Joe Cocker - Respect Yourself (2002)

Label: Parlophone

1. You Can't Have My Heart (5:09)
  2. Love Not War (3:38)
  3. You Took It So Hard (3:59)
  4. Never Tear Us Apart (4:36)
  5. This Is Your Life (5:05)
  6. Respect Yourself (5:18)
  7. I'm Listening Now (4:38)
  8. Leave a Light On (4:07)
  9. It's Only Love (4:31)
  10. Every Time It Rains (4:04)
  11. Midnight Without You (4:03)
avatar van musician
Ik heb niet het gevoel dat er sprake is van de aanwezigheid van een harde kern Joe Cocker fans op musicmeter.

Sterker nog, dat dit het eerste bericht moet zijn bij Respect yourself doet vermoeden dat de fans zich ongegroepeerd en, waarschijnlijk tegen de wind in, liever niet al te zichtbaar nog opereren.

Of zou Joe Cocker zijn volgelingen inmiddels hebben overleefd?

Hoe dan ook, ik vind Respect yourself een alleraardigst, vrij stevig album waar onze oude vertolker van With a little help from my friends zich allerminst voor hoeft te schamen.

Het is 2002, de stem van Cocker, waar hij het allemaal van moet hebben, hapert nergens, de songkeuze is prima (op de wat slappe ballads You took it So hard, Everytime it rains na), de uitvoeringen zijn zoals je mag verwachten.

Ik zou in dat kader het gitaarspel van John Shanks graag eens vermelden, Joe Cocker blijft voor een belangrijk deel natuurlijk afhankelijk van de aanwezige muzikanten.

Maar met nummers als de openingstrack, It's only love en Leave a light on kan Joe Cocker wat mij betreft nog prima voor de dag komen.
Ik geef eigenlijk 4**** maar bij gebrek aan harde kern en een te laag gemiddelde, geef ik bij wijze van uitzondering eens een halfje meer.

1 oktober 2010 weer een nieuwe cd

avatar van Ataloona
Zijn cover van Never Tear Us Apart vind ik geweldig dus snel de rest van het album luisteren!

weer een wat tegenvallend album, met weinig uitschieters. Als die-hard Cocker-fan wacht ik op een plaat, die net zo geïnspireerd klinkt als zijn beste werk uit de jaren 70. Leuk dat er weer een cover van Randy Newman opstaat. Cocker maakt daar meestal iets moois van.

avatar van goldendream
Tja, niks nieuws onder de zon. Typisch Cocker. Je wordt bijna nooit ontgoocheld in een album van de brave man, maar tegelijk ook haast nooit verrast. Het gitaarspel valt me wel positief op in vooral 'It's Only Love', zoals musician al aangaf.
Weer dezelfde twijfel: 3,5 sterren of toch 3?

Maar liefst 6 liedjes zijn van de hand van gitarist John Shanks. Een gewone Joe Cocker cd, goed gezongen, goede begeleiders; niet spectaculair. Gewoon drie en een halve steren.