Amorphis - Far from the Sun (2003)

Finland
Label: Virgin

1. Day of Your Beliefs (5:06)
  2. Planetary Misfortune (4:30)
  3. Evil Inside (4:00)
  4. Mourning Soil (3:50)
  5. Far from the Sun (4:01)
  6. Ethereal Solitude (4:33)
  7. Killing Goodness (3:58)
  8. God of Deception (3:42)
  9. Higher Ground (5:41)
  10. Smithereens (4:53)
  11. Shining Turns to Grey * (2:59)
  12. Follow Me Into the Fire * (5:27)
  13. Darkrooms * (3:23)
  14. Dreams of the Damned * (4:49)
  15. Far from the Sun [Acoustic Version] * (4:20)
avatar van Milktoast
Zeer fijne plaat van Amorphis die ik pas later ben gaan waarderen. Op dit album zijn ze het verste verwijderd van de metal die ze vroeger maakten en daardoor wordt dit album over het algemeen niet zo gewaardeerd door de Amorphis-liefhebber. Favorieten zijn: Evil Inside en Ethereal Solitude, prachtnummers. 4 *

avatar van Milktoast
Verhoogd naar 4,5*, ik vind het een geniale plaat.

avatar van james_cameron
Aardig album, mijn eerste kennismaking met de band. De songs zijn best fraai, maar het niveau is nergens echt hoog. Ook lijken de meeste songs, door het overheersende midtempo, nogal op elkaar. De zang kan ermee door maar heeft soms zijn beperkingen.

avatar van freitzen
Ze zouden ook eens kunnen denken aan wat emotie in de nummers...

1.5*

avatar van freitzen
Eigenlijk is een anderhalf nogal laag. Zeker nu ik vind dat Killing Goodness gewoon erg lekker is

Een voldoende kan ik er echter nog niet voor geven. Daarvoor klinkt het allemaal net iets te beperkt.

avatar van andnino
Ik vind deze steeds beter. Heel wat anders dan de meeste anderen Amorphisplaten, maar degelijkheid pur sang. Het duurt even voor ik het doorhad, maar er zit wel degelijk wat moois in.

Nieuwstad
Vond de vorige zanger beter, meer eigen stijl.

avatar van andnino
Ik verhoog mijn stem voor deze Amorphis naar vier sterren. Hij gaat meer de progressieve rock-kant op, en is eigenlijk geen metal te noemen. Maar qua songwriting zit Far From the Sun gewoon op een erg hoog niveau. Eigenlijk is het jammer dat de zang erg vlak blijft, en de composities vergeleken met andere Amorphis-albums enigszins kaal zijn. De grootste ergernis die ik heb bij het luisteren van dit album is dat er meer in zit dan er uit komt, terwijl het in de huidige staat al bovengemiddeld is.

avatar van namsaap
Het enige album van Amorphis dat ik niet in mijn collectie heb en nog nooit heb gehoord. Gezien de ontwikkeling die de band in deze periode doormaakt geen groot gemis waarschijnlijk. Maar ja.... ik ben een completist dus ook deze moet in de verzameling.

avatar van Matthijs78
Album schijnt lastig verkrijgbaar te zijn daarom brengt de band deze 2 december opnieuw uit (LP, CD, MC).

Niet het meest verheffende album van Amorphis maar slecht is het ook niet. Gewoon degelijk.

avatar van lennert
Het minst gewaardeerde album van deze band en eentje die ook niet heel erg makkelijk te vinden was. Slecht? Nee, natuurlijk niet. Ik vind in een bepaald opzicht de composities op dit album stiekem ook spannender en experimenteler dan op Am Universum het geval was, maar bij vlagen zit er toch iets tussen dat me minder trekt. Ethereal Solitude werkt voor mij niet. Dat nummer zou heel mooi kunnen zijn, maar de zang faalt gewoon om oprechte emoties op te wekken. Killing Goodness vind ik aan de andere kant van het spectrum: heerlijk opzwepende riffs, sterk toetsenwerk en de baspartijen zijn fantastisch. Langzaamaan begint wel duidelijk te worden dat Pasi Koskinen qua bereik aan zijn max zit en wat achter blijft op het materiaal. Het zorgt voor een iets lagere notering, maar nog steeds geen slechte.

Tussenstand:
6. Privilege Of Evil
7. Far From The Sun
8. The Karelian Isthmus

avatar van RuudC
Het is niet het slechtste album van deze band, maar wel degene die ik het minst kan waarderen. Dat heeft er misschien ook wel mee te maken dat deze plaat het verst van de metal af staat. Het mist wel echt uitdaging, zowel richting de fans als de band naar zichzelf. Het klinkt een beetje alsof het op de automatische piloot geschreven is. Op voorspelbare momenten klinkt het folky. Dan komen er weer Oosterse klanken en het geheel klinkt redelijk poppy. Het is vooral heel toegankelijk. Tegelijkertijd stoort dit album me niet

Tussenstand:
1. My Kantele