Originoo Gunn Clappaz - Da Storm (1996)

Label: Priority

1. Intro (0:20)
  2. Calm Before da Storm (3:26)
  3. No Fear (4:08)
  4. Boom... Boom... Fucking Prick (0:27)
  5. Gunn Clapp (4:50)
  6. Emergency Broadcast System (0:27)
  7. Hurricane Starang (4:04)

met Rock

8. Danjer (3:17)
  9. Elements of da Storm (2:06)
  10. Da Storm (4:09)
  11. Wild Cowboys in Bucktown (4:35)

met Sadat X en Sean Black

12. God Don't Like Ugly (4:46)
  13. X-Unknown (4:35)
  14. Elite Fleet (5:23)

met M.S. en Representativz

15. Flappin' (4:04)
avatar van JLjuju
Velen vinden dit de minst geslaagde CD uit de reeks Bootcamp debuten, en hoewel ik die mening niet deel, kan ik daar wel inkomen. Qua raps gooien deze MC's over het algemeen geen hoge ogen. Met uitzondering van Starang Wondah, die ik aardig vind rappen en zich met recht Gun Clapper No. 1 noemt.

Nee, dit album moet het voornamelijk hebben van de fenomenale beats en sfeer. Er heerst over het hele album een heus stormachtig sfeertje en dat is oprecht knap gedaan. Het is een duister boeltje, maar ergens ook zeer rustgevend. Met name nummers als Calm Before da Storm, No Fear, Gunn Clapp (!), God Don't Like Ugly, en Elite Fleet hebben een enorm kalmerende werking.
Nummers als Wild Cowboys (met een irritante Sadat X in het refrein), en Flappin' hadden van mij niet zo gehoeven, aangezien ze het niveau van het album niet (omhoog) halen. Deze worden echter gecompenseerd door uitschieters als No Fear, Gunn Clapp, en Hurricane Starang. Klassiekers in het genre, in mijn ogen.

Mijn cijfer van 4,5* blijft staan, omdat dit voor mij een echte hiphop-klassieker is. Qua raps is het weinig bijzonder, hoewel Starang de boel nog wel wat opleukt vaak. Het is vooral het sfeertje die dit album maakt.