The Meters - Look-Ka Py Py (1969)

Funk
Label: Josie

1. Look-Ka Py Py (3:18)
  2. Rigor Mortis (2:36)
  3. Pungee (3:00)
  4. Thinking (1:41)
  5. This Is My Last Affair (2:54)
  6. Funky Miracle (2:28)
  7. Yeah, You're Right (2:45)
  8. Little Old Money Maker (2:41)
  9. Oh, Calcutta! (2:44)
  10. The Mob (2:49)
  11. 9 'Til 5 (2:49)
  12. Dry Spell (2:29)
  13. Grass * (2:41)
  14. Borro * (2:09)
avatar van T.O.
De uit New Orleans afkomstige Meters, waarin de later bekend geworden Neville Brothers zitting hadden, bezaten een uit duizenden herkenbaar geluid, met nadruk op drum, bas en toetsen.

Dit gehele album is instrumentaal en wordt daarom wat veel van hetzelfde naarmate het einde nadert, maar staat vol met zompige, bluesy funkgrooves Let ook op het nummer "Oh, Calcutta!" waarin de drumbreak uit Amerie's "One Thing" terugkomt.

raffael77
Boordevol hiphop samples hehehehe en zeker lekker deze plaat.
Respect, want zonder hun was hiphop er niet

raffael77
Funky Miracle komt voor in Gang Starr's - Take A Rest
Little Old Money Maker in Ultramagnetic Mc's - Ease Back

avatar van Osiris Apis
Een aantal albums van The Meters staat op mijn 'nog te luisteren lijst'.

Hier is een lijst met degene die The Meters hebben gesampled.

tondeman
Ongelooflijk bruut drumwerk. Modeliste

Zigaboo is een superdrummer!!! Wat een groove!!!

avatar van Reijersen
Heerlijk plaatje van The Meters. Behoord samen met Rejuvenation en Fire on the Bayou tot hun beste werk. Een heerlijke funktrip.

avatar van judgepaddy
Deze jongens hebben zeer zeker hun steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van Funk en wat daar later allemaal op zou volgen.
Het drumwerk is inderdaad vet.

Joy
je verwacht het niet, met zon bandnaam zon dijk van een muziek

avatar van kemm
Een van de beste funkplaten ooit gemaakt! Al de songs zijn korte sons of bitches, allemaal om ter lekkerst.

avatar van Pooiertje
Ik heb net deze plaat 3x achter elkaar geluisterd, echt heeerlijk, vooral het orgeltje is zalig.
Zal 'm vanavond nog een keertje luisteren en dan zal ik hem vast en zeker verhogen .

avatar van Osiris Apis
Schande dat je deze plaat op 3 sterren heb staan.

avatar van Pooiertje
Haha eigenlijk wel ja

avatar van Hendrix4live
Ik ben een groot fan van The Meters, sowieso van Funk. Maar het is voor mij nog niet een album om een 4,5 of een 5 te geven.

avatar van LeRoi
Hendrix4live schreef:

...neig er na om het eigenlijk hiermee volledig eens te zijn.....met als aanvulling dat ik ook liefhebber ben van het latere werk van de Neville-broertjes.

N.b.
Vind ook vooral het drumwerk van historische klasse.

avatar van Hendrix4live
LeRoi schreef:

Vind ook vooral het drumwerk van historische klasse.

Helemaal mee eens. Zijn veel rappers daar ook niet door geïnspireerd?

avatar van LeRoi
Hendrix4live schreef:
Zijn veel rappers daar ook niet door geïnspireerd?

Wis & Waarachtig!

James Brown schijnt de meeste 'credits' in deze te krijgen (dwz 'meest gesampled') maar als je naar The Meters luistert, hoor je direct waar vele rap/hip-hop artiesten 'tha inspiration' vandaan hebben. M.n. de ritme-composities van deze band zijn voor mij dan ook tijdloos!!

N.b. Ga over 2 weken bij NSJ naar een andere 'Funk'-grootheid: Larry Graham. Deze oud-bassist van Sly & Family Stone heeft met de eerste plaat van zijn eigen band, Graham Central Station uit 1973, imo ook een tijdloos Funk-album afgeleverd!