Slowdive - Just for a Day (1991)

Label: Creation

1. Spanish Air (6:02)
  2. Celia's Dream (4:07)
  3. Catch the Breeze (4:19)
  4. Ballad of Sister Sue (4:32)
  5. Erik's Song (4:25)
  11. Avalyn I * (4:52)
  12. Avalyn II * (8:09)
  13. Morningrise * (4:20)
  14. She Calls * (5:38)
  15. Losing Today * (5:01)
  16. Golden Hair * (4:04)
  17. Shine * (5:23)
  18. Albatross * (5:18)
  19. Catch the Breeze [Peel Session] * (4:11)
  20. Shine [Peel Session] * (5:20)
  21. Golden Hair [Peel Session] * (3:46)
avatar van titan
titan (crew)
Wat mij betreft een hoogtepunt uit de shoegazersscene. Een prachtig huwelijk van schitterendere gitaarwaaiers en stemmige liedjes. Vooral Catch the breeze is geweldig, met een prachtige climax die het goed doet op dolby surround! 4,5*

avatar van Paalhaas
titan schreef:

Helemaal mee eens! 4/5 met kans op verhoging

avatar van BlueVelvet
Mijn favoriet is Erik's Song! Ik ga meteen op zoek naar meer van Slowdive. 4* om te beginnen.

Parabola
Wat een mooie intense soundscapes worden er hier voortgebracht. Ben er erg onder de indruk van. 4,5*

avatar van starsailor
Heb ze live gezien. Zat zoveel feedback/galm op die gitaren dat ze die aan het eind van het optreden lieten staan en en nog minuten lang lieten doorgalmen.

Indrukwekkend.

avatar van KampF
Tjonge, Primal is een nummer zó goed, tipt makkelijk aan het niveau van Loveless. Ik wacht nog even met stemmen.

avatar van Paalhaas
Primal

avatar van KampF
Jazeker, na Pygmalion en Souvlaki (vaak) te hebben gehoord lag deze parel nog op mij te wachten. Primal heb ik minstens 4x achter elkaar gedraaid. Hemels, vooral het eind . Waar Pygmalion mij soms nog iets te abstract is (3,5*), en Souvlaki juist het ultieme shoegaze geluid is voor mij (4,5*), daar hang Just for a Day ergens tussenin. Dat maakt het een 4,0*

avatar van Cygnus
Ik heb de nummers van de bonusdisc toegevoegd. Deze nummers, die verschenen op ep's voordat dit debuutalbum van Slowdive (hun beste, als je het mij vraagt) uitkwam, behoren tot het allerbeste Slowdive-werk dat er is. Met name de nummers Avalyn II, She Calls, Golden Hair en Albatross zijn belachelijk goed.

avatar van Edwin
Cygnus schreef:
Ik heb de nummers van de bonusdisc toegevoegd.

Fantastisch nieuws voor de liefhebbers: kopen die handel, jongens. Van dit soort berichtjes word ik nu helemaal gelukkig. Ik heb de 2CD gelijk besteld, want dit is naar mijn bescheiden mening het standaardwerk uit de shoegaze scene. Tijdgenoten als Ride, Lush, Pale Saints, Swallow en Chapterhouse hebben ook allemaal bovengemiddeld sterke platen afgeleverd, maar dit album is van begin tot eind een hemelse trip. Hoewel, kniesoor dat ik ben: de zwakste schakel is het instrumentale Erik's Song, dat misschien iets te vrijblijvend voortkabbelt. Maar dat mag de pret totaal niet deren. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar die bonustracks.

avatar van Toon1
Golden Hair

avatar van ChrisX
Ik kwam tot Slowdive een paar jaar geleden door dat ik ergens een artikel las waar in naar hen werd gerefereerd en o.a. ook werd vermeld dat Brian Eno met ze had gewerkt op hun tweede album Souvlaki. En dan is er nog de cover van The Gathering van When The Sun Hits die me nieuwsgieriger maakte. En dan lees je vervolgens over het extreme 'flangey' geluid van Souvlaki en dat maakte me nog veel meer nieuwsgieriger. Nou, dat heb ik geweten, wat een fantastisch album is dat zeg.

En dus werd het zo langzamerhand tijd voor de rest van deze band en na een tijdje geleden al Pygmalion te hebben gekocht vandaag Just For A Day (2cd versie) opgehaald. En ik moet zeggen dat ik diep, diep, diep onder de indruk ben.

Dit is muziek die op een of andere manier de wereld doet stil staan. Dit is muziek waar je niet naar moet luisteren als je nog wat moet doen want je blijft eigenlijk helemaal in die sfeer hangen, een beetje betoverd voor je uit starend.

En dit smaakt dus naar meer.... maar ja, deze band heeft dus niet meer (

Iemand nog wat hints (Loveless van MBV staat al op de lijst.. ff wachten op de Shields remaster) voor meer van dit moois?

avatar van Cygnus
ChrisX schreef:

Goede keus! Wat vind je van die tweede disc? Wat mij betreft het beste wat Slowdive ooit gemaakt heeft...

ChrisX schreef:

Pale Saints is ook wel wat voor je, lijkt me, The Comforts of Madness en In Ribbons zijn hun beste platen.

avatar van ChrisX
Cygnus schreef:

Oei... nou vraag je me dat wel heel snel... gisteren pas voor het eerst gehoord. Eerste indruk is dat het erg mooi is maar het net niet die verpletterende indruk achter laat als het album an sich. En zeker ook niet als Souvlaki. Maar je moet niet vergeten dat dit album altijd wel een beetje speciaal zal blijven omdat dit het eerste was wat ik van ze leerde kennen.

Oh my God!

luisterde voor het eerst weer naar Celia's Dream met volumeknop helemaal naar rechts. Het eindigt zooow mooi! Wou dat het voor eeuwig doorging

Slowdive heb ik nooit zoveel mee gehad. Mja, Shoegaze moet je een beetje ingroeien en vele plaatjes later keer ik maar eens terug.

Niet bij Souvlaki, die me destijds dus niet beviel, maar bij dit plaatje.
Ik moet zeggen dat er redelijk makkelijk in te komen s nu. Dromerige pop met wat feedback en andere effecten. Wel mooi. Nummers als Celia's Dream, Catch the breeze en vooral Primal bevallen me wel. Primal is zelfs erg goed.

Gelijk maar de 2disc versie opgezocht en wat me daar opvalt is dat het ZOVEEL beter is. Meer Feedback, meer gedreven, mooiere melodietjes. Hoogtepunten zijn er niet echt al is Avalyn 2 wel super. Voor deze disc alleen al zou ik een 4,5* neerzetten.

Reden genoeg om dit plaatje ooit eens aan te schaffen, maar het maakt mijn voorlopige eindbeoordeling een beetje lastig. Geweldige 2e disc en een degelijke eerste. Nog maar wat vaker het album luisteren dan.

Toch ook maar weer terug naar Souvlaki, wie weet bevalt t. Al zal het vast heel anders zijn dan de nummers van Disc 2 en dat geluid vind ik nu juist zo sterk.

avatar van Omsk
The Sadman komt terug in mijn dromen.

De eerste date was niet erg hoopvol. Spanish Air vond ik een mooie rustige binnenkomer, maar vervolgens bleef het tempo zo laag, bleven de nummers zo statisch en als Primal er op het einde niet was geweest had ik nu waarschijnlijk geen verdere plannen gemaakt voor een tweede date. De afsluiter beviel me gelukkig wel goed. Eindelijk werd het wat ruiger. Dat wilde ik horen! Daarom probeer ik het nog een keer over een tijdje. Toch, ik verwacht hier niet zo heel veel van. Jammer, weer een mislukte poging om meer goede shoegaze te horen.

avatar van Omsk
Heb je de dubbel-CD-versie binnengehaald? Het kan je toch nauwelijks ontgaan zijn dat die tweede CD op zichzelf volgens velen óók de moeite is. Ikzelf heb de 2-CD-versie pas onlangs gekocht, en het is inderdaad smullen .

Maar probeer het ook zeker nog een keer met Just For A Day.

Goed, maar de bonus nummers mogen de score van het reguliere album niet beïnvloeden. Als ik die al ga luisteren, doe ik dat pas na mijn beoordeling van JFAD disc 1.

avatar van Helicon
Dit is een kneiter van eentrip! Deze plaat vind ik zeker net zo goed als het alom geprezen Souvlaki.

Kolere, heerlijk wegdrijven op golven van gitaar en keyboards

avatar van MartinoBasso
Net de bonuscd voor een eerste maal geluisterd, vind die zelfs beter als het eigenlijke album.

avatar van wakingdream
MartinoBasso schreef:

gelijk heb je, de bonus cd is een mix van hun eerste drie EPs, en is samen met souvlaki voor mij het hoogtepunt van Slowdive. Het selftitled nummer vind ik het beste wat ze ooit hebben gemaakt. Just for a day klinkt voor mij een beetje rommelig, maar de bonus cd zorgt ervoor dat ik dit gewoon 5 sterren geef.

Waar Just for a day veel conventionelere nummers heeft, wat hele mooie nummers oplevert zoals Catch the Breeze en Brighter, staan er ook wat matige dingen op (Eriks song, the sadman..), de bonus cd daarentegen is ongekend en consistent sterk. Alleen Losing Today vind ik persoonlijk niet zo sterk.

avatar van AOVV
Mooie plaat, maar niet zo goed als opvolger 'Souvlaki'. Het tempo ligt naar mijn mening net iets te laag, al is 'Spanish Air' een wonderlijke opener en eindigt de plaat sterk met 'Primal'. Al wat daar tussenin zit, is niet slecht, maar ook niet geweldig. 'Erik's Dream' is ook wel echt dromen, net als wel meer nummers. Dit is een plaat waar je bij kunt wegdromen.

Van de EP's heb ik nog niets beluisterd, misschien moet ik dat ook maar eens gaan doen dan.

khonnor
deze is nu net als opvolger "souvlaki" opnieuw op vinyl gezwierd door het "music on vinyl" label. nu zouden ze nog hetzelfde moeten doen met "pygmalion"

direct aangeschaft indeed. wonderlijke shoegaze plaat. lekker traag, met heerlijke samenzang tussen neil en rachel. "catch the breeze" =

avatar van DjFrankie
Met zo'n zwoele zomeravond, klinkt dit heel erg lekker, lekkere shoe-gaze dreamwave.

avatar van sjoerd148
Toch wel een klasse minder dan Souvlaki.
Waar Souvlaki spannend en verrassend is vervalt dit album te snel in een vast patroon.
De eerste drie nummers en Primal zijn klasse. De rest veel minder. 3.5*

Nihilisme
Waves is wel echt een klasse nummer hoor. Misschien is Just For A Day in z'n geheel niet zo sterk als Souvlaki, ik vind 'm her en der toch eng dicht in de buurt komen (hemeltjelief, die afsluiter).

avatar van Arrie
Ik vind Just for a Day juist als geheel ijzersterk. Waar ik bij Souvlaki zo meerdere losse nummers kan noemen die ik prachtig vind, heb ik dat bij deze niet zo. Ik zet hem aan en het is drie kwartier heerlijk wegdromen, zonder dat het ergens inzakt.

avatar van Metalhead99
Prachtige en dromerige shoegaze. De vocalen nemen je mee op een tocht door de wolken en verder. De gitaarpartijen zijn ook prachtig en werken goed mee aan de sfeer.
Een meeslepende en dromerige plaat die het goed zou doen om te ontspannen voor het slapen gaan of op een luie dag. Nu, tijdens het werken, klinkt het ook wel lekker, maar de setting is wat ongepast.