Datach'i - Shock Diamonds (2006)

Electronic

11. Shutter
  12. Rotor-Discoil
  13. Lilian
  14. Event.Slvvvr
Klinkt veelbelovend dit. Doet me denken aan HCCBU van Snares en LP5 van Autechre, maar dan in Datach'i stijl (dus nog wat kouder en killer ).
Samples staan hier: http://www.sublightrecords.com/mediamain.html#datachi

Duurt alleen nog even voordat ie uitkomt helaas.

avatar van Goodfella
Datach'i wist zich met z`n vorige releases meestal positief te onderscheiden van alle breakcore-eenheidsworsten. Dit is echter z`n beste release tot nu toe. Bakken klinische, kille, digitale computersfeer verfijnd op microniveau. Fascinerend spel met stiltes, plotselinge sample-salvo's en prachtige melodieen (goed verstopt, zei iemand Autechre?). Bij vlagen zwaar neurotisch, soms bizar vervreemdend (stemsamples, weird gehijg) en volledig consistent in het behouden van dezelfde unieke sfeer. Samen met Richard Devine's "Cautella" het meest eigenwijze én beste album van dit label. 4,5*

avatar van Onderhond
Twin.Gant is in ieder geval compleet briljant. Wat een sfeertje *ril*.

Ik Doe Moeilijk
Briljant! Dit album noopt met zijn bestaan tot dit soort sterke adjectieven! Twin.Gant zet echt meteen de toon. Met Hrvatski, Venetian Snares en Xanopticon mijn favoriete breakcoreproducers...

avatar van orbit
Ik ga deze toch maar eens proberen, klonk wel okee wat ik ervan oppikte op Myspace.

avatar van orbit
Voor het eerst een breakcore (of click 'n' beats, hokeypokey siamesi.. gooi maar in m'n pet al die termen) release die ik zonder moeite kan uitluisteren. Datach'i slaagt er namelijk in naast wat random geluidjes, beats en clicks ook een lijn in zijn tracks te creëren waardoor je niet alleen maar naar wat motregen op je dakpannetjes zit te luisteren Ook vage interrupties van stemsamples en uitroepen, maakt dat je soms naar een of ander martial arts gevecht zit te luisteren of opeens naar een nervous breakdown (Event.Choke, Flex.Membrane).
Maar los van dat soort leuke vondstjes blijven bij mij toch de tracks het meest hangen met enige vorm van melodie en vloeiende lijn erdoor (Abyss.Accid FLWR, Event Recon, Event Lense, Event.Slvvvr e.d.). Dat staccato gehak en getak hoeft van mij niet zo. Gelukkig biedt Datach'i dat soort tracks hier ook en komen er zelfs gehele drum n bass geluiden alà Ed Rush/RAM voorbij zoals op Shutter. Een plaat die ik misschien niet vaak opzet, maar ook niet direct afzet.

Heb 'm eindelijk op CD en ga er binnenkort (weer) eens goed voor zitten. Ik ben de laatste tijd steeds meer een Datach'i fan aan het worden, hij levert toch keer op keer weer een uniek album af. Die 4* zouden er nog wel eens wat meer kunnen worden.