Demi Lovato - DEMI (2013)

Label: Hollywood

1. Heart Attack (3:30)
  2. Made in the USA (3:16)
  3. Without the Love (3:55)
  4. Neon Lights (3:53)
  5. Two Pieces (4:25)
  6. Nightingale (3:36)
  7. In Case (3:34)
  8. Really Don't Care (3:21)

met Cher Lloyd

9. Fire Starter (3:24)
  10. Something That We're Not (3:17)
  11. Never Been Hurt (3:56)
  12. Shouldn't Come Back (3:49)
  13. Warrior (3:51)
Ik verheug mij enorm op dit album! DEMI komt trouwens 10 mei uit in Nederland, en 14 mei in de USA en andere landen.

DEMI is vandaag uitgekomen op de Nederlandse iTunes, maar Demi gaf haar fans al de mogelijkheid het album te beluisteren vanaf 6 mei.

Ik heb het album een aantal dagen goed beluisterd en zal er nu een review over schrijven.

De leadsingle van het album, Heart Attack, is al uitgekomen in februari. Een catchy popliedje dat het goed doet op de radio en die je niet meer uit je hoofd krijgt. Demi laat in dit lied haar grote bereik horen. Pluspunt is dat ze deze uithalen live ook makkelijk haalt. Absoluut een leuk nummer met grappige lyrics. "I can play him like a Ken doll, won't wash my hair, then make him bounce like a basketball.' 3,5*

Made in the USA is een uptempo country-achtig nummer wat gaat over de liefde. Demi vertelt dat ze je graag wilt en dat deze liefde is ontstaan in de USA. "Our love runs deep like a Chevy" is een originele manier om de liefde te beschrijven. Een liedje wat makkelijk mee te zingen is en een groot publiek aanspreekt, maar verder geen klassieker zal worden. 2,5*

Vervolgens krijgen we "Without the love" , een midtempo lied over de liefde die verdween. "What good is a lovesong, without the love?" We vinden hier weer een grappige lyric: "You try to take me home like Joe DiMaggio". Demi laat hier ook weer merken dat ze hoge noten kan halen. 3,0*

Neon Lights, veruit de minste van dit album. Demi begint met een lage stem en wordt vervolgd met een elektro-pop melodie. De tekst is niet veel anders dan gemiddelde dansclub muziek, en dus vrij onorgineel. Misschien leuk om een avondje op te dansen, maar zeker niet mijn stijl. 1,0*

Two Pieces heeft mij teleurgesteld. Toen ik deze titel op de tracklist zag staan, verwachtte ik een diepe, rustige ballad. Inplaats daarvan is het een midtempo nummer met een gitaar melodie. Wat mij meteen opviel is dat Demi's stem hier erg vervormd is, wat zonde is omdat haar natuurlijke stem in mijn ogen het mooist is. Demi vertelt over twee mensen die perfect bij elkaar passen. Dit nummer heeft een beetje de Kelly Clarkson stijl. Geen favoriet. 1,5*

Na een paar mid- en uptempo nummers komt nu Nightingale. En ik kan niet anders zeggen: wat een prachtig, rustig nummer! Haar natuurlijke stem komt hier naar voren zonder veel poespas. Ze zingt: "Can you be my nightingale, sing to me, I know you're there." Een favoriet! 4,0*

In Case is een cover van de Amerikaanse zangeres Priscilla Renea. Deze ballad wordt geleid door de piano en vertelt het verhaal van iemand die wacht op terugkeer van haar ex-geliefde na een break-up. Een mooi nummer en in mijn ogen beter dan het origineel. 3,5*

Ik was eerst sceptisch over "Really Don't Care" door de samenwerking met Cher Lloyd. Ik ben geen fan van Cher, maar dit nummer heeft mij aangenaam verrast. Een catchy popliedje waarin Demi laat merken dat ze helemaal klaar is met haar ex. "But even if the stars and moon collide, I never want you back into my life. You can take your words and all your lies, oh oh I really don't care". Ideaal voor een zomermiddag met een cocktail aan het water. 4,0*

Fire Starter is geen favoriet van mij. Ik kan mijn vinger er niet precies op leggen, maar dit nummer doet niets met me. De beat spreekt me niet aan en ik vind niet dat dit lied veel toevoegt aan het album. 1,0*

Something That We're not is een vrolijk uptempo nummer met elektrische gitaren. Demi heeft het over een jongen die denkt dat ze iets hebben, maar dat dit niet zo is. Erg catchy en blijft gemakkelijk in je hoofd hangen. 3,0*

Never Been Hurt heeft wat weg van Heart Attack en de rockinvloeden zijn hier duidelijk in te horen. Het komt erop neer dat Demi niet bang is om zich over te geven aan een jongen. "But even if I lose it all, I got so much left to give, I won't give up. My heart is on the front line, I'm not afraid". De eerste paar keren toen ik dit lied hoorde, vond ik het niets. Maar naarmate ik het vaker luisterde, begon dit lied mij toch te amuseren. 3,0*

Poeh! Shouldn't Come Back kwam wel even binnen. Een emotionele ballad over haar vader waar ze een moeilijke relatie mee heeft. Ik kan mij heel erg goed in dit lied herkennen, bij wijze van spreken had ik het zelf geschreven kunnen hebben. Het is een rustig lied waarin ze haar grote bereik niet gebruikt, maar alles klein en simpel houdt. En dat doet veel goed voor dit lied. Veruit een van de beste nummers dat Demi ooit heeft gemaakt. 5,0*

Tot slot Warrior, hét lied waar vele fans het over hadden. Een lied wat in het begin een beetje doet denken aan Beautiful van Christina Aguilera. Het neemt je meteen mee op een reis door Demi's moeilijke periode doordat ze zingt: "This is a story that I have never told, I got to get this off my chest to let it go". Het lied grijpt je bij je hart en laat je niet meer los. Een van de mooiste nummers van Demi waarin je duidelijk de emotie in haar stem hoort en je de pijn voelt die Demi heeft ervaren. 5,0*

Ik heb gemengde gevoelens over dit album. Enerzijds staan er een paar prachtige ballads op met als afwisseling een aantal catchy popsongs. Helaas zijn er ook een paar missers die mijn uiteindelijke score toch zullen verlagen. Demi heeft geprobeerd verschillende genres in dit album te verwerken en is hier ook zeker in gelukt.

Favorieten: Heart Attack, Nightingale, Really Don't Care, Shouldn't Come back en Warrior.
Mindere nummers: Neon Lights, Two Pieces en Fire Starter.

Demi heeft een album gemaakt waarin ze open spreekt over zeer persoonlijke gebeurtenissen, en dit verdient zeker mijn respect. Hoewel er een aantal mindere nummers tussenzitten, zijn de meesten erg aangenaam om naar te luisteren.

Al met al kom ik voor het vierde album van Demi Lovato uit op een 4,0*.

avatar van Luky12
Mijn absolute guilty plessure!

avatar van tbouwh
Demi Lovato is een geweldig goede zangeres, maar naar mijn mening slaat ze de plank op dit album toch enigszins mis. Waar Lovato in staat is mooi en gevoelig te zingen, komen enkele nummers op dit album gefaked over: ze weten niet te boeien en zijn soms zelfs schreeuwerig. Positieve uitzondering is Heart Attack: een heerlijk catchy popnummer met heerlijke uithalen. Naar mijn mening het enige goede nummer op dit album. De rest weet eigenlijk niet te boeien: Demi´s stem klinkt matig, en de nummers zijn ook niet bijzonder. Ondanks alle potentie die er in deze zangeres zit, geef ik dus toch een onvoldoende voor dit album. 2*

avatar van Style.Girl
Erg goed album! Maar duidelijk minder dan de vorige denk ik. Er staan wat meer cliché nummers op zoals Made in the USA en Without the Love die niet eens als opvullers leuk zijn. Something That We're Not en Never Been Hurt zijn dan wel weer enigszins leuke opvullers.

Heart Attack en Nightingale vind ik allebei echt geweldige nummers! Neon Lights, Really Don't Care, Two Pieces, Fire Starter zijn gewoon leuke nummers en Warrior is een mooie afsluiter.

In Case lijkt veel op de nummers zoals op haar vorige album, mooi nummer, maar niet heel bijzonder. Shouldn't Come Back vind ik dan een mooier nummer.

Demi klinkt vrijwel als een greatest hits-album, aangezien hoe sterk het is van begin tot eind. Het is daarom vanzelfsprekend hoe dit album Demi's grootste succes blijft wereldwijd. De nummers zijn catchy, de lyrical content is indrukwekkend, er is genoeg variëteit en de productie van de elektronische bops heeft de tand des tijds doorstaan vergeleken met andere artiesten. Demi's vocals zijn eerlijk gezegd verslavend.

Favorieten: Heart Attack, Two Pieces, Nightingale, Shouldn't Come Back