Bill Evans Trio - Explorations (1961)

Jazz
Label: Riverside

1. Israel (6:08)
  2. Haunted Heart (3:25)
  3. Beautiful Love [Take 2] (5:03)
  4. Beautiful Love [Take 1] * (5:05)
  5. Elsa (5:05)
  6. Nardis (5:48)
  7. How Deep Is the Ocean (3:30)
  8. I Wish I Knew (4:39)
  9. Sweet and Lovely (5:50)
  10. The Boy Next Door * (5:06)
avatar van thtboz
Een prachtig album van Bill Evans, de grote hiphop liefhebbers zullen waarschijnlijk wel een sample spotten in Nardis van Madvillian. Bill Evans maakt muziek waarbij ik 's ochtends rustig naar kan luisteren met een bakkie leut in mijn hand voor mijn computer.

avatar van josbosvos
De allicht iets vrolijkere versie (beslist niet altijd, Haunted Heart bijvoorbeeld niet) van Waltz for Debby, moeilijk om te zeggen welke van de twee beter is, zeker omdat ik deze minder heb beluisterd dan de ander. Dit is typisch het Bill Evans Trio werk, als je bijvoorbeeld Waltz for Debby kan waarderen is dit iets wat je blind kan aanschaffen. Weer 4,5 ster voor dit top trio.

Dardan
Een ietwat 'spannendere' muzikale verkenningstocht door dit geweldig trio dat me toch niet volledig weet te overtuigen. Israel is een erg sterk openingsnummer waar Motian naar het eind toe heel eventjes mooi naar voren treedt. Sweet and Lovely is het andere toppunt dat dit album op een erg passende manier weet af te sluiten. De rest van het album luistert zoals verwacht erg gezellig weg maar wordt op Evans' geweldig spel in Beautiful Love na nergens bijzonder. De solo's van LaFaro zijn meer dan degelijk, maar zijn meestal wat te kort waardoor het enige diepgang mist. Op Nardis komt hij nog het sterkst naar voor met een zeer aardige openingssolo.

Voor wie dit trio echter daadwerkelijk hun boekje wat te buiten wil horen gaan is Sunday at the Village Vanguard het échte "exploratie-album". Dit is eerder een leuke uistap dat verkozen werd tot beste Jazz piano-album in 1961 door Billboard. Jammer dat ik niet een gelijke soort lofzang kan uiten.