Pure Prairie League - Pure Prairie League (1972)

Country / Rock
Label: RCA

1. Tears (2:48)
  2. Take It Before You Go (4:09)
  3. Your Between Me (5:40)
  4. Woman (3:44)
  5. Doc's Tune (1:26)
  6. Country Song (7:41)
  7. Brand New Harmony Songs (5:24)
  8. It's All on Me (2:31)
avatar van Willem B
Country rock klassieker! Nu gelukkig weer verkrijgbaar op CD samen met hun tweede getiteld "Bustin' Out"
Muziek in de trant van de vroege Eagles en Poco.
Niet te missen!!

DutchViking
Jammer dat dit bandje het nooit zover heeft geschopt als bijvoorbeeld stijlgenoot The Eagles. Deze vroege release van Pure Prairie League herbergt countryrock zoals in die tijd vrij populair was. Songs als het bluegrass-achtige Tears en het met prachtige melodieën omgeven Brand New Harmony Song zijn de moeite van het beluisteren meer dan waard.

Het zal een jaar of 10 geleden zijn dat ik dit album voor het laatst gehoord heb, ik ken het album omdat mijn pa 'm op lp had. Ik heb dit album destijds grijsgedraaid en kan me alle songs nog helder voor de geest halen.

Nu ik de tracklist zie, komen alle herinneringen weer boven. Over het algemeen valt geen enkel nummer uit de toon. Het is nergens baanbrekend, maar toch scoort Pure Prairie League hiet wat mij betreft een ruime voldoende: 3,5*

Stijn_Slayer
Hoog gewaardeerd, maar weinig gehoord. Zo kun je dit debuutalbum, en Pure Prairie League in het algemeen, wel omschrijven.

Inderdaad country-rock met sterke harmoniezang in de stijl van de vroege Eagles, maar dan iets beter.

Een goede mix tussen elektrische gitaren en steelgitaren.

Pakkende nummers, goed gemusiceerd, geweldige zang, waar blijft dan toch de waardering die ze verdienen?

avatar van Pietro
Dit album vond ik eens in de LP-collectie van mijn pa en ik heb er lange tijd veel plezier van gehad. Pure Prairie League maakt een aanstekelijke vorm van 70’s countryrock en doet dat erg verdienstelijk. Ik heb ook nog andere albums van ze leren kennen, maar deze vind ik het beste. De vergelijkingen met The Eagles zie ik ook en ik vind ze minimaal gelijkwaardig aan die band, afgaande op de albums die ik van beide artiesten ken.

Tears is een mooie opener met meerstemmige harmoniezang in de beste country-rocktraditie. Brand New Harmony Songs is van dezelfde kwaliteit en bevat prachtige melodieën. De rest van het songmateriaal doet er niet veel voor onder en daarom kan ik niet anders dan Pure Prairie League een goede beoordeling geven: 4*.