Dan Fogelberg - Captured Angel (1975)

Label: Full Moon

1. Aspen / These Days (7:40)
  2. Comes and Goes (2:25)
  3. Captured Angel (2:58)
  4. Old Tennessee (3:10)
  5. Next Time (4:35)
  6. Man in the Mirror / Slow Below the Surface (7:07)
  7. Crow (4:44)
  8. The Last Nail (5:32)
avatar van BoyOnHeavenHill
Voor mij het beste album van Dan Fogelberg: geen sentimentele of overdadige uitschieters, kort en krachtig, een mooi vol geluid met vele gitaarpartijen, en sterke composities. Enige probleem is dat ik niet weet wat nu zijn all-time favoriete nummer is voor mij: Old Tennessee of The last nail. Mooie plaat om zijn oeuvre mee te beginnen.

Fedde
Dit album kwam op een bijzondere manier tot stand. De vader van Fogelberg lag in het ziekenhuis en Dan besloot bij zijn moeder thuis in Peoria, Illinois in te trekken om dagelijks op bezoek te kunnen gaan. Om de weken door te komen huurde hij een kleine studio in het naburige dorpje South Pekin. Overdag was hij bij zijn vader en ‘s nachts zat hij in de studio opnames te maken. In die nachtelijke sessies nam hij een reeks demo’s op om later verder aan te werken. Fogelberg zong alles zelf in en speelde alle instrumenten. Toen Irving Azoff, zijn labelmanager van Full Moon, de opnames hoorde was hij zo verrast dat hij aandrong ze in deze vorm op plaat te zetten. Fogelberg sputterde tegen en was niet helemaal tevreden over de productie en eigen spelkwaliteiten en dan vooral de drums. Hij zei hierover: "I can play a lot of instruments, but drums is not one of them." Russ Kunkel deed daarom de drums over en later werden in andere studio’s o.a. violen en enkele zangpartijen toegevoegd.

Hoogtepunt op dit album is voor mij Next Time, met Al Perkins op steelgitaar. Een nummer dat zomaar op Desperado van de Eagles had kunnen staan. Fantastische harmonie. Hier komen East Coast folk, country uit het zuiden en de typische West Coast rock op wonderlijk geslaagde wijze samen. Kleine tedere songs als Comes and Goes en Old Tennessee , meer gitaarrock in nummers als Below the Suface en The Last Nail en het melodieus en tekstueel bijzondere titelnummer Captured Angel.

BGO Records gaf het album samen met Nether Lands opnieuw uit in 2007, kort voor overlijden van Fogelberg. Een remaster was geen overbodige luxe want de originele plaat en CD klonk nogal dof en stoffig. Daarvan is nu geen sprake meer. Wel moet gezegd dat de limiter-compressor soms hoorbaar erin komt. Met name als in het eerste nummer het instrumentale Aspen overgaat in de song These Days hoor je hoe de limiter terugschrikt van het volumeverschil. Dat is niet helemaal fraai, maar verder is de uitgave een grote stap voorwaarts.

Mooi en heel persoonlijk album van Dan Fogelberg. Hij droeg het op aan zijn vader die hem een kans gaf de muziek in te gaan. Fogelberg maakte het album alleen. Ook de hoes maakt hij zelf en die heeft wel een naïef en zwaar romantisch randje. Even zoet als kinderlijk. Begrijpelijk dat BGO deze alleen nog klein afdrukte op de buitenhoes en niet meer verwerkte in het boekje.

Bron citaat: www.danfogelberg.com

avatar van BoyOnHeavenHill
Interessant stuk Fedde, vooral dat dit dus eigenlijk voornamelijk demo's zijn terwijl het toch zo vol en fraai gearrangeerd klinkt. Next time is inderdaad een zeer Eagles-y nummer, net als The long way op zijn vorige plaat – niet voor niets schijnen die hem ooit gevraagd te hebben om bij hen in de band te komen.

Fedde
Fogelberg zou qua geluid heel goed gepast hebben in de Eagles. Ik denk dat het meer een persoonlijke kwestie was. Fogelberg kon niet zo goed tegen de drukte en het touren en trok zich steeds meer terug in de natuur.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ja, en uit een interview uit die tijd herinner ik me ook dat hij niet zo'n zin had om slechts één van de vier of vijf componisten en zangers te zijn terwijl hij als solo-artiest volledig z'n ei kwijt kon, en omdat hij heel tevreden met z'n solocarrière was heeft hij toen hun aanbod in alle amicaliteit afgeslagen. Interessant hoe snel zijn aanwezigheid tot conflicten zou hebben geleid toen Frey en Henley vanaf On the border een steeds "stadser" geluid gingen nastreven.

Fedde
Ze bleven nu vrienden, vooral met Walsh was er een goede band. De 'stadse' lijn zou Fogelberg hebben tegengestaan, denk ik. We kennen nu de heftige dynamiek binnen de Eagles. Die gespannen sfeer paste niet in het straatje van vriend Dan.

avatar van henk01
Ook hier hetzelfde als zijn voorganger. Fijn album!

Stijn_Slayer
Mijn tweede Dan Fogelberg en het is weer raak. Een beetje soft blijft hij wel, maar met zulke catchy liedjes en fraaie koortjes (denk: Poco of CSN) kan Fogelberg zich dat permitteren.

En inderdaad, hij laat het er niet bij en speelt ook nog bijna alles zelf in. Bizar eigenlijk dat Fogelberg daarmee een album maakt dat zelfs beter is dan de voorganger vol met sterspelers.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik zou inderdaad hebben gedacht dat dit wel wat te soft / zoet / romantisch voor jouw smaak had kunnen zijn, Stijn_Slayer, hoewel het allemaal nog niets is vergeleken met sommige dingen (inclusief het topzware titelnummer) van opvolger Nether lands. Maar misschien ben ik daarin ook wel teveel beïnvloed door de jeugdvriend die indertijd bijna alles van de West Coast had en wiens helden Neil Young en Jackson Browne (en iets later Bonnie Raitt en Steve Forbert) uit de jaren 70 waren: die had veel moeite met de strijkers. Maar vanwege z'n "kort en krachtig"-heid is Captured angel in mijn collectie toch zeer goed houdbaar gebleken.

avatar van Wandelaar
Beste album misschien wel van Fogelberg. Puur en goed. Opgedragen aan zijn vader.

avatar van Supersid
Ik kan mij visueel zo uit het hoofd niets voorstellen bij Dan Fogelberg. Dat gezegd zijnde moet ik toch iets kwijt over de hoes. Ik zie namelijk een inderdaad nadrukkelijk "gevangen engel". ik zie echter ook een vrouw met een prominente borstenpartij maar helaas ook gezegend met een mannenhoofd dat zomaar een jaren zeventig Fogelberg zou kunnen voorstellen. Toch? Nee? Ach ja de paddenstoelen stonden goedkoop... Verder een bijzonder degelijke plaat!!

avatar van Tonio
Heb na bovenstaande reacties het album weer eens beluisterd en moet mijn waardering nu bovenwaarts bijstellen. Fijn album, je hoort dat de speciale omstandigheden van dit album (zie Fedde hierboven) hem goed hebben gedaan.