Barclay James Harvest through the eyes of John Lees - Nexus (1999)

Label: Eagle

1. Festival! (5:39)
  2. The Iron Maiden (2:52)
  3. Brave New World (6:10)
  4. Hors D'Oeuvre (0:56)
  5. Mocking Bird (7:21)
  6. Sitting upon a Shelf (4:30)
  7. Hymn (4:46)
  8. The Devils That I Keep (5:04)
  9. Titles (5:27)
  10. Float (5:45)
  11. Loving Is Easy (4:18)
  12. Star Bright (6:49)
Bob Cremers
Titles een leuk liedje over de Beatles.

jopiea
Bob Cremers schreef:
Titles een leuk liedje over de Beatles.

De originele versie (een couplet minder) staat op Time Honoured Ghosts van Barclay James Harvest. Was ooit twee weken lang Troetelschijf op Hilversum 3!

avatar van Gert P
Titles een zeer knap in elkaar gezet nummer die volgens mij verder op geen enkele verzamelaar staat, deze nummers zijn op deze cd allemaal op nieuw ingespeeld.

Pieter Paal
Na een gerechterlijke procedure waren er ineens twee groepen met de naam Barclay James Harvest, deze BJH Through The Eyes of John Lees en BJH featuring Les Holroyd. Beide kopstukken van deze band wilden muzikaal een andere koers varen en dat ging dus niet meer samen.

Ik heb dit album als dubbel-CD (met BJH-Revival live 1999 erbij) ooit uit de goedkope CD-bakken gevist. Geen slechte poging van John Lees om de naam BJH voort te zetten, maar ik geef toch de voorkeur aan de originele versies van 'The iron maiden', 'Mocking bird', 'Hymn', 'Titles' en 'Loving is easy'.

avatar van novalepidoptera
Mooi nostalgisch album mer de hereniging van lees met wolstenholme.
Titles heeft hier een couplet meer dan op Time Hounered Ghost. Wel leuk gedaan al vind ik het orgineel beter. Mooiste nummer hierop is toch wel Star Bright.

avatar van Mssr Renard
Na River of Dreams was de liefde tussen Lees en Holroyd toch echt over. Om toch door te gaan werd besloten (tijdelijk) allebei een project te starten: respectievelijk Barclay James Harvest through the eyes of John Lees / Les Holroyd.

Daarbij zouden Les en John allebei hun eigen interpretatie geven van hoe ze zouden willen dat de band klonk. John ging aan de slag met zijn ouder vriend Woolly en de bandleden van Woolly's band Maestoso: Graig Fletcher en Kevin Whitehead.

Ze schreven wat nieuwe songs en bliezen wat oude songs nieuw leven in. Het resultaat mag er best zijn, maar echt overtuigend vind ik het niet, daarvoor leunt de band teveel op oude nummers. Er is ook een liveplaat uit deze periode die wat meer overtuigt.

De Through the eyes of Les Holroyd is er nooit gekomen, en de breuk was een feit. John Lees en Woolly (en Kevin en Graig) gingen verder als John Lees' Barclay James Harvest en focusten zich vooral op de progressieve songs van de band (lees: jaren 70). Les Holroyd noemde zijn band Barclay James Harvest featuring Les Holroyd en focuste zich meer op de pop-kant van de band (jaren zeventig en tachtig).

Maar hier op Nexus, want daar gaat het hier over, horen we dus eigenlijk John Lees' Barclay James Harvest in de dop. Met name het nieuwe arrangement van Mocking Bird zal in de liveset komen.