Blockhead - Downtown Science (2005)

Label: Ninja Tune

1. Expiration Date (5:42)
  2. Roll Out the Red Carpet (4:08)
  3. Serenade (1:50)
  4. Cherry Picker (6:22)
  5. Crashing Down (4:13)
  6. Stop Motion Traffic (4:37)
  7. The Art of Walking (3:44)
  8. Good Block Bad Block (4:30)
  9. Dough Nation (4:12)
  10. Quiet Storm (5:57)
  11. The First Snowfall (4:51)
  12. Long Walk Home (4:06)
avatar van BoordAppel
Typisch Blockhead maar wel heel anders dan Music By Cavelight. Zo op het eerste gehoor klinkt het allemaal weer fantastisch. Blockhead overschrijdt geen grenzen met zijn muziek maar het zit allemaal erg goed in elkaar. Maar wat ik vooral goed vind is de unieke sfeer die hij hier ook weer weet op te roepen. Music By Cavelight was voor mij overduidelijk een herfstplaat, ben benieuwd wat voor associaties ik ga krijgen bij Downtown Science.

Pauper
BoordAppel schreef:

Lente? Het is in ieder geval een bloeiende artiest en een groeiende plaat, elke dat dat je luistert ontdek je nieuwe geluid en gevoelens, heerlijk dat RJD2-gevoel

Dr.Greenthump
Dit is eigenlijk best een lekker en sfeervolle plaat van een onbekende Blockhead. Jammer want deze man heeft zeker potentie om een 'goede' plaat neer te zetten. Toch viel het album me ietwat tegen, maar dit is dan weer zo'n typisch voorbeeld van meerdere keren luisteren geeft de doorslag. Die jaren '50 samples komen echt TE lekker uit de verf en vul dat aan met een vleugje hiphop en wat sfeervolle samples en je hebt een onwijs lekkere plaat. Ben dus ook zo'n beetje benieuwt geworden naar zijn eerder plaat die nog beter schijnt te zijn.

Kan iemand me misschien op meer van dit soort muziek wijzen. Een beetje in de richting van Hip Hop en Electronic.

avatar van luc011190
Dr.Greenthump schreef:

Hier zit weinig electronic in heb ik het idee. Andere bekende instrumentale hiphopartiesten zijn bv. DJ Shadow, de eerste 2 van CMon & Kypski, RJD2, Madlib, Jay Dee... Ook kun je bv De Jug van Opgezwolle of Spaanse Peper van Kubus luisteren.

Dr.Greenthump
Bedankt Luc, maar laat het nou net zo zijn dat ik al die artiesten al op een lijst had staan die ik nog graag zou willen beluisteren. Vond die laatste cd van J Dilla (Donuts) een beetje tegenvallen eigenlijk. Maar goed mocht er nog iets in je op komen dan hoor ik het graag. Ben inderdaad op zoek naar instrumentaale Hip Hop/ Electronic/ Drum n' Base of dit soort sfeervolle platen.

avatar van Gyzzz

edit: Jazz en Lounge kan er eventueel aan worden toegevoegt.

Je kunt eens wat proberen van Prefuse 73 (Vocal Studies + Uprock Narratives en One Word Extinguisher zijn goede albums) of Daedelus(ik ken alleen wat losse nummers, maar die zijn erg aardig). Dat is wel iets abstracter nog, maar naar mijn mening wel erg fijn, en het past wel binnen hiphop en electronic.

avatar van luc011190

edit: Jazz en Lounge kan er eventueel aan worden toegevoegt.

Als je hiphop/electronic en drum 'n bass mengt kom je ook wel uit bij Grime en Dubstep. Ik weet niet of dat je wat zegt?

Grime: http://www.musicmeter.nl/album/129
Dubstep: http://www.musicmeter.nl/album/61169

avatar van Osiris Apis
Anomaly - The Long Road.
Chill electronisch album met hiphop invloeden.

Maker - Shooting The Breeze.
Getalenteerde producer, die normaal meer hiphop producties doet. Dit is ook wel te vergelijken met Blockhead.

Misschien vind je Bonobo en Amon Tobin ook goed, maar dat is met minder hiphop invloeden. Meer electronisch. Drum n bass, triphop en jazz.

avatar van waxs
Zit er trouwens een nieuw album aan te komen, er is nu ook zo'n track met Cage?

avatar van Jurrien
Genieten dit album, de sfeer van het album is gewoon heel relaxt. Alle geluiden die samen worden gebruikt zijn precies goed.

avatar van Rhythm & Poetry
Music by Cavelight vond ik een heerlijk Blockhead album en ik ben dan ook blij dat ik kennis heb mogen maken met dit album. Het is natuurlijk wel wat minder dan zijn voorgaande album maar ook Downtown Science is gewoon een erg fijne sfeervolle plaat geworden. Heerlijke instrumentaties met af en toe ook fijne stukken zang(sample). The Art of Walking is toch wel een heerlijk feelgood nummer. Een ruime voldoende voor dit uitstekende werk van Blockhead.

avatar van kemm
Eigenlijk is Hiphop een veel te nauwe beschrijving voor dit. Maar hoe je het ook allemaal zou kunnen noemen, het klinkt vooral erg goed! Nergens wordt het eentonig (dat gevaar is er), maar echt losbreken gebeurt ook niet. Hoewel goed over de hele lijn, heb ik hier wel enkele favorieten, waaronder 'Cherry Picker', 'The Art of Walking' en 'Dough Nation'.

avatar van FlyLo
Middelmaat overheerst op dit album. Het is alles en niets en uiteindelijk gewoon redelijk saai.

avatar van Boermetkiespijn
kemm schreef:

Goed gesproken. Ik sluit me hier volledig bij aan, alleen ben ik vooral fan van "The Art Of Walking" omdat de beat zo ingenieus is. Fijn album!