Hans Zimmer - Man of Steel (2013)

Duitsland
Score
Label: WaterTower

1. Look to the Stars (2:58)
  2. Oil Rig (1:45)
  3. Sent Here for a Reason (3:46)
  4. DNA (3:34)
  5. Goodbye My Son (2:01)
  6. If You Love These People (3:22)
  7. Krypton’s Last (1:58)
  8. Terraforming (9:49)
  9. Tornado (2:55)
  10. You Die or I Do (3:13)
  11. Launch (2:36)
  12. Ignition (1:19)
  13. I Will Find Him (2:57)
  14. This Is Clark Kent (3:47)
  15. I Have So Many Questions (3:47)
  16. Flight (4:18)
  17. What Are You Going to Do When You Are Not Saving the World? (5:27)
  18. Man of Steel [Hans' Original Sketchbook] (28:16)
  19. Are You Listening, Clark? * (2:48)
  20. General Zod * (7:21)

met Junkie XL

21. You Led Us Here * (2:59)
  22. This Is Madness! * (3:48)

23. Earth * (6:11)
  24. Arcade * (7:25)

met Junkie XL

totale tijdsduur: 1:27:48 (1:58:20)
avatar van JohnWilliams
Ik ben hier ontzettend benieuwd naar, die suite van 28 minuten lijkt me ook wel de moeite waard. Ik hoop toch nog ergens een link te horen naar John Williams' theme uit de jaren 70. Want dat thema is en blijft een klassieker!

avatar van stuntman_jasper
Mee eens! Ik denk dat kans nihil is dat we Williams' thema terug zullen horen, ik dacht dat Zimmer dat ergens zei in een interview. Niet raar, gezien het feit dat dit een reboot is. Hier de samples van de soundtrack:

WaterTower Music - Man Of Steel: Original Motion Picture Soundtrack - Limited Deluxe Edition - watertower-music.com

En hier het gehele stuk van Hans Zimmer uit de laatste trailer:

SoundCloud - Hear the world?s sounds

avatar van HANSZIMMER
Eerste indruk is nie zo positief precies

avatar van davy jones
Ik vermoed dat deze score enige controverse zal meebrengen. Voor het eerst gaan we een Superman score hebben zonder John Williams zijn muziek... Is dit een verkeerde keuze? Daar kan ik mij nog niet over uitspreken. Zimmer heeft Batman ook van nieuwe muziek voorzien, zonder het thema van Danny Elfman. En de muziek van Batman is zeker heel goed te noemen. Laten we afwachten wat Zimmer van deze Superman maakt, hopelijk was het voor hem een uitdaging, want zijn beste muziek is als Zimmer wordt uitgedaagd. Kijk maar naar Sherlock Holmes. Nog een aantal dagen afwachten en dan kunnen we hem in volle glorie beluisteren

avatar van HANSZIMMER
Het superman-thema van Williams (hoe geniaal het ook is) past niet binnen het kader van deze nieuwe superman. Maar dat betekent niet dat een deftig super-thema is uitgesloten. The amasing spider-man is ook donkerder en serieuser van stijl maar bevat wel een prachtig heldenthema. Jammer genoeg als we op de samples en op enkele vrijgegeven tracks mogen afgaan wordt het vrij atmosferische muziek met enorm veel opbouw, overdreven percussie en climaxen en een totaal gebrek aan thematisch of echt origineel werk van de heer Zimmer. Ik hoop echt dat ik er volledig naast zit en dat men beeld vertrokken is door de beperkte fragmenten die ik gehoord heb maar ik vrees ervoor. Op hoop van zegen dan maar...

avatar van JohnWilliams
Ik vind de muziek uit de trailer toch wel erg goed klinken, het is geen Williams maar dat past inderdaad ook minder bij deze film. Hopelijk zit er toch nog wel ergens een link naar het thema net zoals Michael Giacchino dit ook deed bij zijn score van Stark Trek. Ook is track 6 volgens mij erg goed, ik ben benieuwd naar de volledige uitgave! Laat maar komen.

avatar van davy jones
Je mag je natuurlijk nooit baseren op een aantal seconden muziek. Hans Zimmer is goed in het maken van epische muziek; kijk maar naar "The Dark Knight Trilogy". En Zimmer schrijft met zijn verstand. Batman Begins kende ook geen echt superheldthema, dat kwam maar in The Dark Knight, en kwam pas echt tot zijn recht in The Dark Knight Rises. In deze laatste film is Batman pas echt een held, daarom komt zijn thema meermaals voor. Ik heb vertrouwen in Hans Zimmer voor Superman. Zoals ik altijd vertrouwen heb in de man. En zoals JohnWilliams al zei, de muziek uit de trailer klinkt heel erg goed

avatar van davy jones
Eerste indruk van deze Man OF Steel is toch positief. Verdere uitleg volgt na een derde luisterbeurt. Maar ik kan toch al zeggen dat deze score vrij origineel, episch en bombastisch klinkt

Ligt het aan mij of zit ik gewoon naar de soundtrack van de Batman-trilogie te luisteren met net een wat andere inkleding?

avatar van thomzi50
Dat klopt.

avatar van JohnWilliams
Een score met een ijzersterk hoofdthema naar mijn mening. Dit hoofdthema heeft Zimmer keurig verwerkt in verschillende tracks. Ondanks dit geweldige hoofdthema, wat prima bij Superman past, heeft de score niet echt de elementen waar ik blij van word. Veel actie, veel kabaal en veel automatische piloot werk van Zimmer, dat is wat ik vooral hoor na het beluisteren van de hele score. Natuurlijk is het mooi, klinkt het leuk, en zit het goed in elkaar...toch is het niet de score waar ik op gehoopt had.

Man of Steel mag dan een paar mooie thema's bevatten en zeker stukken hebben met een emotionele lading...toch blijf ik van mening dat de score niet een absolute topper is. Een leuk hoofdthema, prima muziek maar los van de film een normale score waarin slechts alleen het hoofdthema eruit springt. Ik zit te twijfelen tussen 3,5* en 4* maar beloon de score toch met een keurige 8 (4* dus) maar weet niet of dit zo blijft na meerdere luisterbeurten.

Deel enthousiast maar ook deel teleurgesteld...

avatar van HANSZIMMER
Als je naar die 28 minuten lange track luistert dan hoor je blijkbaar Hans zen originele ideeën. Daar zitten een paar leuke dingen in. De stijl is weinig vernieuwend maar er zit wel leuk thematisch materiaal in. Alleen is het allemaal totaal niet uitgewerkt in het album. Een track zoals Oil Rig met bijna zuivere percussie is toch gewoon niet om naar te luisteren. De eerste tracks (behalve dan het ellendige oil rig) geven een goede aanzet en de laatste sluiten zeer bombastisch af maar het midden deel heeft precies niet echt veel om het lijf. Wat variatie in stijl af en toe en een paar extra thema's zouden dus geen kwaad kunnen.

Zimmer beweerde zelf laatst in een interview dat hij van het "less is more" principe houdt. Dat je met heel simpele dingen veel duidelijker een bepaalde sfeer naar voor kunt brengen. Af en toe wat subtiliteit, vernuftigheid of wat nuance kan ik anders ook wel smaken.

3,5 sterren dan toch maar omdat ik die laatste twee nummers echt wel cool vind ookal verdient dit het misschien eigenlijk niet

avatar van HANSZIMMER
Er zijn blijkbaar verzachtende omstandigheden die het gebrek aan diepgang in de score verklaren: de film zelf heeft ook totaal geen enkele diepgang en is verschrikkelijk slecht.

avatar van tbouwh
Goede soundtrack. Het viel mij in de film al op, dat deze erg gedragen wordt door de goede muziek van Hans Zimmer. Een echt hoofdthema ontbreekt, waardoor deze score de echte klasse van bijv. Inception, King Arthur en de Batman-trilogie mist.
Toch is het bij vlagen heerlijke bombastische muziek, met ook zeer rustige en mooie stukken ( Look at the Stars , Goodbye my Son ). Aan het eind komt de score echt goed op gang met de mooie tracks 16 en 17. Ook langspeler Terraforming bevalt prima. Nadelen: soms overmatige percussie, dit komt het luisterplezier niet ten goede. Twijfel tussen 3,5 en 4* maar dit is gewoon een goede score. 4* dus.

Edit : Ik raad potentiele kopers aan voor de deluxe versie te gaan. Deze herbergt enkele waardevolle additionele tracks, waaronder de oorspronkelijke ideeen voor de score van Hans Zimmer ( een track van 28 minuten lang ). Hierin komt als het ware de gehele soundtrack in een samenvatting naar voren.
Erg fijn om te luisteren.