Landmark 105 - Moving On (2013)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Moving On (3:03)
  2. Tell Me (3:59)
  3. Masquerade (3:43)
avatar van musician
Nieuwe Nederlandse band in de categorie mainstream rock. Twee dames drie heren, waar doet dat aan denken.

Maar alleszins complimenten, ik zag ze een heel aardig en bovenal enthousiast afterparty concert geven, na Joe Cocker in de Heineken Music Hall een paar dagen geleden.

Liesbeth Scholte is (akoestisch) gitariste en vocaliste. Oprichtster ook van de band, Haar stem doet overigens wat denken aan die van Ann Wilson van Heart. De overige leden van de band zijn oude vrienden van de rockacademie.

Het kan nog alle kanten op met Landmark 105. Persoonlijk vind ik ze op deze cd nog een beetje mellow klinken om dat woord maar eens te gebruiken. Het geheel moet even wat meer 'bite' krijgen. Live vond ik daar ook al wat meer van terug. Mainstream rock is helemaal niet erg, het gaat natuurlijk om de nuances en voldoende stevigheid. Daardoor wordt de electrische gitaar van Aldo Spadaro een belangrijk instrument voor de toekomst.

Het tweede nummer van deze cd, Tell me, geeft al aan dat de ambities ook meer die kant zouden kunnen opgaan en ik juich dat alleen maar toe. Ik zou de band daarom ook ontraden zich erg lang te laten knuffelen door 3FM of zelfs Radio 2 (wat nu een beetje gebeurt).

Zelf geven ze aan behoorlijk geïnspireerd te zijn door oudgedienden als Janis Joplin en de Rolling Stones. Met deze voorbeelden, wat op zich verder goed is, lijkt het mij prima om te gaan musiceren in een "wij hebben lak aan alles" modus, zoals dat past in de beste Joplin en Stones tradities.

Zover zijn ze hier nog niet maar, mijn God, dit is net hun eerste EP die ze ooit hebben uitgebracht dus alle muzikale wegen inclusief verdere fijnafstemmerij staan nog open.

avatar van Maximusic
Ik heb ze eergister per toeval live gezien in Nijmegen, en het was zeker een aangename verassing, af en toe hadden ze een prachtige 70's sound, wat werd afgewisseld met middle of the road rock.
Op deze LP heeft die "middle of the road rock sound" een stuk meer de overhand. Het is een aardig plaatje maar ik geloof dat ze beter uit de verf zouden komen als ze wat meer van het veilige pad zouden afwijken, wat rouwer en meer experimenteren, zoals ik ze live gezien heb geloof ik dat ze daar best toe in staat zijn .