Eurovision Song Contest Malmö 2013 (2013)

Zweden
Label: Universal

1. Adrian Lulgjuraj en Bledar Sejko - Identitet (Albania)
  2. Dorians - Lonely Planet (Armenia)
  3. Natália Kelly - Shine (Austria)
  4. Farid Mammadov - Hold Me (Azerbaijan)
  5. Roberto Bellarosa - Love Kills (Belgium)
  6. Elitsa Todorova & Stoyan Yankoulov - Samo Shampioni (Bulgaria)
  7. Alyona Lanskaya - Solayoh (Belarus)
  8. Tasaka - You and Me (Switzerland)
  9. Despina Olympiou - An Me Thimase (Cyprus)
  10. Cascada - Glorious (Germany)
  11. Emmelie de Forest - Only Teardrops (Denmark)
  12. Birgit Õigemeel - Et Uus Saaks Alguse (Estonia)
  13. ESDM - Contigo Hasta el Final (Spain)
  14. Krista Siegfrids - Marry Me (Finland)
  15. Amandine Bourgeois - L'enfer et Moi (France)
  16. Bonnie Tyler - Believe in Me (United Kingdom)
  17. Sopho Gelovani & Nodiko Tatishvili - Waterfall (Georgia)
  18. Koza Mostra & Agathonas Iakovidis - Alcohol Is Free (Greece)
  19. Klapa S Mora - Mižerja (Croatia)
  20. ByeAlex - Kedvesem (Hungary)
  21. Ryan Dolan - Only Love Survives (Ireland)
  22. Moran Mazor - Rak Bishvilo (Israel)
  23. Eyþór Ingi Gunnlaugsson - Ég á Líf (Iceland)
  24. Marco Mengoni - L'essenziale (Italy)
  25. Andrius Pojavis - Something (Lithuania)
  26. PeR - Here We Go (Latvia)
  27. Aliona Moon - O Mie (Moldova)
  28. Who See - Igranka (Montenegro)
  29. Esma & Lozano - Pred da Se Razdeni (FYR Macedonia)
  30. Gianluca Bezzina - Tomorrow (Malta)
  31. Anouk - Birds (Netherlands)
  32. Margaret Berger - I Feed You My Love (Norway)
  33. Cezar - It's My Life (Romania)
  34. Moje3 - Ljubav Je Svuda (Serbia)
  35. Dina Garipova - What If (Russia)
  36. Robin Stjernberg - You (Sweden)
  37. Hannah Mancini - Straight Into Love (Slovenia)
  38. Valentina Monetta - Crisalide (Vola) (San Marino)
  39. Zlata Ognevich - Gravity (Ukraine)
Zou Anouk er dan voor gaan zorgen dat Nederland weer eens in de finale komt te staan?
De polls laten zien dat het nummer Birds populair is en ook de wedkantoren laten zien dat ze grote kans maakt.
Maar ja, het blijft altijd weer afwachten.....

avatar van LucM
Anouk haalt met deze concurrentie moeiteloos de halve finale. De beste inzendingen vind ik die van Denemarken, Noorwegen en Hongarije gevolgd door die van IJsland, Nederland en Zwitserland. Dat van Griekenland is een guilty pleasure en heb ik ook geselecteerd.
Vreselijk vind ik die van Finland, Roemenië, Macedonië, Servië en Montenegro. De inzending van België behoort ook tot de zwakste dit jaar, onbegrijpelijk dat ze dit naar het ESF sturen.

Anouk heeft een mooi liedje, maar dat zegt niets op dit obligate gebeuren.
Waarschijnlijk te serieus.
Over kwaliteit gaat het al heel lang niet meer.
Ik vermoed dat Anouk weer snel thuis is.

avatar van Dibbel
Ik kan er niets aan doen, en misschien ben ik wel de enige, maar ik vind dat nummer van Anouk helemaal niks. Lijkt wel een kerstliedje.
Heb normaal best wel wat met deze rockbitch , maar Birds valt toch wel heel erg in het niet bij b.v. One Word (als het dan toch rustig moet zijn).
Ben bang dat we er weer niet ver mee komen helaas.
Intussen heb ik deze dubbel-CD gisteren maar eens op het strand gevonden en zal ook eens naar de rest gaan luisteren.

avatar van stoepkrijt
Het festival vond ik dit jaar erg geslaagd, maar dat zegt natuurlijk nog niets over dit album. Over het algemeen vond ik de muziek best goed (in ieder geval in vergelijking met vorig jaar) en viel het me op dat er weinig echte prut meedeed. Ik zal het waarschijnlijk nooit meer zomaar opzetten, maar een vermakelijk album is het, zonder twijfel. Een voldoende is meer dan terecht.

De meeste dancenummers (Noorwegen, Duitsland, Slovenië en Ierland) behoren tot mijn favorieten. Daarnaast vond ik ook de ballad van San Marino en het lieflijke luisterliedje van Hongarije erg mooi. Mijn laatste voorkeursstemmen gaan naar de bijna perfecte popliedjes van Denemarken en Oekraïne die in mijn ogen niet voor niets in de top 3 zijn geëindigd.
Verder vind ik ook de inzendingen van Malta, Moldavië, Italië en Roemenië zeker de moeite waard.

avatar van Arrie
Waarom staan de landen er in het Engels achter?

avatar van stoepkrijt
Ik denk omdat die landennamen onderdeel zijn van de officiële tracklist. Zo staan alle liedjes ook vermeld op de back cover.

Omdat dat bij alle cd's er zo staat (is ooit zo besloten op MuMe) en daarbij staat het ook zo op de cd's dus niet meer dan logisch toch?!

Overigens staan de landen er al aardig wat jaartjes in deze volgorde op. Waar de eerste cd's de startvolgorde van de avond aanhield daar is het (volgens mij sinds invoering van de halve finales) aangepast naar de officiële volgorde. Nederland is NL en Zwitserland bijv. CH waardoor die relatief vroeg op de tracklist staat in plaats van bij de s van Switzerland.

Pas sinds 2000 worden er cd's uitgebracht. Daarvoor gebeurde dat nooit.

avatar van Arrie
Als het onderdeel van de officiële 'tracklist' is wel, maar ik ben zo iemand die huivert van het gebruik van Engels als het ook gewoon in het Nederlands kan. Daarom vroeg ik me dat dus af.

Nu zit ik trouwens wel na te denken over een goed Nederlands woord voor tracklist, maar dat terzijde.

Leuk om de stemlijst bij dit album te zien: komt aardig overeen met die van de werkelijke uitslag (nou ja.... bijna dan )

Enige probleem is land van herkomst bij deze albums want wat vul je daar in? Tot nu toe is er gekozen voor het land dat het organiseert

avatar van Tony
Sorry hoor, maar wie wil deze ellende nou nog terughoren?

avatar van Pantaviar
Ik ben het met "stoepkrijt" eens. Ik vond het festival erg geslaagd. 90% van de nummers is prima te pruimen. En dat terwijl ik behoorlijke alternatieve - en metal-muziek aanhang (MuMe is prima voor mij). Dat het een allegaartje is, vind ik juist leuk: ik word vrolijk van Griekenland, sentimenteel bij IJsland en zelfs Roemenië weet ik te waarderen / bewonderen. Zelf vind ik "Birds" niet slecht, maar ik heb hier toch minder mee. Dat Europa voor dit feest bij elkaar komt is voor mij een plus, al heeft dat weinig met de muziek te maken. Denemarken is terechte winnaar.

avatar van Madjack71
Voor het eerst sinds, volgens mij Edsilia Rombley's 1ste deelname het festival gekeken. Dat heeft alles te maken met de bijdrage van Anouk natuurlijk. Maar over het geheel was het ook weer eens leuk om te zien hoe het er nu aan toe gaat. Het gaat nog steeds niet om kwaliteit naar mijn smaak, de act doet veel, tenminste als je naar de obligate ballade luisterd van Azerbaijan. Dan kun je m.i er niet omheen dat de act en de bruine ogen een hoge bijdrage aan de waardering leveren. Verders zijn de uptempo nummers veelal hetzelfde en weten zich nauwelijks te onderscheiden. Ook even naar de winnares van vorig jaar geluisterd en die heeft dat pakkende wel in zich. Voor de rest weinig nummers die er voor mijn gevoel boven uit springen. Birds was zeker geen slechte bijdrage, maar het lijkt dat het dit keer op de act en tempo ging. Wat dat betreft had Shine dit jaar mee moeten doen
Blijft verders eigenlijk op muzikaal gebied niet meer serieus te nemen dit festival. Maar het zag er wel mooi uit om naar te kijken.

TheArtfulDodger
Zeikliedjesfestival 2012 werd gewonnen door een zweefteef uit Zweden, dit jaar ging de prijs naar
een Deense brandnetelkut.

avatar van edje1969
Ik ben fan! Goed jaar, maar dit jaar komt mijn voorkeur duidelijk niet overeen met de uitslag. 12 Azerbeidzjan, 10 Noorwegen, 8 Nederland, 7 Ierland, 6 Duitsland, 5 Oekraine, 4 Belgie, 3 Denemarken, 2 Litouwen en 1 Hongarije. 3 slechtste nummers zijn van Armenie (normaal leverancier van goede nummers), Finland en Montenegro.

avatar van MIAB
Het beste nummer van deze jaargang vind ik toch echt: Ég Á Líf van IJsland. En als sterke tweede het nummer van Noorwegen. Dat nummer van Denemarken, dat uiteindelijk won, vond ik echt niet zo sterk. 13 in dozijn nummer. 2,5*

Adrian Lulgjuraj en Bledar Sejko - Identitet (Albania) --- 2,5
Dorians - Lonely Planet (Armenia) --- 2,0