Jeff Beck - Blow by Blow (1975)

Funk / Jazz
Label: Columbia

1. You Know What I Mean (4:05)
  2. She's a Woman (4:31)
  3. Constipated Duck (2:48)
  4. Air Blower (5:09)
  5. Scatterbrain (5:39)
  6. Cause We've Ended as Lovers (5:52)
  7. Thelonius (3:16)
  8. Freeway Jam (4:58)
  9. Diamond Dust (8:26)
Met hele grote afstand het beste album van Jeff Beck.
'She's a Woman' en 'Freeway Jam' behoren tot de beste gitaarnummers die ik ooit heb gehoord.

avatar van king_arthur
Over dit album (en Jeff Beck) kan ik heel kort zijn:

Joy
beck doet het vooral steengoed als 'sessie'gitarist, ingehuurd door groten

maar dit is een hele mooie

avatar van Motorhead
freeway jam

Harald
Jullie moeten hem live zien. Als ik me niet vergis was het in 2003, toen ik Jeff live in de Melkweg heb gezien. Geweldig! Voor mij de absolut beste guitarist op deze planet!

LocoHermano
Zo'n plaat die jaren in je kast staat te vegeteren en plotsklaps de stof uit je oren blaast als ie weer een rondje mag maken. Neus, zalm, dat verhaal.

avatar van Droombolus
In een woord: Boring !

Joy
strond in de oren?

Harald
Genot voor de ooren. Heel goede plaat van de beste (levende) guitarist op deze planet!

Because We've Ended As Lovers: prachtig!!

avatar van beaster1256
steengoeie plaat van jeff beck , inderdaad beste levende gitarist aller tijd en scatterbrain en diamond dust zijn geweldig , niet voor mensen met bolussen in de oren !!!

'Cause we've ended as lovers.' Dit is werkelijk waar het mooiste gitaarnummer ooit! De koude rillingen lopen over mijn rug...

'She's a woman.' De meeste covers van Lennon/McCartney zijn natuurlijk crap, maar deze mag er zijn! Mooi!

Father McKenzie
beaster1256 schreef:

Gisteren spotgoeiekoop binnengehaald (Midiamarkt in Uustakker) en nu aan het genieten, je hebt gelijk, Beck is groots!

Father McKenzie
Droombolus schreef:
In een woord: Boring !

Allez jong, wat lees ik hier nu???
Dit funkt behoorlijk met momenten, en de rustiger momenten zijn toch ook pure klasse, lekkerrrrrr!

Produced by George Martin, jawel!
"Rock" staat er bovenaan bij het genre, maar eigenlijk is dit dus een soort jazz/fusionmuziek, je moet er wel van houden, dat is zo!

avatar van Stijn_Slayer
Na de Jeff Beck Group liet Jeff hier dan ook eindelijk op plaat horen dat hij een geweldige gitarist is, en ook geweldige composities kan schrijven. Al doet Stevie Wonder nog mee, en speelt George Martin ook een grote rol. Martin zorgt voor een schitterende productie (en strijkers). Stel je eens voor hoe goed The Beatles hadden geklonken met een tijdloze productie als deze.

Funky instrumentale fusion van de bovenste plank.

avatar van De buurman
Een echte mijlpaal in het fusion-genre. Bij Beck is iedere toon raak. Mooie productie ook. Hoewel soms complex, blijft het toegankelijk. Dit album verveelt eigenlijk nooit. Dit is de laatste voor Beck min of meer definitief naar de Fender Stratocaster overstapte, denk ik.

Oelieda
Tijdloos Perfect.
Geluid fantastisch, tenminste de versie die ik heb

Rock & Roll party op blue-ray van Jeff Beck is ook perfect, muzikaal en tijdloos.
je weet niet wat je hoort.

End de loudness war !!!

avatar van willemmusic
Hebben jullie de live-uitvoering van zijn 'She's a Woman' op de BBC gezien ? In het kader van Scorcese's special over George Harrison werd het blokje "...sing the Beatles" vertoond, met verschillende artiesten.
Jeff sprong eruit met zijn ongelooflijke techniek gepaard met nonchalance ('cool' heet dat tegenwoordig) en zijn ongelooflijk vette onverschillige grijns in een adembenemende rollercasterversie van dat nummer.
Guitarists-guitarist en eeuwig nummer 3 op het lijstje "best guitarist".
Had wat vaker een moeilijk gezicht getrokken, Jeff, terwijl je achteloos je techniek demonstreerde, en je had een eigen game gehad bij ''Guitar Hero" ! En misschien op 1 gekomen !

avatar van heartofsoul
Ik neem aan dat je refereert aan de Engelse tv-clips uit 1974 die ik onder de volgende link vond:
Rare Video ? Jeff Beck Plays His ?54 Oxblood Les Paul With Upp - gibson.com
Ben al heel lang een fan, en ik denk dat Beck op gelijke hoogte staat als Hendrix, in ieder geval boven Clapton en Page. Ik zal snel het album "Blow By Blow" weer eens opzetten, vind het één van Jeff's beste. Ik respecteer ieder's smaak, maar de rating van Droombolus (**/boring") "bevreemdde mij engiszins. Misschien moet de jazzy/funky stijl je een beetje liggen.

avatar van willemmusic
Dank voor je snelle reactie,Heartofsoul maar nee, ik bedoel deze :

maar die van jou is even geweldig, dezelfde maar andere kwaliteit .
>>>>>>spoorslags idem dito naar de platenkast !

Boven Page? Eens
Boven Clapton? mijlenver
Boven Hendrix?

Mm, Beck is steengoed in zijn eigen gelegde straat, maar heeft anderen nodig om tot die unieke hoogten te komen

Tis nu eenmaal geen solist die vanuit zichzelf muziek bedenkt en maakt, en dat maakt hem toch een stukkie minder, heb het eerder gezegd, Beck is een sessiegitarist - in staat van dienst van andere muzikanten - en daarin absoluut nummer 1

avatar van heartofsoul
Willemmusic: bedankt voor de link, inderdaad een betere video in technische zin, wat een fenomenale performance! Dat was weer een middagje Jeff Beck-genieten. En Malle heeft mijn bericht niet goed gelezen, ik vind Hendrix (hoewel een geheel andere gitarist) van hetzelfde niveau als Jeff Beck, en verder is Beck is natuurlijk niet slechts een uitstekende sessiegitarist,daarmee doe je hem imo. tekort. Het kenmerkende van Jeff Beck is nu juist, als je al zijn officiële albums beluistert (vanaf het begin bij The Yardbirds) dat hij zich als musicus steeds (verder) ontwikkeld heeft, in tegenstelling tot iemand als Eric Clapton (uiteraard wel een heel goede gitarist, begrijp me niet verkeerd). Ik doe niets af aan al die andere goede guitaristen, maar in de rock vind ik Jeff Beck, samen met Jimi Hendrix, uitzonderlijk. Maar over muzikale smaak, ook ten aanzien van gitaarspel, valt uiteraard (niet) te twisten, om maar eens een dooddoener te bezigen.

avatar van iggy
Nu is Jazz/fusion niet echt mijn smaak. Maar als ik er dan toch naar dit genre wil luisteren dan is Jeff Beck who else my man ha. Nu wordt er op deze plaat gelukkig niet oeverloos gefreakt. Iets waar ik maar slecht tegen kan. Beck laat uiteraard weer horen dat hij tot de buitencatogorie behoort. Maar ook de overige drie muzikanten doen een flinke duit in het zakje. Kortom mooie instrumentale plaat van mijn gitaar held.

Cause We've Ended Lovers en Daimond Dust zijn mijn absolute favorieten nummers!

avatar van willemmusic
Sinds een paar weken op YouTube: dit fenomenale concert.

Cured
Totaal niet mijn ding (jazz-fusion, ook los van mekaar niet ), ook niet zo mijn type gitaarspeler, maar wel erg goed album.

avatar van iggy
Totaal niet je ding. ook niet je type gitaar speler, en het toch een erg goed album vinden???
Ik zou best wel willen dat ik dat zou kunnen. In de zin van, ergens geen zak aan vinden en het toch een prachtige plaat vinden.

Cured
Heel simpel: kwalitatief absoluut goed, maar echt niet mijn smaak. Daar struikelt menige hier wel eens over doordat vanuit automatisme gelijk te stellen (misschien ook verschil tussen zelf jarenlang muziek spelende users en alleen muziek luisterende users)

avatar van iggy
Betekent dat dan zoiets dat je hem niet kan naspelen Cured?

avatar van BoyOnHeavenHill
Dit is voor mij een typische haat-liefde-plaat: het precieze en melodieuze gitaarwerk, de ideeën en het spelplezier vind ik prachtig, maar van die fusion of jazz-rock of hoe het dan ook wordt genoemd (inclusief funky inslag) van de begeleidingsgroep krijg ik uitslag op mijn smaakpapillen, ik kan gewoon niet tegen dat drukke minigeroffel op de drums, dat nerveuze gepulk aan de bassnaren en dat vervelende gepiel op clavinet of Fender Rhodes dat je wel vaker bij fusionbands hoort. Het vergalt voor mij toch wel een groot deel van de lol.

avatar van jorro
En alweer een fusion album uit 1974/75, In de oor jaarlijst 1975 staan in de onderste regionen nogal wat fusion albums.
The Meters blijven ook na het beluisteren van dit album mijn favoriet. Na een paar nummers van Jeff Beck heb ik even voldoende virtuoos gitaarspel gehoord. Het gaat dan op mijn zenuwen werken. Van mij daarom 2,5*

Voor de fans nog wat positief cijferwerk:
- Guitarist 1994: nr. 6 in the top 50 of most influential guitar albums of all time ever!
- Oor 1999, het laatste OORdeel Instrumentaal nr.22
- Acclaimed music 3000 albums, april 2019 - op 1399
Kortom een album dat door kenners goed gewaardeerd wordt.

avatar van Running On Empty
Waanzinnige plaat. Echt geweldig.