Neutral Milk Hotel - Everything Is (1994)

Label: Cher Doll

1. Everything Is (3:41)
  2. Here We Are (For W. Cullen Hart) * (2:30)
  3. Unborn * (3:39)
  4. Ruby Bulbs * (1:47)
  5. Snow Song Pt. 1 (3:51)
  6. Aunt Eggma Blowtorch (5:00)
  7. Tuesday Moon (2:20)
avatar van gemaster
Erg matige EP. Alleen het eerste nummer is de moeite waard. Nummer 2 en 4 zijn oninteressante liedjes die me helemaal niets doen en nummer 3 is een hoop arty farty onzin. Ik raad iedereen dan ook aan om het titelnummer te pindakazen en de rest links te laten liggen.

2 magere sterretjes

voltazy
volgens mij is er ook een andere hoes van deze ep of dit is de verkeerd

avatar van Gajarigon
Everything Is & Tuesday Moon doen me wat aan die demo's van Nirvana denken. Aunt Eggma Blowtorch is echter gefaald.

avatar van pim556
De titel is alvast prachtig. Nu de EP nog, ben benieuwd ondanks het lage gemiddelde.

avatar van pim556
Deze EP is duidelijk heel wat minder gepolijst dan Aeroplane. Vooral de gitaar klinkt ontzettend rauw op deze EP. Dat is even wennen, maar daarna stoorde het mij niet meer.
Misschien ligt het aan mij als groot fan, maar deze EP vind ik een heel stuk beter dan de meeste mensen hier. Je hoort duidelijk dat Mangum talent heeft en de nummers zijn prachtig melancholisch. Jammer dat de teksten daar lang niet altijd op aansluiten, maar dat is ze vergeven.
Aunt Eggma Blowtorch is misschien wel wat me van de vier sterren afhoudt. Ik twijfel heel erg over wat ik nu eigenlijk vind van dat nummer. Het is natuurlijk heerlijk experimenteel en ook origineel. Aan de andere kant vraag ik me af wat ik ervan had gevonden als het niet van de hand van Neutral Milk Hotel was geweest. Het stoort in ieder geval niet en is best interessant, maar echt mooi kan ik het niet noemen.

pim556 schreef:
Het stoort me eigenlijk toch wel. Het eerste stuk is best goed, maar het nummer duurt wat te lang en het wordt vervelend als die man gaat zingen (iets met "I love you my deary").

avatar van kobe bryant fan
Weinig boeiende EP die het vooral van de afsluiter moet hebben.
Er zitten vaak samples in die weinig tot niets bijdragen aan de songs, de productie is ook al niet om naar huis te schrijven. Al zeker niet de sound van de gitaar.
Aunt Eggma Blowtorch is erg experiementeel maar kent zeker een paar mooie stukken.
Gelukkig is de afsluiter er nog die toch voor een mooi eind zorgt.
Maar over het algemeen erg matig.

avatar van ArnoldusK
Zo slecht als hierboven wordt aangegeven is het allemaal niet.
Voor mij verklaart het de Neutral Milk Hotel-sound die, na deze experimenteel outburst, toch iets geraffineerder is gaan klinken. M.a.w.: het verklaart On Avery Island en In the Aeroplane.
De nummers Unborn , Everything Is en Tuesday Moon hebben die heerlijke NMH-vibe die je op de andere albums ook terugvindt (en overigens op weinig andere plekken).
De rest is experimenteel en mijn voorliefde voor NMH zorgt dat ik hier goed mee overweg kan