriet toch wel de gitaarsolo tijdens de vijftigste minuut is.

Het nummer Sonic Titan is een livenummer, het klinkt best wel lekker, het is een stuk sneller als Dopesmoker (hoewel vergeleken met dat nummer alles snel is ) en het is best wel lekker na een erg traag nummer.

Al met al vind ik dit echt een geweldige plaat, voor mij de beste plaat uit het Doom Metal/Stoner Rock genre (en tevens de beste plaat van Sleep ). Minpuntje van dit album vind ik echter de zang, waaraan ik me na een tijdje nogal begin te ergeren.

avatar van cornucopia
Dit is een re-issue van Jerusalem met daarbij een live bonustrack dat als een typsich Sleep-nummer betiteld kan worden...

avatar van Gajarigon
Hoewel best leuk, was ik toch blij toen het nummer eindelijk gedaan was. Leuke gimmick, zo'n ultralang nummer, maar daarmee alleen maak je natuurlijk niet zoveel indruk. Het album is echter zeker voor herbeluistering vatbaar. Een 2,5*

avatar van Exfrozen
Je haalt de woorden uit mijn mond. Herbeluisteren komt er zeker nog wel een keer van idd.

Mart schreef:

staat riff dan niet voor repetitive figure ?

avatar van Paalhaas
Meer dan een uur vol loodzware riffs, grommende vocalen en jankende gitaarsolo's. Sleep's Dopesmoker is misschien wel het 'non plus ultra' van de stonerrock. Heerlijk om je in de trage flow van deze 'stoner-doom-suite' te laten meesleuren.

cornucopia schreef:
Dit is een re-issue van Jerusalem

Niet helemaal correct: Jerusalem is een ingekorte versie uit 1998 van dit nummer, dat weliswaar in 2003 pas is uitgebracht, maar al in 1995 is opgenomen. De platenmaatschappij noemde het 63 minuten durende nummer echter "unmarketable" en weigerde het uit te geven. De band weigerde ook maar een enkele seconde van het album aan te passen en na enkele jaren van juridisch geouwehoer gooide de band het bijltje erbij neer.
Weer een jaar later, in 1999, werd een ingekorte versie alsnog op bootleg uitgegeven door een vriend (met permissie van de band, een 'officiële bootleg' dus). En in 2003 is het derde Sleep-album dus eindelijk in oorspronkelijke staat uitgegeven. Oftewel 'in zijn volle glorie', want naast de inkorting bevat de uitgave van Jerusalem meer minpunten:

"But come 1999, an incomplete, disjointed version of the recordings was cobbled together and released by Rise Above Records with the title Jerusalem. Unfortunately, this version sounded oddly ragged in places, with senseless digital song divisions and an abrupt, obviously chopped-off ending; so for all intents and purposes, the ideal work as envisioned by Sleep clearly remained unrealized. Thankfully, all these glitches were finally corrected for the definitive, band-sanctioned 2003 edition of Dopesmoker, which bears a top-notch production job courtesy of Billy Anderson (Helios Creed, Natas, etc.) to boot."
bron: allmusic.com

"Either version is worth investigating for adventurous metal enthusiasts, but Dopesmoker is clearly the final and definitive presentation of this work, and unlike Jerusalem, Dopesmoker has Sleep's official seal of approval, which leaves Jerusalem as a well-intentioned but now unnecessary stopgap."
bron: allmusic.com

Vreemd dus dat Jerusalem op MusicMeter op dit moment hogere ogen gooit, maar wie nog twijfelde welke versie hij moet kopen, zal nu toch wel weten wat te doen.

avatar van Tha)Sven
Nummers die langer dan een half uur duren
Dit moet ik onmiddellijk horen.

Exfrozen schreef:

Dit is nou echt zon nummer waar je meerdere keren naar moet luisteren om er helemaal in te komen, en aangezien t meer dan een uur duurt doen veel mensen dat niet. Ik vind het zelf een van de meest geniale nummers ooit geschreven, en dat mag ook wel als je er 5 jaar over doet. Als liefhebber van stoner/doom is het voor mij dan ook perfect, vandaar 5 sterren.

Ik ken geen zwaardere, langere, meeslependere riffs dan die van Matt Pike in Dopesmoker. Ook de vocalen passen perfect in het nummer, en vallen perfect op het juiste moment in. De opbouw van het nummer is in principe hetzelfde als normale, kortere nummers, alleen duurt alles 10 keer langer. Dat maakt het voor veel mensen niet om aan te horen, maar voor vele liefhebbers van stoner/doom/metal (geef er maar een genre aan..) maakt het dit juist tot misschien wel het beste, in ieder geval het zwaarste nummer ooit geschreven.

Ik kan geen minpunten ontdekken na dit nummer voor de zoveelste keer te beluisteren, dus daarom vind ik het de volle 5 sterren waard.

avatar van Paalhaas
Korsakov schreef:

Op wikipedia staat dat ze er maar 2 jaar op hebben geschreven.

in ieder geval het zwaarste nummer ooit geschreven.

Dat lijkt me ook niet echt waar. Earth - 2 bijvoorbeeld al eens beluisterd?

avatar van bennerd
Brute stoner! Het nummer Sonic Titan had naar mijn mening wel van deze plaat gemogen, omdat het titelnummer de show steelt. Ik heb het gevoel dat ik er nog geen bal van begrijp, maar ik laat me erg graag meeslepen door de algemene sfeer van dit album. Harde riffs en prachtige solo's!

avatar van we tigers
Voor de 2012 editie van Roadburn wordt Sleep weer even nieuw leven in geblazen. Dat belooft wat!

avatar van essence
Yep! Allen daarheen!

avatar van bennerd
Heb ik al gezegd dat deze plaat belachelijk geniaal is? Alleen moet ik er erg voor in de mood zijn, anders heb ik het geduld niet om hem helemaal uit te luisteren.

Heb ze gezien op Roadburn. Had nog nooit van Sleep gehoord, maar ik kan nu welhaast niet zonder.
Dit was gewoonweg geniaal in 013...

avatar van JSPR_G
Uitstekend album. Traden gisteren op in Antwerpen, érg jammer dat ik niet kon gaan.
Sonic Titan had van mij wel van het album gemogen. Het is een prima nummer, maar na Dopesmoker heb ik daar meestal geen behoefte aan, waardoor ik het maar zelden beluister.

avatar van cornucopia
29 juni zou de heruitgave uitkomen. Ik heb de dubbele vinylversie besteld, maar ik heb 'm nog steeds niet... Iemand enig idee wanneer hij uit komt?

avatar van platedraaier
Ik heb de cd enkele weken geleden binnen gekregen. Plato/concerto heeft de lp op voorraad. Althans, op de webite staat 3 werkdagen levertijd en dat betekent doorgaans dat ze hem op voorraad hebben. Release datum lp was 2 juli.

avatar van essence
Ik heb mij de recentste 2LP uitgave van Dopesmoker aangeschaft.
Deze dus. Uitgebracht door Southern Lord die hiermee nog maar eens bewijzen dat ze één van de meest relevante metal-labels van het moment zijn.

avatar van cornucopia
Blijft monsterlijk.... Zojuist maar weer 's de plaat beleefd...

avatar van Supernormal
essence schreef:
Ik heb mij de recentste 2LP uitgave van Dopesmoker aangeschaft.

Moet je die vinyl dan omdraaien terwijl het nummer nog bezig is? Lijkt me ook lastig. Verder wil ik dit wel graag op plaat hebben... Toffe muziek. Stem had voor mij niet gehoeven en is dus iets teveel balast.

avatar van crosskip
Toen ik enkele jaren terug begon met het verkennen van deze doom- en stonermuziek, had ik waarschijnlijk geen slechter album uit kunnen kiezen om mee te beginnen. Als rasechte progressive rock/metal-liefhebber had en heb ik nog steeds wat met lange nummers. Progepics van een klein halfuur waren ondertussen wel gesneden koek, maar een monstertrack van een uur? Dat is toch gelijk een heel ander verhaal. Vol verwachting zette ik het album op, om vervolgens na de eerste 10/20 minuten wat door het nummer te skippen en het vervolgens maar af te zetten. Wat een saaie en eentonige hap. Niks geen tempo-wisselingen, verrassende wendingen of interessante structuren. Alleen maar datzelfde voortstrompelende tempo met een matige zanger die er wat overheen loopt te ‘zingen’. Hup, weg ermee en op naar het volgende album.
Gelukkig zou het via de geweldige en iets toegankelijkere stonerrock van Kyuss en de bergen stoner/doom/psychedelic/space/roeptumaar – rock/metal die daarop volgden meer dan goed komen tussen mij en deze hoek van de gitaarmuziek, maar Dopesmoker was nog steeds diezelfde intimiderende plaat waar ik maar niet aan wilde beginnen.

Een aantal jaar na poging 1 durfde ik het eindelijk aan het album weer eens op te zetten en verdomme, ik denk niet dat ik ooit eerder zo’n klik heb meegemaakt met een album. Te pas en te onpas wordt er met de beschrijving ‘één grote trip’ gesmeten, maar als er één album is waar die beschrijving voor lijkt uitgevonden te zijn, is het Dopesmoker. Massieve brullende riffs waaieren uit over het woestijnlandschap, ondersteund door de hypnotiserende drums en ditto zang terwijl de immer voorstuwende drums de karavaan met Weedians vooruit blijft drijven. Een keer wordt er een korte rustpauze ingelast bij een oase rond de 41e minuut, maar verder wordt er een uur lang op vol volume doorgereisd naar het riffgevulde land.

Er is bij deze repetieve muziek maar een dunne scheidingslijn tussen doodsaai/vervelend en hypnotiserend/spannend en de mannen van Sleep slagen erin om niet alleen ruim aan de goede kant van de lijn te blijven, maar om ook nog de grenzen aan deze kant, ooit neergezet door oude helden uit het verleden, nog maar eens flink uit te rekken. De ritmesectie van de groep voelt elkaar naadloos aan en weet een perfect fundament neer te liggen voor Matt Pike om zijn moddervette riffs overheen te strooien. Dit in combinatie met de heerlijke bijpassende productie zorgt voor een overweldigende ervaring. Door net genoeg te variëren en op het juiste moment de zang of een gitaarsolo langs te laten komen, weet de band meer dan een uur lang de aandacht van de luisteraar vast te houden. Het is de perfecte combinatie van de oerkracht van Pike en de mediterende grooves van Cisneros en Hiakus. Beide kampen zouden hun specifieke kwaliteiten nog verder verkennen met hun uitstekende soloprojecten High On Fire en Om, maar het niveau van dit album zal niet meer bereikt worden. Sprake van opbouw naar een geweldige climax is er niet, dat zou zelfs ongepast zijn. Deze reis heeft geen doel, het doel is de reis zelf.

Proceeds the Weedian, Nazareth!

5* en een mooie plek in mijn top 10

avatar van freakey
Erg mooie recensie Chris...

avatar van crosskip
Danku, danku, en dat terwijl ik maar de helft van de nummers heb beschreven

avatar van crosskip
Aangezien niemand ooit iets heeft gepost op de artiestenpagina en dus ook niks merkt als ik daar wat post, doe ik het hier maar:

Sleep are working on a new record

Nihilisme
En... een nieuw nummer! The Clarity. Klinkt weer ouderwets goed.

Over Dopesmoker: keiharde klassieker natuurlijk.

avatar van Ernie
Ik heb dus de versie met een andere cover aangeschaft vandaag en Sonic Titan ontbreekt

Maakt niet uit. Het titelnummer is het enige nummer dat er toe doet!

avatar van Johnny Marr
Kunnen we de hoes van de heruitgave uit 2012 niet gebruiken hier? Die is veel mooier...