Frank Boeijen Groep - In Natura (1986)

Label: Ariola

1. Verslaafd aan Jou (5:17)
  2. De Dag Dat het Oproer Kraait (4:00)
  3. De Verzoening (5:06)
  4. Laat Mij Alleen (4:13)
  5. Op Zoek Naar Verloren Tijd (3:27)
  6. De Beloning (7:37)
  7. Nieuw Bloed (6:12)
  8. Goudzoekers (4:17)
  9. Gouden Bergen (3:32)
  10. In Natura (3:15)
  11. Volle Maan * (3:34)
avatar van Janz

avatar van Edski
Met een van zijn vele tekstuele vondsten:

onderweg spuwden stuurlui aan wal hun gal

avatar van monique
ook weer een perfect album van frank en zijn band ,ach ja ik vind alles van frank boeijen mooi

flebbie
Door de sneeuw de regen

Door de wind

En door het vuur het water

Door de storm

Door de woestijn de zee

Door de rivier

En door het dal langs de afgrond

Over de berg

Ik zal op zoek zijn

Door de woede door de bewondering

Door het succes de mislukking

Door de schaamte

Ik zal op zoek zijn

Door het verlies het verdriet

De overwinning

Door het donker naar het licht

Naar het eind

Ik zal op zoek zijn

Door de massa door de eenzaamheid

Door het gevoel wat ik bezit

Ik raak het niet kwijt

Op zoek zijn...

Alleen al vanwege dit geniale dreigende nummer mijn favoriete Boeijen plaat. Nummers als De Dag Dat Het Oproer Kraait, Nieuw Bloed, Laat Mij Alleen en natuurlijk De Verzoening zijn uiteraard ook niet misselijk. Dit is meer dan muziek, dit is kunst. Hulde.

avatar van Marty McFly
Kant 1 van de "elpee" (tracks 1-5) is toch zelden of nooit overtroffen in de Nederlandstalige muziek... Weergaloos!

avatar van DJFreez
Janz schreef:
Deze plaat bevat een van Franks mooiste nummers, De Verzoening.

"Ik weet nog dat ik zong - van die onbekende weg"

Elvis Presley
Deze draai ik echt te weinig!

Geweldigenoten
Op stoom geraakt en ook nu weer een mooi album geproduceerd. De band is één en dat hoor je in de verschillende songs zoals De dag...kraait, Verzoening, Beloning, Nieuw bloed en Gouden bergen.
Jeetje, vooral laatst genoemde is en blijft voor mij een tranentrekker...

avatar van Rodolfo
Tsja, ik denk dat dit gewoon het beste album was van de Frank Boeijen Groep, maaaarrr...... het was close, want er zijn meerdere pareltjes gemaakt.
De Verzoening vind ik een klassieker en mijn persoonlijke favoriet is Laat Mij Alleen, zegt je niets? Gauw gaan luisteren dan!

mooie plaat van de FBG terug naar de basis erg mooi vooral de verzoening laat mij alleen en op zoek naar de verloren tijd

avatar van Poeha
Hoeveel pareltjes kan een band (zeker een Nederlandse) maken in 11 jaar?
Wederom een geweldig album van Frank & de boys. Ga hem zo met veel genot weer eens beluisteren.

De Dag Dat Het Oproer Kraait

ichiman38
goede plaat
mooie nummers hoogtepunt voor mij is de verzoening wat een prachtig nummer

avatar van reptile71
Janz schreef:
Deze plaat bevat een van Franks mooiste nummers, De Verzoening.

Zelfs nu vind ik het nog een fantastisch nummer, rillingen over mijn lijf... Wat mij betreft zijn beste nummer (voor zover ik daarover kan oordelen).

avatar van Twinpeaks
Misschien we het beste album wat de FBG ooit heeft gemaakt.Het geluid is een stuk warmer dan op zijn voorganger en ook de synths krijgen niet zo de overhand.Daarvoor in de plaats is de piano gekomen.De thema' s werden ook zwaarder hier en de muzikale omlijsting werd daardoor ook iets soberder.Het past allemaal perfect.Tekstueel laveert Boeijen tussen liefde ,lust en boetedoening.Alleen De Dag Dat Het Oproer Kraait valt een beetje buiten de thema's.Een mijlpaal in de Nederpop ,al denk ik dat ze met dit album dat genre voorbij waren.4 en halve ster

avatar van RichardCorjanus
Een mooie plaat van de FBG.
met natuurlijk mijn favoriete nummer de verzoening.
ook op opzoek naar de verloren tijd vind ik echt super.
mooie plaat

avatar van lennon
Prachtig album dit!

Staat vol met heerlijke popliedjes, en de teksten worden per jaar sterker!

avatar van SinglespeedRS
Als (nederlandse) deathmetal, blackmetal en thrash fan ook wel en zwak voor Nederpop. In nature van Frank Boeijen op LP in nieuwstaat 'gescoord' in de Kringloop.
Goede nummers en zo enorm tijdloos. De verzoening steekt qua zang en tekstueel mooi in elkaar.

avatar van romadogixaju
Wat een fantastisch album, veel te lang niet meer gedraaid. De verzoening, Laat mij alleen, Op zoek naar verloren tijd, de beloning, gouden bergen, volle maan --> Pareltjes. Net buiten mijn top 10

avatar van JohnnyVergerFan
Poeh.... word je toch wel (weer) stil van. Werkelijk een indrukwekkende verzameling van schitterende liedjes. Veelal met teksten gespeend van hoop en melancholie, als bitterzoete poëzie.

Gewoonweg prachtig.

avatar van rkdev
Schitterend album vol met mooie Nederlandstalige popsongs. ‘De Verzoening’ heb ik altijd een van Franks mooiste gevonden.

Overigens was hij met ‘De dag dat het oproer kraait’ z’n tijd ver vooruit: “Een donkere lucht verduistert Nederland. De avondklok gaat in”.

Jammer dat hier het prachtige mantel der liefde ontbreekt.

Pjottr schreef:
Jammer dat hier het prachtige mantel der liefde ontbreekt.

Die staat op het volgende album, maar dat wist je waarschijnlijk. Of bedoel je te zeggen dat het op dit album beter op zijn plaats was geweest?

Is dat een nummer van Welkom in Utopia ?
Staat in ieder geval niet op de lp.
Ik ken het nummer b-kant van de single Goudzoekers

avatar van gaucho
Zojuist even nagekeken: ik zie dat het inderdaad alleen op de CD-versie van Welkom in Utopia staat. Ik heb beide, maar op de LP ontbreekt het inderdaad. Rare beslissing…

Da's niet raar. Platenmaatschappijen wilden zo snel mogelijk van de lp af.
Cd'swaren (veel) goedkoper te persen en werden ook nog eens een stuk duurder in de markt gezet.
Vandaar bonustracks op cd en ook mc.

avatar van gaucho
Klopt op zich wel. Vooral eind jaren tachtig en begin jaren negentig had je veel CD’s met bonustracks. In mijn herinnering waren dat nou niet meteen de sterkste nummers van zo’n album. Opmerkelijk dat dat bij deze wel het geval is. Al blijft dat natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak.

Ik weet trouwens niet of CD’s in die tijd al goedkoper geproduceerd konden worden. Ik kan me ook voorstellen dat platenmaatschappijen en fabrikanten de ontwikkelkosten eruit wilden hebben.